Jump to content
Annons

Demoradio.se


The Mr

Recommended Posts

Vet inte vad du laddade upp för nåt The Mr men 128 Kb/s känns lite snålt.. Skulle föredra minst 192 Kb/S i varjefall.

Problemet ligger hos mig, jag har laddat upp låten i 128 Kb/s med inställningen att låter det bra, så är det bra. Men jag håller med dig om att om man betalar för en låt, så ska man ju förstås kunna kräva bättre kvalitet. Nu var det ju inte av den anledningen du köpte min musik, eller du kanske faktiskt rentav gillar låten. Så vill du, skickar jag gärna en kopia med bättre kvalitet till dig, så ska jag förstås ladda upp en bättre kopia på demoradio också.

The Mr... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tycker att demoradio ska ställa krav på de filer som folk laddar upp, att de håller hög ljudkvalité. Minst 192 Kb/s, plus att de måste verkligen höja ljudkvalitén på radion överhuvudtaget.

/T M

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att demoradio ska ställa krav på de filer som folk laddar upp, att de håller hög ljudkvalité. Minst 192 Kb/s, plus att de måste verkligen höja ljudkvalitén på radion överhuvudtaget.

/T M

Hallo.. Låten är helt ok dock inte riktigt min genre men jag gillar din röst och din Elton-svävande flygel. 😆 <- Eltons brillor :rolleyes:

Jag skrev till demoradiocrewet om kvalitén på ljudet och fick svar också.. Jag citerar in deras svar här.

" Hej Robban!

 

Tekniken finns som du vet. Problemet är dock att bandbredd är dyrt och för att maximera antalet besökare som samtidigt kan lyssna på radion är vi förtillfället tvungna att sänka kvalitén. Obs dock att DemoRadio inte ändrar på kvalitén på de låtar som besökare kan köpa och ladda ned, den kvalitén står artisten själv för och är den samma som han/hon laddar upp. För preview och radio görs som sagt sen en kopia av den ursprungliga låten. Roligt å höra att du gillar sidan och med fler besökare och intressenter kommer vi längre fram även att kunna höja kvalitén på radiolåtarna. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är bara att det kostar 559:- att registrera ett band/artist där, frågan är om det är värt det?

Med risk för att låta negativ så nej, det är inte värt pengarna.

För 560 spänn får du både en domän och ett skapligt webhotell i ett helt år där du kan lägga upp dina låtar i perfekt kvalitet för vem som helst att ladda hem.

Din websida kan sedan användas i demosyfte, maila länk till skivbolag, press etc.

Det är minst lika bra reklam, om inte bättre, än den du får bland hundratals andra band på en demosida.

Demoradio.se är en av flera svenska sajter som poppat upp nyligen och som alla gör ungefär samma grej; tjänar pengar på folks drömmar om att bli upptäckta.

Jag vill be folk tänka både en och två gånger innan man släpper ifrån sig stålar till dylika projekt.

-Kräv statistik; Hur många besökare per dag?

Hur har det gått för andra band som köpt tjänsten? Finns det någon i branschen som verkligen besöker sidan och i så fall är villig att rekommendera den till dig och andra musiker?

Link to comment
Dela på andra sajter

detta är ett totalt fiasko till site om man jämför den med tidigare designen och leverans som den erbjöd. nae, tacka vet jag p3!

Menar du att dessa artister spelas på P3?

Det vore intressant om du utvecklade på vilket sätt den har blivit sämre. T ex, vad var det som gjorde den tidigare versionen bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att låta negativ så nej, det är inte värt pengarna.

För 560 spänn får du både en domän och ett skapligt webhotell i ett helt år där du kan lägga upp dina låtar i perfekt kvalitet för vem som helst att ladda hem. [...]

Det är minst lika bra reklam, om inte bättre, än den du får bland hundratals andra band på en demosida.

Tänker också i dom banorna. Men har två synpunkter:

Om man ska köra med webhotell bör man kolla upp hur kontraktet ser ut. Tillåter dom att du lägger upp mp3'or? Hur mycket trafik ingår i tjänsten och vad kostar extra trafik? Det finns en äldre tråd här på forumet där flera webhotell har diskuteras som man kan kolla in för att få lite tips.

Det finns en klar fördel med en väl fungerande community framför egen websida. Säg att man lägger upp sina låtar på egen domän. Visst kan du maila länkar till alla e-postadresser du kommer över, men risken är att det kommer betraktas som spam.

En community som funkar bra har redan ett stort antal besökare som just letar efter ny intressant musik. Din publik kanske redan finns på plats, s a s.

En mailad länk till en erkänd community har också större chanser att betraktas som seriös.

Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

En community som funkar bra har redan ett stort antal besökare som just letar efter ny intressant musik.

Absolut, frågan är ju bara om alla dessa betal-demosajter fungerar just så, eller om dom i första hand representerar en lyckad affärsidé? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tillägga att jag har en egen domän hos B-one, där finns varken bandbreddsbegränsning eller förbud mot mp3:or. Det funkar finfint.

Däremot är jag alltid intresserad av nya sätt att sprida min musik. Hittills har jag haft 54 unika besökare till min del av demoradio, inte mycket men det lär ju växa (hoppas jag) 😉 . 560:- är mycket pengar, men förhoppningsvis leder det någonstans.

The Mr... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Madvikins (oregistrerad)

nya sajter-jag är alltid lite misstänksam när det är pengar inblandade, men det ska bli spännande att höra hur det går för dej Mr.

-den här webplatsen tog tex betalt av sina medlemmar långt efter det att dom slutat uppdatera hemsidan.

mvh/Madvikins

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tillägga att jag har en egen domän hos B-one, där finns varken bandbreddsbegränsning eller förbud mot mp3:or. Det funkar finfint.

Min pappa har faktiskt också hosting genom b-one o det funkar rätt bra, men som de själva skriver att de inriktar sig på privatpersoner och små företag. Så om man behöver mycket bandbredd så är det inte rätt webbhotell att vända sig till..

Jag frågade faktiskt supporten förut om det där med "Fri bandbredd" verkligen var sant, för jag misstänkte att det var skitsnack. Då hänvisade de till ett ställe i avtalet där det står att bandbredden är obegränsad så länge det rör sig om "normal" förbrukning 🙂 och var går då gränsen för det? tja jag har för mig att de tyckte 1GB var normalt om de inte har ändrat sen dess...

Så om man är privatperson o lägger upp sin sida som har upp till några tusen besökare per månad, så e de ingen chans att man kommer upp i deras gräns, men om man ska använda den för något, som tex bygga nån musiksida där folk kan lyssna på låtar som blir populär eller för att sälja shareware eller nåt sånt.. Då räcker inte "obegränsat" länge.

Fattar inte ens hur de kan va lagligt för dem att kalla de för d. 😉

/ Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade faktiskt supporten förut om det där med "Fri bandbredd" verkligen var sant, för jag misstänkte att det var skitsnack. Då hänvisade de till ett ställe i avtalet där det står att bandbredden är obegränsad så länge det rör sig om "normal" förbrukning  😏  och var går då gränsen för det? tja jag har för mig att de tyckte 1GB var normalt om de inte har ändrat sen dess...

Jag har ett konto på Web10 (dom kör också med "fri trafik"). Trafiken har legat på 1 GB/dag sista veckorna och hittills har dom inte hört av sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Mr_Jagger (oregistrerad)
🙂 jag tykcer inte kvaliten är dålig på musiken på deras radio. I och för sig har jag högtalare alla Bruce springsteen ullevi och är säkerligen hörselskadad, men hos mig rockar det som sjutton.Speciellt den kanalen med rocklåtarna. gillar inte hårdrock, men har hittat några riktiga rökare på den andra kanalen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag Hittills har jag haft 54 unika besökare till min del av demoradio

kul.

kommer nån ihåg hur många nerladdningar Hacke hade på "jag är full" resp. jag hade på "Eddie vs. Maestro"?

Trodde inte det heller.

Demositer som man betalar för är alltid överskattade. Någon tjänar sitt uppehälle på någon annans jobb.

Sorry. Mr, men det är ingen väg at bli "upptäckt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att dessa artister spelas på P3?

http://www.sr.se/p3/lab/

Ok, ett program är ju inte mycket att hurra för. Men ändå.

Det vore ju trevligt om de gjorde lab till en egen kanal som sänds digitalt. De lär ju få in demos så det räcker och blir över, och 30% av dem lär ju ha tillräckligt bra kvalité.

Eller ännu bättre, varför inte spela det som håller måttet i huvudkanalerna?

Håller med om att det luktar lite fisk om demoradio. De vill att man ska betala för en tjänst som inte är strikt definierad. Det är en sak att ta x% av varje låt som säljs, men att ta betalt för att ens öppna ett konto utan att konkret veta vad man får för det känns lite osäkert.

När jag startade en musikcommunity i slutet på 90-talet så var serverhyror mångdubbelt dyrare, men jag beslöt mig ändå för att inte ta ett öre betalt av banden utan ta allt från egen ficka. Det känns bara ruttet att utnyttja artisternas desperation och frustration. Det handlar ju i första hand om att skapa och ha kul.

Däremot hade jag extratjänster som jag tog betalt för, men det är ju en annan femma.

Jag gillar garageband.com's idé med att man kan välja om man vill "jobba" till sig krediter eller om man vill betala för dem. Det blir en väldigt levande site på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr_Jagger (oregistrerad)

Bra grej det där med att man kan tjäna krediter och den vägen bli medlem. Garageband är grymt (eller va åtminstone, tycker inte att det händer så mcyket längre), men jag har för mig att det finns något liknande på DemoRadio. Det var några band som chattade om det igår. Man ska recensera ett gäng andra låtar för att komma med typ, vet inte exakt hur det funkade. För min del som musikintresserad vet jag inte om det handlar om att "upptäcka nästa världsstjärna" som de skriver, däremot spyr jag på nrj, radio city och andra kanaler med samma låtar hela tiden. På DemoRadio har jag hittat massa ny grym musik. Jag tror starkt på webbradio. Lyssnade ett tag på italiensk webbradio, grymt faktiskt! Massa bra clubmusik!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att uppdatera er lite om Demoradio:

Hittills är jag mycket nöjd med mitt medlemskap. Tjänsten är tyvärr lite väl dyr, och man kan ju diskutera i oändlighet om det är moraliskt rätt eller inte att ta så mycket betalt.

De positiva sidorna.

- Jag har fått mycket bra kritik.

- Snabba svar från admin på mina frågor.

- Deras idé om A&F release, läs mer på demoradios sida.

- Relativt stadig tillväxt av antal medlemmar, och antalet samtidigt inloggade.

- Att de använder pengarna till annonsering. De slängde ut en annons på helgon.net, sen bara strömmade det in nya medlemmar.

- Bra forum.

- Trevlig chattfunktion.

- ATT FOLK FAKTISKT KÖPER MIN MUSIK

De negativa sidorna.

- Dyrt medlemskap.

- Låg ljudkvalité på radion.

- Än så länge för få annonseringar på andra siter.

- Jag har ännu inte sålt platina. 🙂

Gå in och läs lite på sidan. Jag tror ni kan hitta lite fler sköna funktioner som ni säkert skulle gilla!

The Mr... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick ett mail från dem för några veckor sen, där försökte de intyga mig om att de lyssnat på mitt "band" och vill ha med min musik på deras sida. Synd att jag inte har något band bara; ty jag är en ensam låtskrivare/producent 🙂

Förmodligen massutskick med källa från Jamma.se ... Men jag vet inte.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nice ju... Ha ha ha! Go DR!

Ok, jag måste tillägga. Sverige Finland 5-1 Ha ha ha ha yha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ah aha ha ha ah ah aha ha ha ha ah ah ah aha ha ha ha ha ha ah ah aha ha ha ha ah aha ha ah ah ah ah aha ha ha ha ha ha ah ahah 😲🥰😄😄😄🙂

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr_Jagger (oregistrerad)

Hej!

Jag är också med på sidan och fick häromdan också en t-shirt skickad till mig! "Fuck off Günther!" Hahah, tycker jag va riktigt coolt skrivet. Det är ju faktiskt rätt! Günther är säkerligen en smart business man, men att kalla det han och många andra sysslar med för musik är ett hån mot alla musikälskare runt om i landet!

Jag har hittat jäkligt bra musik på demoradio. Kolla in Ilie Skie, A Circle of saturn, Coy, Fairfield. och marttti förstås 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu läst hela tråden. Det skulle vara jättekul om sajten "lyfte". Vi är många här som letar efter olika sätt att få ut vår musik på. Själv håller jag på att tråckla med en domän jag skaffat mig på B-one. Hoppas snart bli totalsågad av 3 x Max även på det musikaliska planet!

Dock får jag en fundering. På detta forum finns många duktiga musiker, "studioister" och "datanördar". Kan inte vi åstadkomma någonting? Det finns flera personer här med en schysst inställning till musik och sina medmänniskor här på forumet. Jag skulle gladeligen släppa iväg 500 spänn till en person här som hade en fungerande idé. Någon annan som tänker som jag? Någon/ några som får idéer om hur man skulle kunna lägga upp det? Jag menar alltså att jag skulle tycka det var helt OK för mig om någon här gjorde sig en liten hacka på min vilja att försöka sälja min musik. Den/ de som skulle koka ihop lösningen skulle ju ha många idéer om hur det skulle fungera och vad man borde undvika, gratis genom att följa våra inlägg i t ex denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste lite i avtalet...

"DemoRadio har rätt att skicka information om DemoRadio

och från DemoRadios samarbetspartners samt kommersiella

budskap till användarna via e-post, SMS, MMS och andra

elektroniska kommunikationssätt."

kommersiella budskap via sms?

Trodde det var förbjudet enligt svensk lag.

Men då är jag ju inte heller jurist..

*rycker på axlarna*

Ok, efter lite efterforskning...

"Det är uttryckligen förbjudet att skicka reklam-SMS till en person som inte samtyckt till det. Marknadsdomstolen kan döma avsändaren till böter."

källa: blocket.se

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste lite i avtalet...

"DemoRadio har rätt att skicka information om DemoRadio

och från DemoRadios samarbetspartners samt kommersiella

budskap till användarna via e-post, SMS, MMS och andra

elektroniska kommunikationssätt."

kommersiella budskap via sms?

Trodde det var förbjudet enligt svensk lag.

Men då är jag ju inte heller jurist..

*rycker på axlarna*

Ok, efter lite efterforskning...

"Det är uttryckligen förbjudet att skicka reklam-SMS till en person som inte samtyckt till det. Marknadsdomstolen kan döma avsändaren till böter."

källa: blocket.se

Det stod ju "kommersiella budskap till användarna...", inte till vilka som helst. Som användare kanske man kan godkänna att man ska ta emot framtida reklam utskick via sms etc. Sitter du och letar efter fel och brister att anmärka på? 😄

Redigerat av wicked_s
Link to comment
Dela på andra sajter

Näe, letar inte fel. Skulle faktiskt regga mig, och bestämde mig för att läsa avtalet för en gångs skull! 😕

Men, om man klickar i acceptera så går ju DemoRadio runt det där "som inte samtyckt till det".

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe, letar inte fel. Skulle faktiskt regga mig, och bestämde mig för att läsa avtalet för en gångs skull! 😄

Men, om man klickar i acceptera så går ju DemoRadio runt det där "som inte samtyckt till det".

Just därför dom har ett avtal ju.. För att gå runt det där "som inte samtyckt till" 😄

Klicka på du.. Jag är reggad och inte har jag nåra problem bara för att demoradio friskriver sig från lagen inte 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sprida sin musik och att bli "upptäckt" kan ju vara helt olika mål.

Att bli "upptäckt" genom att ha en egen hemsida och skicka runt länkar tror jag är ett sätt av många, kanske inte så effektivt, men säg den metod som är det.

Att bli "upptäckt" på sidor typ demoradio är kanske inte heller så effektivt men om man hamnar på en toplista eller får låtar sålda betyder det i alla fall at man inte är ensam om att gilla sin musik. Chansen för "upptäckt" ökar.

Att sprida sin musik med egen hemsida och skicka runt länkar . . . vem skall man skicka till, google? 😄 Att sprida sin musik genom sidor som demoradio.se eller demomusik.se är nog lättare än google.

Dvs om man vill få andra att lyssna på ens musik ökar ens chanser genom t ex Studios Forum, Demomusik.se, Demoradio.se etc. Om man vill bli "upptäckt" ökar ens chanser genom ovanstående också. Ju fler ställen desto större chans !?

Fast så klart, inget klår en sjuhelv--s röst och en riktig rackare till hitlåt.

Men det är ingen garanti!

Lycka till ! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tillägga att jag har en egen domän hos B-one, där finns varken bandbreddsbegränsning eller förbud mot mp3:or. Det funkar finfint.

Off topic:

Jag måste ändå reagera innan nån blir lurad!

Jag blev avstängd två gånger på en månad. En gång för att jag hade mp3-filer, en gång för att jag hade fått en av mina sidor länkad hos Buzz. Jag frågade snällt till supporten, som svarade genom oförskämda kommentarer mot mig. Serviceminded mot sina egna kunder? No way! Jag är så 😄😱😱 när det gäller B-One så jag vågar inte skriva. *kokar*

Sen bytte jag till Loopia. Loopia kostar mer, men det är ett "riktigt" och pålitligt webbhotell. Det finns många anledningar varför Loopia utsågs till Sveriges bästa webbhotell av Internetworld i februari.

B-One är bara bluff och båg. Och hade de varit ett svenskt företag hade jag anmält dem till KO. 😄😄

On topic:

Egen domän är rätt väg, som Daniel säger! Helt klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste ändå reagera innan nån blir lurad!

Jag blev avstängd två gånger på en månad. En gång för att jag hade mp3-filer, en gång för att jag hade fått en av mina sidor länkad hos Buzz. Jag frågade snällt till supporten, som svarade genom oförskämda kommentarer mot mig. Serviceminded mot sina egna kunder? No way! Jag är så  😄  😄  😱 när det gäller B-One så jag vågar inte skriva. *kokar*

Jösses.. Stäm skiten ur dom.. Hur f**n tänker dom.. Ska man inte få ha en hemsida för att kunna markandsföra sig själv.. Och bli länkad till.. Usch nu känner jag att jag blir arg. 😄

EDIT: Jag har nu skrivit till B-one för att se hur dom ställer sig till mina krav som blivande kund.. Jag ska ha egna MP3 där för promotion och jag önskar att bli länkad till. Ska bli spännande att se vad dom säger.. Jag citerar lite ur deras affärsvilkor här under:

b-one_villkor.gif

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått svar på mina frågor från B-one... Kontenetan.. Inget frö oss som vill lägga upp musikfiler som promo inte.

infogar deras svar här nedan

"Skriven på 10-05-2005 13:28:56

Hej Robban.

 

Du kan se våra affärsvillkor på vår hemsida,

under fliken "info".

 

MySQL, PHP och forum kan du använda hos oss.

 

 

Det är korrekt, vi tillåter inte att man

lägger upp mp3-filer till download, oavsett

om man äger copyright på dem eller ej.(se

affärsvillkor 1.1) Men självklart är det

inga problem om andra sidor skulle länka

till din.

 

Kort sagt: om du har tänkt att lägga upp

mp3-filer på ditt webhotell så ska du inte

vända dig till oss, då ska du istället kontakta

en operatör som erbjuder det.

 

Med vänlig hälsning / Best Regards

 

----------------------------------

B-one

 

Web-site: http://www.B-one.net

--------------------------------- "

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...