Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Haj dÀrute!

UrsÀkta en kanske urdum frÄga, men nÀr man inte vet......

Vad Àre för skillnad pÄ Sonar3, Sonar6 samt vers 8 samt de senare Sonar X1 Ä X3.

NĂ€r blir det 64 bitars? Pratar om Pro modellerna hela tiden.

Var Sonar 8.5.2 den senaste innan det blev SonarX3? Om den vers 8:an alltsÄ Àr 64 bitars, gÄr det att köra pÄ en 32 bitars XP eller pÄ en 32 bitars laptop med W7?

Jag Àr inte sÄ mycket intresserad av finesserna Ä programmets utseende Ä snygga stilar utan mera av funktionalitet Ä sÄnt.

Skriver klassisk musik Ä behöver samplade "synt"/wavetable el vad de nu heter, frÄn akustiska instrument. AnvÀnder fortfarande min g:a Edirol,

har inte rÄd med nyare saker. Tips pÄ sÄdant mottages, kanske nÄn som har en kopia liggandes i lÄdan som inte anvÀnds lÀngre?

Har gĂ„tt bet pĂ„ att installera 3:an under W7 trots alla tricks Ă„ Ă€ndringar i registret mm. Ă„terstĂ„r endast ev en sk dual/multiboot Ă„ köra XP men dĂ„ kan jag lika gĂ€rna ha kvar min andra laptop med XP, den Ă€r strippad för att vara snabb Ă„ mycket minne iden. Grejen Ă€r att det finns ingen support för den lĂ€ngre sĂ„.... Men jag har inte nĂ„n nytta av egentligen av 64 bitars som jag ser det. Eller tror mig veta, i vart fall sĂ„ Ă€r Ă€ven nyaste laptoppen en 32 bitars bara. Å nĂ„n fler dator lĂ€r det inte bli med min "rika" pension....

SÄ...nÄgon som har svar Ä tips Ä hjÀlp?

Tackar i förvÀg Ä hÀlsar,

Zither

PS instrumentet som ses i mitt "alias", jag Àr nog den ende so spelar det i Sverige idag vad jag vet.

Annons
Postat

Hej!

Jag kör (faktiskt) endast Sonar i min studio, och har kört genom tiderna, versionerna: Cakewalk 6, 8, 9 med Windows 95 och 98. Sonar X1 med Windows XP och Sonar X2 (32-bitars) med Windows 7 32- och 64 bitars.

Just nu har jag Sonar X2 (x2a) i 32-bitar installerat pÄ Windows 7 Ultimate 64-bitar, med alla uppdateringar och servicepackar. Och det fungerar vÀldigt bra. (Kan dock hÀnga sig nÀr man jobbat ett par timmar, nÀr projekten blir vÀldigt stora.)

Mig veterligen Àr Sonar x1 egentligen "Sonar 10" (tror jag), och det tillkommer hela tiden nyare saker som jag har gillat vÀldigt mycket i varje uppgradering.

Saker som jag inte kan leva utan i Sonar x2 Producer Edition Àr:

--------------------------------------------------

* Overloud's Breverb 2 - Ett riktigt, riktigt bra reverb som Sonar tidigare saknat. (Sonitus Àr rena skrÀpet.) Jag var tidigare tvungen att anvÀnda mina hÄrdvarueffekter för bra reverb, vilka jag nu nÀstan inte anvÀnder lÀngre. Detta p.g.a. Breverb.

* Prochannel EQ med enkel hög-pass och lÄg-pass knapp

* Stöd för side-chain i Prochannel bus-kompressorer

* FörbÀttrade takelanes

* FörbÀttrade Envelope-editering/vyer

* Konsoll-emulering (Pro Channel)

* Rör-emulering (Pro Channel)

* BĂ€ttre Grid-tool

* BÀttre pianorulle samt smarta verktyg (Àven om de inte Àr helt perfekta)

* Track Folders (vet inte om det finns/fanns i tidigare versioner)

* SI-Strings (vet inte nÀr de kom, men de Àr helt underbara)

Saker som jag starkt ser fram emot i Sonar x3:

* BÀttre Pro Channel-EQ med större redigerings-fönster och spektrum-analysator (som Fabfilter Pro-Q)

* CLA-76-kompressorn i Pro Channel

* FÀrger i Track Folders (vilket gör att alla spÄr i en mapp fÄr samma fÀrg. UnderlÀttar i consoll-vyn!)

* Förhoppningsvis mer stabilitet

NÄgra saker jag stör mig pÄ:

* HÀngnignar - HÀnder i stora projekt med mycket syntar och effekter. Oftast i slutskedet. VÀldigt, vÀldigt irriterande.

* "Smart Tool" - Är inte sĂ„ smart som den lĂ„ter, och orsakar en hel del frustration, men i brist pĂ„ annat sĂ„...

Nu lÄter det sÀkert som om jag jobbar pÄ Sonar, men jag tycker att varje uppgradering har varit mÄnga stora kliv i rÀtt riktning. Varje ny version vÀcker starka ha-begÀr. OBS: Jag brukar alltid se till att göra fÀrdigt mina aktuella lÄtar MELLAN uppgraderingen. Det sista man vill Àr att uppgradera, och upptÀcka att en lÄt inte fungerar som den ska...

Ang. 64-bitar: Det Ă€r _alltid_ bra med 64-bitar ifall du har mer RAM Ă€n 4GB. Även om du kör Sonar i 32-bitar kan OS allokera mer RAM till Windows och andra program ifall du har mer RAM Ă€n just 4GB. Sonar kan Ă€ven köra 32-bitars plugins i 64-bitars OS och 64-bitars Sonar. OBS:Det sista har jag dock INTE testat, men det ska fungera. Men jag ska testa det hyfsat snart...

Producer Edition av Sonar X3 Àr faktiskt inte omöjligt dyr. Den gÄr pÄ lite över 4.000, vilket jag tycker Àr ett riktigt kap för vad man fÄr. Skillnaden mellan "Producer", och de billigare Àr just Pro Channel, som jag tycker Àr helt otroligt bra. Men om man inte mixar sÄ mycket, kanske det inte behövs.

Postat

Oh...tusen tack Cathrine för ditt uttömande Ä trevliga svar.

Vi jobbar vÀldigt olika. SjÀlv skriver jag klassisk musik Ä vill helst att mina "musiker" övar in sina stÀmmor, sedan genrep Ä en inspellning. Men det Àr Drömmen med stort D.

SÄ .....jag anvÀnder Sonar till för att fÄ det att lÄta nÄgorlunda som jag tÀnkt mig att musiken skall vara. Jag behöver alltsÄ nÀstan ingenting av allt det fina/intressanta du nÀmt. AnvÀnder inte reverb Ä eko osv alls.

För att inte datorn skall hÀnga sig har jag strippat ner Ä stÀnger av nÀstan allt i "Services"-vÀg. Det ger vÀldigt mycket datorkraft över. Ingen internet Ä antivirus ller nÄtt annat mer Àn det som behövs för att driva just Sonar.

HÄller med om att det Àr viktigt att spara ner det hela fÀrdiga stycket innan man byter, upptÀckte det nÀr jag gick över frÄn Cakewal9 Pro till Sonar2. Problemet Àr att det blir inte fÀrdigt ibland. Man kommer pÄ efter ett Är attt byta klarinetten mot en Oboe för det ger bÀttre musikupplevelse osv. DÄ sitter man dÀr.

*Önskar att man kunde spara sina "instrumentrader"-spĂ„r- Ă€sch, datorterminologi, olika för varje program dessutom, sĂ„ att man senare skule kunna plocka upp dem i framtiden Ă„ "justera" ljudet, spelsĂ€ttet osv mm. Nu Ă€r det bara noterna som lĂ€mnas kvar för framtiden, samt ljudinspelning, dvs att jag spar en sk Wav fil pĂ„ CD skiva. SĂ„ lĂ€nge som DE gĂ„r att spela av.....

*Snyga notutskrifter skulle inte vara fel samt att kunna tex flytta över till ex.vis "Sibelius" som skriver riktigt bra noter.

* Om programmet skulle förstÄ ett sk tallbar > samt mf mf likn beteckningar osv som i "riktiga" noter skulle det underlÀtta för mig.

* Sedan saknar jag att nÀr jag spelar av att dÄ "on line" el vad det heter skulle kunna finlira volymerna för mina instrument som jag anvÀnder.. Det fixar jag nÀr jag stÄr framför orkestern Ä dirigerar sjÀlv, om jag nu kan komma till att göra det....

Det jag anvÀnder Àr strÄkar, cello kontrabas, tvÀrflöjt, fagott, ja i stort sett en liten vanlig symfoniorkester.

Hur mycket av mina "önskemÄl" finns i de nyare versionerna?

4ooo:- Àr pÄ tok för mycket för mig att spendera. GÄr ej. Det blir heller inte nÄgon 64 bitars dator. Min pension Àr pÄ tok för klen för sÄdana utgifter.

SÄ skulle du kunna berÀtta för mig om jag klarar mig med kanske vers 6 som högsta? Med tanke pÄ mina behov? Tror inte faktiskt att just X3 skulle vara bÀttre för mig alltsÄ.

Vers6 finns att tillgÄ billigt idag för den levereras inte frÄn Cakewalk lÀngre.

Kan du svara igen fÄ de nya frÄgorna? Tackar Ä hÀlsar,

Zither

Postat

Även jag kör Sonar X3 Producer. Det finns 3 versioner:

Sonar X3

Sonar X3 Studio = Sonar X3 + ProChannel + fler instrument plugins

Sonar X3 Producer = Sonar X3 Studio + Ànnu fler instrument plugins

Alla tre har samma kapacitet i vad gÀller inspelning, dvs 64 bitars ljudbuss, obegrÀnsat med antal ljudspÄr och midispÄr.

Nu köpte jag min Sonar X3 Producer via en onlinebutik som kallas "Steam" www.steampowered.com, som Àr mera kÀnd som ett stÀlle man köper PC-spel. Tack vare det sÄ har jag bra rabatt pÄ de enklare versionerna, sÄ den enklaste Sonar X3 gÄr pÄ 39 Euro, och Studio versionen gÄr pÄ 129 Euro.

Om du vill utnyttja de priserna sÄ skicka mig ett PM med din epost-adress, sÄ kan jag hjÀlpa dig med inköpet.

NÀr det gÀller instrumentljud som du Àr ute efter sÄ kan jag tipsa om en produkt som heter "Miroslav Philharmonik", som Àr ett riktigt bra virtuellt instrument som innehÄller alla instrument som finns i en symfoniorkester.

Man kan köpa det i svenska musikaffÀrer för ca 1000kr, men jag fick tag pÄ ett exemplar för bara £40 GBP pÄ engelska eBay för ett par dagar sedan. Om man kollar regelbundet sÄ bör det komma upp fler exemplar till bra pris dÀr.

Postat

Hej!

Vassego! 🙂

Jag ska försöka. 😉

* Önskar att man kunde spara sina "instrumentrader"-spĂ„r- Ă€sch, [...]

Hm, det Àr alltid svÄrt att fÄ gamla lÄtar att fungera. Dock Àr det vÀldigt smidigt frÄn Sonar X1 (?) nÀr ett projekt ligger i separat mapp, med separat audio-mapp. Du kan Àven spara ner till gamla hederliga "Cakewalk Bundle", sÄ du Àr sÀker att du fÄr med all audiodata. Men annars Àr det som sagt knepigt att Àndra instrument i efterhand...

* Snygga notutskrifter skulle inte vara fel [...]

Ah, det Àr nog svÄrt. SjÀlva Staff-view verkar se likadan ut som den alltid gjort. Tror nog Sibelius borde stödja MIDI-filer, sÄ du kan exportera frÄn projektet, t.ex. strÄkar, melodi m.m. (Eller om du gör lÄten först i Sibelius, och sedan exporterar till MIDI, ifall det fungerar.)

* Om programmet skulle förstÄ ett sk tallbar [...]

Nothantering Ă€r extremt begrĂ€nsat. Även sĂ„ enkla saker som g-klav/f-klav i pianorullen Ă€r inte speciellt mycket att skryta med. DĂ€rav mitt förslag att göra lĂ„ten först i Sibelius.

* Sedan saknar jag att nÀr jag spelar av att dÄ "on line" [...]

Detta kan Sonar x1. Det Ă€r s.k. "envelopes". Du kan automatisera precis allt, och Ă€ven medföljande plugins och syntar. Enda tricket Ă€r att hitta "egenskapen" man vill automatisera, och sedan pilla, pilla och pilla. 🙂 Ett hett tips Ă€r att fixa automatiseringar SIST. De Ă€r nĂ€mligen lite jobbiga att flytta runt och kopiera. SĂ„ strukturera lĂ„ten först. 🙂

Hm, vet inte om du anvÀnder 3:e-parts plugins och syntar. I sÄ fall kanske det rÀcker med den enklaste versionen av Sonar X3 för 800kr. (http://www.cakewalk.com/Products/SONAR) Varför jag inte skulle vÄga köra en lastgammal version har med Windows att göra. Det Àr vÀldigt stor risk att saker inte fungerar som de ska ifall du kör en gammal version av Sonar med nytt OS. SÄ bÀst Àr att köra OS och Sonar ungefÀr jÀmngammalt. En beggad Sonar x2 skulle Àven den fungera vÀldigt bra med t.ex. Windows 7 eller Windows 8.

BĂ€sta uppgraderingen som du kan göra för din dator Ă€r att skaffa en SSD-hĂ„rddisk. Har sjĂ€lv bytt ut min gamla hĂ„rddisk i min DJ-pc och den fick helt nytt liv! Helt ny dator! 🙂

Postat

Tack Momo för tipset. 39€ skulle jag verkligen klara av :-) Återkommer.

Ang Miroslav, har fÄtt en av en kompis med licens nr Ä allt men fÄr inte Sonar3 att ta den. Har trots mycket letande inte fÄtt fatt i var felet Àr, förutom den bakom tangentbordet dÄ....

Tack Cathrine.

H-disken Àr inget problem. Det dÀr med automatisering, dÀr tror jag jag behöver lÀra mig mer.

Har vid ett tillfÀlle lyckats styra volymen pÄ en violin medan jag lyssnade av, tryckte pÄ "play" knappen alltsÄ. Men frÄga mig inte hur jag gjorde, har ej lyckats Äterskapa det. Nu sitter jag i det sk "tabellen", dÀr man ser alla tonerna mm i text/sifferform Ä lÀgger till extra rader dÀr jag höjer-sÀnker volym, ett i taget, jÀlans slitjobb! Kan man automatisera det sÄ.

Som du lÀste ovan kan man fÄ nyare vers billigt utomlands, skall kolla upp det.

Minns ej men har för mig det var nÄgot strul med att föra över mellan Sibelius samt Sonar. Eller om Sibelius inte tog min Edirol Orchestra samplade ljud. FÄr vÀl kolla lite igen.

PÄ tidigare vers, Cake9 fanns ett "notskrivningsprogram" till, dÀr kunde man skriva in en massa nottecken som tallbar > mm med det var en grafisk sak, inget som togs hÀnsyn till vid avspelning, men jag fick ut bÀttre noter pÄ papper.

Efter den hÀr lilla konversationen kanske ni undrar vem jag Àr. Jo, jag har skrivit musik redan som 12 Äring. UppvÀxt med Wienermusiken Ä som vuxen studerat musik pÄ heltid ett helt Är i Geijeskolan i RansÀter.Heltid-Àven helger och kvÀllar. Den kÀnda sk Harry Lime Them som Anton Karas blev berömd med i filmen Den Tredje Mannen har min morfar Wilhelm Jerschabek komponerat. Vad folk inte vet Àr att de spelade ihop Ä morfar sÄlde lÄten till Karas för en flaska rödtjut. SÄ gÄr det till ibland. Men jag har haft glÀdjen att ha fÄtt höra allt det underbara morfar spelade pÄ sin Zither, inte bara Harry lÄten.

Övre tonĂ„ren klinkade jag gitar, pĂ„ vĂ€g Ă„t det klassika hĂ„llet, men nĂ„gon Segovia blev jag aldrig. Efter 5-10 Ă„r lade jag av.

Sedan har jag spelat tvÀrflöjt i mÄnga Är för olika lÀrare, bla Bajomi i HÀrnösand om det sÀger nÄgot samt Seidel i Eskilstuna. Till yrket varit kyrkorgelbyggare Ä har ett antal byggen pÄ mitt "samvete" s.a.s. Detta Àr min musikbakgrund. Om nÄgon skulle vara intresserad av att lÀra sig Zither sÄ stÀller jag gÀrna upp.Söker adepter somkan ta över. Men nu kom jag frÄn Àmnet, kanske förlÄtlig nÀr man Àr 70 bast.

Anledningen till mina "datorproblem" Àr som sagt att jag vill fÄ till det att lÄta sÄ mÀnskligt o naturligt som möjligt med mina begrÀnsade resurser. Just nu har jag komponerat fÀrdigt 3:e satsen ur ett större stycke om 4 satser.. Vart 5:e Är har jag komponerat en födelsedagsvals till min kÀra Hustru, allt i klassiskt stil. Ja tÀnk om en hade rÄd att dirigera sin egen lilla minisymfoniorkester, men sÄnt hade Àven de stora frÄn Mozart till HÀndel o Hyden problem med, financiÀrer, mecenater.... sÄ vad skall en liten skit som jag göra dÄ? Drömma.....

Tackar för era svar.

HĂ€lsningar,

Zither

Postat
En beggad Sonar x2 skulle Àven den fungera vÀldigt bra med t.ex. Windows 7 eller Windows 8.

beggat gillas inte av cakewalk som du sÀkert vet

egentligen Àr vÀl det vettigaste att ladda ner demon och testa - finns vÀl i bÄde 32 Ä 64 bitars

http://www.cakewalk.com/Products/SONAR/Web-Trial

ska man köra klassiska pluggar krÀvs ofta mycket minne och dÄ Àr nog 64 bit os det vettigaste

Postat

Tack alla för svaren.

Syftet Àr inte bara att fÄ snygga utskrift. Jag vill gÀrna ha en CD skiva med en "wav" fil pÄ sÄ folk kan höra hur det lÄter, Àven om det inte blir sÄ bra som med levande musiker Ä akustiska instrument.

Det gÄr Ät mycket trixande bara just till detta. DÀrför som jag kallar det för "demo" CD skiva. I ett svagt ögonblick har jag sagt att jag köper en "dyr" full version av nÄgot program om jag tjÀnat lite pengar pÄ CD skivor. Hittills har jag bara haft stora utfifter Ä inte tjÀnat en endaste krona. Skall kolla efter semestern den andra laptoppen Ä fundera pÄ om jag kan köra Sonar X3, billigaste versionen, pÄ den. DÄ blir MomoŽs tips vÀlkommen. Kanske vÀrt att ladda ner en demoversion?

Sedan har jag för mig attt Sibelius krÄnglade för mig med syntarna. men det var ju Àldre versioner dÀr ÄssÄ.

Ja, vi fÄr se. Tack igen.

Postat

Det dÀr med automatisering, dÀr tror jag jag behöver lÀra mig mer.

Har vid ett tillfÀlle lyckats styra volymen pÄ en violin medan jag lyssnade av, tryckte pÄ "play" knappen alltsÄ. Men frÄga mig inte hur jag gjorde, har ej lyckats Äterskapa det. Nu sitter jag i det sk "tabellen", dÀr man ser alla tonerna mm i text/sifferform Ä lÀgger till extra rader dÀr jag höjer-sÀnker volym, ett i taget, jÀlans slitjobb! Kan man automatisera det sÄ.

Som du lÀste ovan kan man fÄ nyare vers billigt utomlands, skall kolla upp det.

Minns ej men har för mig det var nÄgot strul med att föra över mellan Sibelius samt Sonar. Eller om Sibelius inte tog min Edirol Orchestra samplade ljud. FÄr vÀl kolla lite igen.

PÄ tidigare vers, Cake9 fanns ett "notskrivningsprogram" till, dÀr kunde man skriva in en massa nottecken som tallbar > mm med det var en grafisk sak, inget som togs hÀnsyn till vid avspelning, men jag fick ut bÀttre noter pÄ papper.

Anledningen till mina "datorproblem" Àr som sagt att jag vill fÄ till det att lÄta sÄ mÀnskligt o naturligt som möjligt med mina begrÀnsade resurser.

Kul med info om din bakgrund!

Ang. automatisering: I Àldre versioner av Cakewalk (nÀr det hette Cakewalk), var man tvungen att dra linjer i control-surface under pianorullen. PÄ sÄ sÀtt fÄr man in vÀrden i kanalen, som, (beroende pÄ hur brant det Àr), skickar kontroller till vad-det-nu-Àr-man-ska-styra med jÀmna mellanrum. Detta var dock rÀtt tidsödande. Vet inte hur det Àr i gamla versioner av Sonar, jag satt med CW9 bra lÀnge innan jag uppgraderade.

Det Ă€r dĂ€rför du vill ha en nyare version, sĂ„ envelopes faktiskt finns, och kan anvĂ€ndas. 🙂 HĂ€r Ă€r en video som gĂ„r igenom automation och automation-lanes i Sonar x2 (likadant i x3). (SĂ€kert mycket enklare att se en video, Ă€n att jag raljerar. 😉

Det ÄR svĂ„rt att fĂ„ allt att lĂ„ta naturligt, speciellt om du vill ha med alla nyanser, klanger och kanske Ă€ven rumsklang, beroende pĂ„ instrument. Det Ă€r dĂ€r producenter kommer in. 😉

Sedan har jag för mig attt Sibelius krÄnglade för mig med syntarna. men det var ju Àldre versioner dÀr ÄssÄ.

Om jag varit kompositör, hade jag nog komponerat i Sibelius (med nötter och allt), för att sedan exportera endast MIDI-spĂ„r till Sonar. Å andra sidan verkar moderna versioner av Sibelius (föga förvĂ„nande) stödja VST-pluggar. Kanske lĂ€ttast att köra ett enda program?

beggat gillas inte av cakewalk som du sÀkert vet

egentligen Àr vÀl det vettigaste att ladda ner demon och testa - finns vÀl i bÄde 32 Ä 64 bitars

http://www.cakewalk....SONAR/Web-Trial

ska man köra klassiska pluggar krÀvs ofta mycket minne och dÄ Àr nog 64 bit os det vettigaste

Visste jag inte, men det stÀmmer sÀkert. Har aldrig köpt Sonar begagnat.

Helt sant. Finns ingen anledning att köra 32-bitars idag (om man inte rĂ„kar har 32-bitars OS d.v.s.) Bra idĂ© med demo-version! Det Ă€r bara att ladda ner och testa! 🙂

Postat

Tack igen alla.

Vet du Cathrine el ev andra svaret pÄ min nÀsta frÄga Ä kan hjÀlpa mig? Jag har nÀmligen igÄr fÄtt ett mystisk fel i Sonar3.

NÀjr jag flyttar den sk Tidslinjalen med musen sÄ fÄr jag allt till höger om den markerad men tidslinjalen flyttar sig inte!

Vill jag flytta den mÄste jag ut till nÄgot annat fönster, exvis i Event..nÄnting Ä dÀr klicka pÄ siffrorna för exvis takt 171 sÄ hoppar tidslinjalen dit dÄ kan ja spela upp musiken frÄn den takten.

Mycket störande.

Jag har gÄtt genom absolut allt som gÄr att klicka pÄ Ä hittar inget om detta Ä inget i hjÀlpen heller.SÄ dÀr sitter jag. VarifrÄn-varför uppstod felet? Hur fÄr jag bort det? Inget virus i datorn eller sÄ. Kollat 2 ggr.

SÄ...jag blev nu extra fundersam med att försöka köpa en nyare version samt vill inte göra det förrÀn jag kan kolla upp mina datorer hemma, kör pÄ XP nu pÄ semestern. Men jag tankar nog hem först en demo vers av X3 innan Ä testar.

Momo som hade ett bra erbjudande hade visst ÄssÄ fÄtt problem med att ladda in Miroslav synten... sÄ...jag Àr tveksam

Men...Àre nÄn som har ett tips sÄ jag slipper ta till det drastiska Ä avinstallera Ä installer om Sonar3 i datorn? Kommer inte pÄ nÄgot annat att göra lÀngre.

Tackar för ev hjÀlp Ä hÀlsar,

Zither.

Postat (redigerat)

Jag tror att det Ă€r win7 eller win8 som gĂ€ller (och en stabil dator) nu om man ska köra nyare Sonar. SjĂ€lv kör jag XP och Sonar 8.5! đŸ˜±

Redigerat av Neosus
Postat (redigerat)

Hej Neosus!

Konstigt nog sÄ Àr min XP burk stabilare Àn W7 datorn. Hm...

Vad Àre som inte funkar bra med XP samt vers 8,6?

Har du kört Sibelius? Vilka versioner? Vilka "syntar" till den?

Nyfiken.

Redigerat av Zither

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.