Jump to content
Annons

Fråga angående Pre-delay (reverb)


Modern Rockstar

Recommended Posts

Tjo! 🙂

Har en liten fråga angående pre-delay. Jag ser att många använder kort pre-delay (20-30ms och nedåt) på sång och andra transient-klena ljud. Enligt dem verkar det göra en jävla skillnad medan jag själv sitter helt sämst och inte hör någon skillnad alls jämfört med 0ms. Visst, på transient-starka ljud kan jag höra ett litet glapp mellan källan och reverbet om jag anstränger mig eller om det är hög wet på reverbet. Vid 40ms börjar jag höra en tidsskillnad värt att använda om jag inte vill ha 0ms.

Sen kom jag på att det är ganska logiskt att jag inte hör någon skillnad eftersom en sådan kort pre-delay hamnar inom Haas-effekten, att man inte hinner uppfatta någon tidsskillnad mellan källan och reverbet med andra ord.

Så, varför använder ni/man en sådan kort pre-delay istället för 0ms om man (jag i alla fall) inte hör någon tidsglapp mellan källan och reverbet? Vet att det borde finnas någon anledning, så frågan är väl vad jag har missat att lyssna efter?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant fråga...

Själv använder jag nästan uteslutande impulsreverb. Lägger ofta på ca 16-20 ms predelay. Borde ju faktiskt höras så mycket i sig själv, men jag tycker det gör skillnad. Subtilt, men lite separation mellan direktljudet och reverbet, så att direktljudet kryper närmre istället för att såsa i bakgrunden. Det kanske kan vara så att många impulser har ett litet predelay redan (dvs lite marginal eller en "försvans"). Tillsammans så kanske det hamnar strax över gränsen då...? Jag brukar lägga mig precis innan man MEDVETET uppfattar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga...

Själv använder jag nästan uteslutande impulsreverb. Lägger ofta på ca 16-20 ms predelay. Borde ju faktiskt höras så mycket i sig själv, men jag tycker det gör skillnad. Subtilt, men lite separation mellan direktljudet och reverbet, så att direktljudet kryper närmre istället för att såsa i bakgrunden. Det kanske kan vara så att många impulser har ett litet predelay redan (dvs lite marginal eller en "försvans"). Tillsammans så kanske det hamnar strax över gränsen då...? Jag brukar lägga mig precis innan man MEDVETET uppfattar det.

Tack för svaret! Jo det verkar vara vara den anledningen många har, att man vill ha direktljudet kvar långt fram i mixen - vilket stämmer om man tänker hur det fungerar i den verkliga världen. Får kanske testa att lyssna efter den "känslan" istället för ett glapp mellan direkt- och reverbljudet.

Sen kan det säkert vara som du säger, att det kanske finns ett litet inbyggt pre-delay i hos vissa plugins även vid 0ms!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...