Jump to content
Annons

Har en TLM-49, behöver en mik till...vilken?


Paul

Recommended Posts

Hej, Som rubriken lyder, vilken mik ska jag komplettera med? Jag använder TLM'n till bade sång och akustisk gitarr idag. Användningsområdet för den nya micken kommer att vara samma. Dock att jag kanske spelar in gitarr I stereo. Vill gärna att micken ska ha lite annorlunda karaktär från TLM'n, så att jag kan byta beroende på vem som sjunger in. Jag tanker mig alltså ytterligare en stormembranare. Alla förslag mottages tacksamt. Mvh P

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

AKG 414 med Tim Campbell kapsel eller Microtech Gefell UMT70.

Båda låter svinbra på sång och gitarr. Nästan fusk att använda dem!

Tyvärr är det lång kö på Campell kapslarna och Gefell är svåra att hitta begagnat.

De är iaf ännu bättre än Neumann TLM49 (vi har haft 2 st TLM49or ett tag och de är trevliga mickar)

och är helt i klass med mkt dyrare mikrofoner från Brauner, Neumann, Manley, Telefunken etc.

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. Hittade en gammal Se 2200a som jag tänkte prova först. Kanske funkar tillräckligt för att stereomicka gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Köp en beg sE4400a för ca 2500 kr, då kan du spela in M/S stereo. Den låter så bra att jag undrar om någon kan höra skillnad på den o den mkt dyrare AKG 414. Supermick för de pengarna, verkligen allround. Fyra karaktärer, Omni, 8 njure och supernjure. Tål ljudet från en virvel.

http://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/se4400a.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...