hertingen Postat 22 juni 2014 Anmäl Dela Postat 22 juni 2014 Hej, Jag har köpt mig en ny mick, en SE electronics X1, som jag ska använda till att spela in sång. Den har 2 st omkopplare. En "0 dB -10 dB" omkopplare och en omkopplare som ser ut att tillföra någon slags eq kurva (se bild i länken). Hur bör jag ställa in dessa för att få bäst resultat på sånginspelningen? Och hur påverkar/blir resultatet med de olika inställningarna? Mycket tacksam för svar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 22 juni 2014 Anmäl Dela Postat 22 juni 2014 (redigerat) 0 dB -10 dB: Är för att ha normal mic volym eller -10 db lägre volym, om spelar in något källa med stark volym kan man välja -10 då. Den andra ställer jag in tills det låter bra, sen vad den gör vet jag inte. Redigerat 22 juni 2014 av hellfog Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 juni 2014 Anmäl Dela Postat 22 juni 2014 Som sagt, så är 0dB/-10dB-switchen till för att dämpa utsignalen från micken så att inte micpreampen överstyrs när man kör starka ljudkällor. Den andra är ett HP-filter (högpassflter), som skär bort bas i läget med ett brutet streck. I läget med ett rakt streck, så skär den inte bort något, utan släpper igenom hela signalen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hertingen Postat 22 juni 2014 Trådstartare Anmäl Dela Postat 22 juni 2014 Tack så mycket för svaren! Då behöver jag inte röra 0dB/-10dB-switchen när jag spelar in sång antar jag. Utan den kan mer komma till användning om jag ska spela in trummor och gitarrförstärkare och dyl. Ska jag spela in sång som ska vara lite mera lågmäld och ha feeling, lite som Leonard Cohen, Johnny Cash (hans sista skivor, de på American Recordings) så bör jag kanske inte koppla på HP-filtret då det kanske tar bort lite av närvaron i sången? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 juni 2014 Anmäl Dela Postat 22 juni 2014 (redigerat) Till sång kan du nog snarare ha HP-filtret aktivt alltid. Jag hittar inte var filtret på en micken har sin brytfrekvens, men på de flesta brukar det nog ligga någonstans 75-100Hz - och så lågt har du ändå inte mycket meningsfullt när du spelar in sång. Redigerat 22 juni 2014 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hertingen Postat 22 juni 2014 Trådstartare Anmäl Dela Postat 22 juni 2014 Till sång kan du nog snarare ha HP-filtret aktivt alltid. Jag hittar inte var filtret på en micken har sin brytfrekvens, men på de flesta brukar det nog ligga någonstans 75-100Hz - och så lågt har du ändå inte mycket meningsfullt när du spelar in sång. Ok. Om jag spelar in med HP-filtret aktivt och sedan eq´ar sången vid mix och lägger på ett HP-filter vid säg 100 hz. Blir det då som att jag skär bort mer än upp till 100 hz iom att jag använt HP-filter på micken tidigare? Eller blir det rent utav så att jag inte behöver bry mig så mycket om HP-filter på sångkanalen då jag mixar iom att jag redan skärt bort vid sånginspelningen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 juni 2014 Anmäl Dela Postat 22 juni 2014 Om du har det aktivt både på micken och i mixern, så blir det större dämpning. Det blir inte högre brytfrekvens för att du lägger till ett likadant filter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hertingen Postat 22 juni 2014 Trådstartare Anmäl Dela Postat 22 juni 2014 Om du har det aktivt både på micken och i mixern, så blir det större dämpning. Det blir inte högre brytfrekvens för att du lägger till ett likadant filter. Ok. Tack så mycket för svaren. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.