Jump to content
Annons

Presonus 16.0.2 - 16 in via FW?


JohnRick

Recommended Posts

Funderar på att införskaffa denna lilla pjäs till det 14-manna stora soulfunkbandet. Jag har redan en Zoom R24 ståendes men tänkte degradera denna till att vara med 3-mannabluesbandet som kör Zeppelincovers i stället. Ett tag var jag inne på att skaffa ytterligare en Zoom för daisychaining till 16 kanaler men det ser inte ut som att jag går den vägen då integrering med datorn försvinner så fort jag kopplar samman två enheter. Dessutom roligare med nya grejer i stället för två av samma. Fråga dock:

Vet inte om jag fattar fel efter att ha sett videor och läst manualer om Presonusen, men den har 12 preamps, ett antal stereo line-ins på de sista fyra kanalerna med preamps och möjlighet att ansluta till PC/Mac via FW. Det står 16 in/16ut. Kommer jag med säkerhet att kunna assigna 16 separata monokanaler i min DAW om jag kopplar denna mixer till datorn? Eller missar jag något? För i så fall lär det bli 8-10 mickar och resterande linekanaler upp till 16.

http://www.presonus.com/products/studiolive-16.0.2

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kommer inte kunna ha 16 MONO kanaler, ska du bara ha monokällor så har du 12 monokanaler. Dom första 8 kanalerna är vanliga mono, efter det kommer det 4 stereokanaler, men dessa går bra att använda i mono också.

TIpsar om denna filmen för bra insikt: https://www.youtube.com/watch?v=edeXxmRZ0rU

Jag tackar för svar. Med andra ord kommer jag i min DAW att kunna se 8 separata mono, och därefter, om jag vill, även kunna addera 4 lineingångar i stereo som sedan ska kunna splittas till mono respektive?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för svar. Med andra ord kommer jag i min DAW att kunna se 8 separata mono, och därefter, om jag vill, även kunna addera 4 lineingångar i stereo som sedan ska kunna splittas till mono respektive?

Stereokanaler (även på en helt analog mixer), är lite småhemliga. Kör du in en t.ex. en linjesladd i enbart "Left", blir det en mono-kanal och ljudet läggs lika mycket i vänster/höger. Kör du in två linjekablar, blir panoreringsratten mer som en crossfader, d.v.s. den skiftar mellan vänster/höger insignal.

Precis som Joakim skriver, behandla det som monokanaler med möjlighet till linjestereo. Behöver du fler mickar, behöver du större mixer. 😉

ps. Har själv blivit lite avskräckt från Presonus Studiolive. Har läst en hel del blandade recensioner om reglar som slutar funka, ingångar som glappar och mjukvara som hänger sig. Vet inte om det blivit bättre, men jag tror jag kommer fortsätta köra helt analog mixer om/när jag uppgraderar min befintliga. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Stereokanaler (även på en helt analog mixer), är lite småhemliga. Kör du in en t.ex. en linjesladd i enbart "Left", blir det en mono-kanal och ljudet läggs lika mycket i vänster/höger. Kör du in två linjekablar, blir panoreringsratten mer som en crossfader, d.v.s. den skiftar mellan vänster/höger insignal.

Precis som Joakim skriver, behandla det som monokanaler med möjlighet till linjestereo. Behöver du fler mickar, behöver du större mixer. 😉

ps. Har själv blivit lite avskräckt från Presonus Studiolive. Har läst en hel del blandade recensioner om reglar som slutar funka, ingångar som glappar och mjukvara som hänger sig. Vet inte om det blivit bättre, men jag tror jag kommer fortsätta köra helt analog mixer om/när jag uppgraderar min befintliga. 😊

Tack för inputen Catrine. Hoppas inputen räcker till på Presonusen också bara. För min del kommer jag att ha det både som livemixer till PA't, och som inspelningsmixer via laptop. Främst sistnämnda egentligen. Jag behöver inte fler mickar/mickingångar då jag kommer att tappa linjekanaler från en större mixer, men om jag kör linjestereo kommer jag väl ändå att kunna splitta dessa till separata monokanalersenare? Som synes är jag ingen fena på linjestereo överlag. Det är främst vetskapen om att jag i slutändan kan kunna ha 16 separata ljudkällor i min DAW, även om det innebär att jag splittar på 4 linjestero ITB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer, i pro tools är det framförallt lätt att splitta stereo till mono, bara ta tag i stereospåret och dra till två monospår, eftersom det är det stereo är 🙂

Tackar. Det jag tippade på också. Främsta nackdelen i nuläget som jag ser med denna är dock att den enbart har anslutning via FW400. Ett protokoll som är på duktig tillbakagång. Finns väl knappast på några nytillverkade PC's längre som har FW, och expansionskort och dess tillhörande platser på laptops blir också färre. Thunderbolt och USB2/3 är det som gäller i dagsläget och då är det nära nog bättre att ta en extra Zoom trots allt. Fan vilken beslutsångest.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

En Yamaha 01V96i har 16 kanaler I/O över USB 2.0. Sedan föredrar jag att mixa på Yamahas digitalbord framför Presonus, men det framgår inte riktigt ovan om du tänkt använda det för mixning också eller bara som 16-kanaligt ljudkort.

Kanal 13-16 är linjeingångar men datorn kan använda dem som fyra monokanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Yamaha 01V96i har 16 kanaler I/O över USB 2.0. Sedan föredrar jag att mixa på Yamahas digitalbord framför Presonus, men det framgår inte riktigt ovan om du tänkt använda det för mixning också eller bara som 16-kanaligt ljudkort.

Kanal 13-16 är linjeingångar men datorn kan använda dem som fyra monokanaler.

Nej det framgick nog inte. Primärt så tänker jag mest på möjligheten att kunna spela in vårt 12-/14-mannaband i befintlig lokal, men om möjligt även ute i fält. De två andra banden klarar sig alltid. Livemixning som sådan är inte lika aktuellt, utan mest att alla kanaler ska in i datorn förr eller senare. Så praktiskt sett funkar det med Presonusen då line-ingångarna gör sitt till för att komma upp i 16. Grejen är väl mest att jag då är beroende av att ha en laptop ståendes, som dessutom måste ha FW eftersom det inte finns någon onboard recording. Hade varit käckt att spara multitrack direkt på mixern (som Zoomen då kan via SDHC t.ex, eller Behringer via USB, om det nu inte bara är en stereo out). Det är därför jag överväger att bara ta en Zoom R24 till för daisychaining.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...