Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har lite funderingar kring att spela in digitala trummor, jag menar dÄ som audio och inte MIDI. Vad jag undrar Àr hur man optimerar sjÀlva inspelningen. GÄr det att spela in alla delar för sig eller tar man hela trumkitet samtidigt, vilket Àr bÀst? Blir ljudet lÀgre i programet, hur reducerar man latency.

Behöver mer eller mindre en crash course i detta. Startade för övrigt en egen trÄd för jag har inte hittat nÄgra svar pÄ dessa specifika frÄgor.

Annons
Postat

Om du ska spela in de faktiska ljuden frÄn modulen Àr det ju ingen latency att prata om dÄ du matas direkt frÄn modulen. Hade du, som jag, i stÀllet lÄta dina digitala styra samplingsbanker med olika trummor frÄn datorn krÀvs lÄg latency dÄ det körs via datorn.

Jag antar att du inte Àr trummis dÄ du pratar om att "spela in alla delar för sig"? Lirar jag ett funk groove med bara 16-delar skulle det lÄta vÀldigt avigt om jag bara trackade hihat, sedan virvel, sedan kick osv.

Postat

har din modul separata utgĂ„ngar för varje trumma, sĂ„ Ă€r det ju bara dra en kabel per trumma in i olika ingĂ„ngar pĂ„ ditt ljudkort. Men efter att ha lĂ€st ditt inlĂ€gg, sĂ„ tror jag inte att du har ett ljudkort med fler Ă€n 1-2 ingĂ„ngar pĂ„, sĂ„ jag skulle sĂ€ga att du fĂ„r A) köra stereo out frĂ„n modulen in i kortet (spela in hela trumsetet pĂ„ ett spĂ„r) eller 😎 Köra midi och anvĂ€nda dig av samples, och nej, det behöver inte lagga. Spela in trummor först, eller i ett separat projekt sĂ„ bör du kunna hĂ„lla ner latencyn (buffer size) rejĂ€lt, om din dator inte Ă€r frĂ„n typ 2002.

Postat

...eller 😎 Köra midi och anvĂ€nda dig av samples, och nej, det behöver inte lagga. Spela in trummor först, eller i ett separat projekt sĂ„ bör du kunna hĂ„lla ner latencyn (buffer size) rejĂ€lt, om din dator inte Ă€r frĂ„n typ 2002.

Och om datorn inte orkar med sĂ„ lĂ„g latency sĂ„ kan ju TS köra direct monitoring pĂ„ ljudkortet frĂ„n trummodulen medan han spelar in MIDI:n. 🙂

Postat

StÀmmer alldeles utmÀrkt att jag inte Àr trummis, haha. Jag tÀnkte mer att separera ljuden inne i programmet (anvÀnder Logic) men misstÀnker att det inte Àr möjligt och antagligen ganska onödigt.

Annars uppskattar jag svaren 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.