Jump to content
Annons

Dynavoice Definition DM-6 med både dome och banddiskant?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Tjena flickor o gossar!

Nån som hört såna här? Jag skulle vilja ha ett par passiva lådor som ger rejält med diskant, i alla fall mer än mina JBL L50. Mina öron är av årsmodell -55 så det är lite krassligt med diskant där. I lurar hör jag ändå cymbalerna riktigt bra, kanske banddiskant i monitorer skulle ge ett liknande modernt ljud?

Ska vara enormt mkt högtalare för pengarna, svensk konstruktion, tom elementen tror jag. Tyvärr säljs de enbart i Falkenberg, o att åka dit o provlyssna blir för långt.

http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=4677

Galanta revjevs

http://digitallife.se/2011/12/dynavoice-definition-dm-6/

http://www.dynavoice.se/index.php?pageid=89

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ett par Dynavoice Dynamite 12... så jag har inte hört DM-serien men Dynamite har rätt gott om både bas & diskant, rent generellt verkar Dynavoice ge rätt mycket för pengarna. Om man är märkesbesatt förstås, då låter de illa. 🙂 Ring till Ljudfokus o snacka med dem, de verkar väldigt trevliga o hjälpsamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper nog ett par DM-6 rakt av. Låter de bättre än mina L50 kan jag sälja L50 för mer än 2200 som DM-6 kostar....

Man kan ställa volymen på midden (?) med att flytta stift bak på lådan. Scrolla ner till halav sidan så ser ni

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dm-6-black/4677/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par Dynavoice Dynamite 12... så jag har inte hört DM-serien men Dynamite har rätt gott om både bas & diskant, rent generellt verkar Dynavoice ge rätt mycket för pengarna. Om man är märkesbesatt förstås, då låter de illa. 🙂 Ring till Ljudfokus o snacka med dem, de verkar väldigt trevliga o hjälpsamma.

Ser att de säjer Dynamiten i paket med Yamaha AS-700. Då borde min lite mindre AS-500 oxå funka bra sa Yamhafantasten.

https://soundcloud.com/user7908154/me-andy-bobdy-mcgee-140925

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver väl lite på FB om du är nöjd eller missnöjd? Lätt att följa där 🙂 Hoppas du blir nöjd med köpet!!

Skrev lite för en stund sen i en Vintage Hifi grupp där, någon grupp för moderna hifigrunkor finns inte tror jag, Gjorde lite jämförelser med bla min gamla Luxmanstärk, gamla USA JLB o de här nya (som jag beställde i dag:)) moderatorn där uteslöt mig ur gruppen för det. Kanske delvis för att jag kallade honom fjant i ett pm; "Uteslut mig gärna helt ur gruppen, det blir väl det häftigaste du gjort. En kväll att minnas i åratal".

Innan dess hann någon skriva nåt om att alla högtalare som Ljudfokus i Falköping säljer är skit jmf med gamla JBL... Det tror jag inte efter de recensioner de fått för de här stativarna. Det enda dåliga jag sett är att de är för stora! Tycker de ser riktigt små o mysiga ut. O kan jag överdriva diskanten lite i dem är det nog bra när jag skruvar, då blir det kanske lagom i andra system. Nu får jag alltid kolla cymbalerna i lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var väl något av en överreaktion... men jag vet hur hifinördar är. Jag skrev ett inlägg angående mina Dynamite, eftersom jag vet att förstärkaren jag köpte är lite klen för dem. Ljudfokuskillarna tipsade mig om att jag kunde köra "bi-amping", dvs använda dubbla utgångar för mer effekt och det funkar ok. Men jag hade i bakhuvudet att man kan köpa till ett fett slutsteg för att kicka mer liv i dem så det skrev jag o frågade om. Fick ett regn av skit över mig. "Man kan inte bi-ampa, det förstör förstärkaren". Men de kunde inte svara på varför man isåfall kan ställa in bi-amping i förstärkarens meny... "Köp nya högtalare, Dynavoice är skit" var ett annat, vilket jag svarade på att jag har lyssnat på flera andra tillverkares högtalare i 2-3 gånger högre pris, som inte lät bättre. "Bara för att du har hört dem innebär ju inte att dina låter bra". Hur ska man argumentera mot fanboys som bara accepterar finmärken med en prislapp på minst 40000 kr? Går inte. Som att ge sig in i en PC vs Mac diskussion. Just don't do it.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var väl något av en överreaktion... men jag vet hur hifinördar är. Jag skrev ett inlägg angående mina Dynamite, eftersom jag vet att förstärkaren jag köpte är lite klen för dem. Ljudfokuskillarna tipsade mig om att jag kunde köra "bi-amping", dvs använda dubbla utgångar för mer effekt och det funkar ok. Men jag hade i bakhuvudet att man kan köpa till ett fett slutsteg för att kicka mer liv i dem så det skrev jag o frågade om. Fick ett regn av skit över mig. "Man kan inte bi-ampa, det förstör förstärkaren". Men de kunde inte svara på varför man isåfall kan ställa in bi-amping i förstärkarens meny... "Köp nya högtalare, Dynavoice är skit" var ett annat, vilket jag svarade på att jag har lyssnat på flera andra tillverkares högtalare i 2-3 gånger högre pris, som inte lät bättre. "Bara för att du har hört dem innebär ju inte att dina låter bra". Hur ska man argumentera mot fanboys som bara accepterar finmärken med en prislapp på minst 40000 kr? Går inte. Som att ge sig in i en PC vs Mac diskussion. Just don't do it.

De få svaren jag fick där var faktiskt helt vettiga med nåt undantag. Det var den som startat gruppen som blev förbannad för att jag skrev om nya grejer samtidigt som vintage grejer. Att bli portad där var ingen större förlust. Men de de flesta hifinördar kan nog inte fatta grejen att man som studiogubbe behöver icke färgande ljud, Yamaha är nog lite typiskt icke färgande, motsatsen till tex Cervin Vega. O det gillas inte, begrips ännu mindre. Endast rörprylar för fantasisummor duger åt somliga fast de förvränger ljudet en hel del...

Jag fick en bunt tidningar "Hifi o Musik" o där är det lite rolig läsning ibland, högtalares ljud beskrivs med diverse halvlustiga ord som knappast säger läsaren ett smack. Och annonser på stereohögtalare för 780.000 kr. Om det var för ett par eller bara en stod inte. Men det står även sånt som verkar väldigt vettigt i den tidningen.

En annan grej som jag tror, är att många hifisnubbar, säkert även studiofolk tror, är att det låter på ett visst specifikt proffsigt och helrätt vis i proffsiga lyssningsutrustningar. Men så är det ju inte. Olika album, även nya påkostade produktioner, och tom inom exakt samma genre´låter ju väldigt olika beroende på vilka musiker som spelat, vilka prylar de använt, just den studions akustik, producent, tekniker osv osv. Jag brukar lyssna mycket på nyare country både för att jag gillar den och som referens till mina enkla inspelningar, och de flesta har ju ett kanonljud, men ändå låter det väldigt olika, somliga har massor med djupbas, andra nyinspelningar låter lite mer som vinyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

På Hifi forum Har jag en liten tråd om samma ämne, där är det mer sansade kommentarer. Fick nyss ett förslag på ett par beg L100 för 4500:- Jag tror ändå att det blir lite samma sak som L50, o att de gör sig bäst på lite högre volymer som snabbt tröttar ut öronen. Men länken till nån sorts modern moddning av filtren verkar superintressant, det kanske man kan göra även med mina L50? De har renoverade basar, men hur kondingarna o resten av filtren är veta f-n. Modern ljudsnubbar kanske kan få dem att ge lite mer diskant så jag får bättre kontroll på cymbalerna på liknande sätt som jag kan höra i studiolurarna. Mina gamla Beyer DT250 ger tom lite för starkt av cymbalerna, så mina öron kan inte vara helt slut än. L50 har ju volymrattar för diskant o midelement, midden kör jag på fullt, men får ändå en tendens att det sen blir lite för mkt mid (min egen sång) när jag lyssnar i vanliga stereogrejer. Det kanske går att hitta nån som kan fixa filter till mina fina JBL som både är modernare (brantare?) och lite grann efter mina önskemål? Har sett att de som bygger helt själva använder värsta dataprogrammen för att bygga filtren... Men oavsett filter så går de nog inte mkt lägre än 50 hz, vilket jag hoppas de nya billiga DM-6 gör. 🙂

Och på dem kan jag höja vollen i fyra olika steg från 4 khz o uppåt, det borde passa gamla öron på en ridecymbalfanatiker. (Fy fan vad jag har handlat cymbaler på sista tiden, livet är ju så härligt!) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mina DM-6 idag. Första intrycket var att jag tyckte de lät sämre än de gamla JBL L50. Tom klart sämre… Då spelade jag med mid/topp kontrollstiften satta på 0db, testade sen med både +2db o +4db, +2db var det jag tyckte lät bäst. Sen blev skillnaderna mkt mindre…

Jag tycker alltid det är svårt att lyssna på olika ljud, har man lyssnat in sig på ett sound o knäpper över till ett annat tycker man nog oftast (i alla fall jag) att det gamla invanda låter mkt bättre. Jag skiftar ju högtalarpar på en sekund på förstärkaren så det går ju bra, ska man koppla om med sladdar o annat hinner man ju glömma hur de förra lådorna lät.

Hur som, så har jag lyssnat på diverse bra inspelningar, tex Stings "Im so happy cant keep from crying" en stund i de nya DM-6 för att sen slå över till JBL. Tycker ändå bättre om mina 80-talare. Speciellt manliga sångröster låter lite fel i DM-6 som att man gasat på för mkt lågmidd på rösten, en lätt dist.

Ang basen i DM-6, de ska ju prestera 35 db jmf med 50 i L50, det vete verkligen fan, jag får lyssna jäkligt noga för att höra nån skillnad, kanske de här ny mindre burkarna går pytte lägre, eller så gör de inte det alls. Utan subben påskruvad låter det bra tunt om bägge paren.

Så just nu känns det nog som felköp. 😐

Men jag ska ta hit några polare o höra vad de tycker om ljuden i resp högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Spela in högtakare beror på, Adam nämner inget om att man behöver spel in högtalarna (AxX serien) medan Focal säger att man skall spela svagt de första 20 timmarna så att elementen hinner stabilisera sig (CMS serien), Focal nämner dock inget om ljudet förändrar sig, bara att elementen stabiliserar sig,

Skulle det vara skillnad ljudmässigt så borde leverantörerna verkligen påpeka vikten av att spela in lådor, och helst skulle jag vilja se mätningar som förklarar vad som händer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satt o gjorde sångpålägg först nu i kväll, sen mixade jag i lurar (frun vill sova) o när det var klart lyssnade jag både på min låt och braljuds-spotify låtar. Nu tyckte jag nästan DM-6 lät bättre. Sången hörs lite starkare i dem, jag kan sänka sångspårsregeln lite o höra lagomt med sång genom DM6, växlar jag till JBL får jag peta upp sången lite. O det jag tycker inte riktigt blir som jag ville när jag lyssnar i andra system är att just sången blir lite för stark. Mixar jag i DM6 kanske det rättar till sig?

Å andra sidan tycker jag nog virveltrummor låter mer naturligt i JBL än DM6.

En positiv grej med att ha två par man snabbt kan växla mellan är att man då lättare hör vilka ganska stora skillnader det blir i ljudet när manvrider på JBLarnas trimpottar till mid o diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag lät jag dem stå o spela hela dan mens jag jobbade, lite halvhögt så där, lite extra bas påskruvat på stärkaren.

När jag kom hem igen började jag ånyo jämföra både köpe-cd o mina egna inspeningar i de bägge paren. Nu började jag tycka att det var lättare att höra vissa ljud tydligare i de nya burkarna, tex elbasen.

Jag hade kallat på brorsan som lyssnar på mycket musik att komma o jämföra o när han kom så sa han direkt att han tyckte DM-6 lät bättre. O att de hade en hel del mkt mer bas.... Kan det bero på att jag spelat in dem en dag? Baskonen är av kevlar om jag inte glömt ihop allt som vanligt, så den kanske är lite stel på helt nya lådor.

Sen testade vi att ändra nivåpottarna på L50 så de skulle bli mindre tunna i midden som de nog är. Och på DM-6 gick jag till baka till att sätta byglingen på +-0db på mid/high elementen.

Efter en del lyssnande börjar jag nu tycka att det fattas en del i L50s mellanregister som jag hör bättre i DM6.

Baskaggen är oxå lättare att höra i DM6. Även hihaten blir lite tydligare fast JBLarna är typ vassare i helheten.

Som det känns idag så blir det nog bättre med de nya mkt mindre högtalarna bara jag vänjer mig vid dom. Nyss när jag lyssnat på dem ihop med lite av subben en lite längre stund o kopplade om till JBL tyckte jag att det var JBL som lät konstigt, ganska mkt hängmatta.

En mysko dålig grej med JBL som jag tänkt på ända sen jag skaffade de små Avantonerna, är att man hör mkt mindre stereobild i dem än i tex mixcuberna som jag haft ovnpå JBLarna. Och samma vs DM6, brorsan sa direkt att stereobilden blev bredare från DM6 tom fast de nu står innerst. Den ideala bredden för närlyssning är nog ungefär i skarven mellan högtalarparen. Hur kan det bli mindre stereo i vissa högtalare?

post-8284-0-45229600-1412706773_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid varit skeptisk till det här med att "spela in" högtalare men... jag upplevde att det hände något med mina DD12 efter några dagars febrilt spelande. Och många brukar ju beskriva det som att "högtalarna/ljudbilden öppnar upp sig", jag skulle beskriva det som hände precis så. Sedan om det är tillvänjning, placebo eller att något faktiskt hände rent fysiskt kan jag inte svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om elementen skulle påverkas av "inspelning" varför skulle alla element i så fall bli lika bra om vid "inspelning"? Och varför finns inga mätningar som ger nåt ljus över "inspelnings" fenomenet. Enkelt att att testa och bevisa om det verkligen finns en "inspelningseffekt". Jag har inte hittat någon mätning men om någon annan har det länka gärna. Och om inspelning funkar vart går gränsen för när elementen är inspelade och när det är överspelade dvs börjar låta sämre?

Tillverkarna borde i så fall ha en före efter mätning eller alltid leverera inspelade enheter.

Jag har provat "inspelade" hörlurar mot nya, jag uppfattade ingen hörbar skillnad. Och då var jag ändå helt övertygad att mina inspelade lurar hade förändrats ljudmässigt till det bättre mot när de var nya.

Fenomenet "inspelning" har alla varningsklockor för en bluff, inga mätvärden, inga seriösa tillverkare som går ut med att det förändrar ljudet på riktigt, och eftersom man sällan kan göra en A/B lyssning så finns det tunnt med bevis.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bredare stereo påverkas av diskant och mellanregister. Så har du tydligare återgivning i dina andra lådor jämfört med JBL så blir det naturligt lite bredare.

Är det dramatisk skillnad kan man ha kopplat fasen fel och då man får svagare basåtergivning men en riktigt bred stereobild.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller PA-basar är jag helt säker på tex DAS-basar med kraftig o trög pappkon låter mer sen man spelat in dem ett tag. Jag spelade sönder den ena av två såna o köpte en ny likadan o blev helt förvånad hur mycket mindre den basen basen lät, till en början. Men efter ett tag lät den exakt lika starkt som den äldre.

Ang hörlurar tror jag nog det mest är inbillning, kanske. 🙂

Det här med sämre stereobild i JBL är knepigt, för stereobiulden blir även bredare med mixcuberna som inte har nån diskant alls, bara ett bredbandselement.

Nöter jag ett tag på DM6orna och sen hör en markant ökning av basen när jag switchar från JBL till DM6 måste det ju vara att de faktiskt blivit inspelade, då det knappt var nån skillnad alls när de var helt nya.

Det som är viktigast att spela in är nog mina öron o skalle, att jag ska vänja mig med ljudet i de här nya. Banddiskanten kan väl knappast låta annorlunda efter sk inspelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop; jag är helt klart benägen att hålla med dig. Blev själv förvånad över att jag hörde vad jag tyckte att jag hörde. Har sett att någon länkat till "bevis" för uppmätta förändringar men jag har inte några såna länkar sparade så jag kan inte uttala mig om det verkligen ligger något i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om det blir en klart hörbar skillnad från "oinspelad" till "inspelad" högtalare måste några frekvenser åtminstone skilja sig 2-3 db. Jag har svårt att tro att det skulle kunna bli så dramatiska skillnader mellan ospelad högtalare och "inspelad".

Om man måste spela in PA högtalare så är man illa ute. Inte fan har man tid att spela in utbytes element så där tror jag det är till nackdel att behöva spela in element och det gör man så vitt jag vet inte heller. Det skulle bli helt orimligt att hålla på med live. Och skulle definitivt inte välja en anläggning som skulle behöva "spelas in" om jag fick välja Pro PA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den DAS-basen var det så med, oavsett om jag hade tid med det eller inte. Det var inte nåt speciellt dyrt element, vill minnas att Peter som säljer DAs oxå sa att de lät mer sen man spelat ett tag med dem pga den hårda pappen.

Men de aktiva dB15 subbar jag har är inte så, jag körde med bara en sub länge till enmansbandet, efter flera år köpte jag en till, de lät lika utan inkörning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...