Jump to content
Annons

Piezo, Musicman Jp12


Lunaspice

Recommended Posts

Jag har en fundering... När jag har min JP12 i Piezo-mode, antingen i rent Piezo eller mixat med magnetiska micar, så får jag störningar/brus emellanåt. Oftast uppstår dessa när jag slår an låga E och A-strängarna. Har också inträffat riktigt kraftigt när jag använt whammybaren. Jag har inga som helst störningar när Piezo är urkopplad... Jag undrar vad som kan va tokigt och om det isf är nåt jag kan fixa på egen hand eller om jag måste lämna in den till en tekniker så får kika.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Piezomickarna i stallet känner av de mekaniska vibrationerna av strängarna, till skillnad från de vanliga minkarna som "känner av" när strängen vibrerar i deras magnetfält. Således kan man få störningar när man använder svajet, och rubbar trycket på piezomickarna. Det brukar emellertid låta mer som skrap eller som att ljudet fasas in och ut väldigt snabbt. Undrar om det kan vara det som du beskriver. Annars är det ett tips att byta batteri, om du inte redan provat det. När piezo-ljudet sviktar på min JP6 brukar det vara just det som spökar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hrm, tack för ditt svar! Jag tror det är något elektroniskt dock då det verkligen låter som elektriska störningar. Bara vid låga E och A strängen som sagt så det känns som det är någon av micarna som sitter där som strular. Jag ska lämna in den där jag köpte den, deras tekniker är riktigt seriös och duktig så får vi se. 😄

Redigerat av Lunaspice
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...