Jump to content
Annons

Uppgradering av hemmastudio, synpunkter tack :)


Martin J (oregistrerad)

Recommended Posts

Martin J (oregistrerad)

Hejsan!

Är i farten och ska uppgradera min "studio", är ganska färsk på hela grejen så jag tar gärna emot förslag. 🙂

Budget ca 15 000

Idag har jag:

  • 1st Studio Projects B1 (Har åkt i backen ett par ggr men funkar fint)
  • Line 6 Toneport UX2 - Interface
  • Yamaha THR 10 - Används även som interface
  • Hörlurar (AKG nånting) som jag lånar med hem från jobbet.
  • CME m-key 49

Funderar på att uppgradera med:

  • 1st Røde NT1-a, främst för sång. med b1:an som backup
  • ART Tube MP Project Series - Preamp
  • AKG K-612 Pro - För mixning
  • Superlux HD-662 F - Slutna hörlurar för inspelning sång/ak.gitarr mm
  • EQ Acoustics Classic Wedge Tiles 30 blue - Akustikplattor
  • M-Audio BX5 D2 monitorer
  • Roland VR-09 - Skönt att slippa dra igång datorn om man bara vill stå och plonka lite + att slippa pluggar ☺️

Totalt: ca 13500

Verkar det vettigt? Eller är det bättre att lägga pengarna på något annat 😛 Är mest osäker på preampen, tycker att de i UX2:an är brusiga och att det behövs mycket gain för att det ska bli bra volym, men det kanske beror på att micen gått i backen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Iom att du inte köper något som direkt kommer att bidra musikaliskt, förutom kanske synthen. Så skulle jag satsa alla pengarna på ett bra par monitorer så du i alla fall har en ide om vad du håller på med 😛 + stativ till dem.

Slutna hörlurar är inte heller så dumt till inspelning, om det finns några med full basrange så kan du checka basen i dem vid mixning iom att du inte har ett stämt rum (?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ till preamp skulle kunna vara att köpa ett litet mixerbord från t ex Mackie, nytt eller begagnat. Deras preamps är bra, och så får du lite annat på köpet.

Själv köpte jag senast jag uppgraderade min studio ett 24-kanalers mixerbord från Soundcraft. Egentligen behövs det inte, spelar aldrig in på mer än högst två kanaler samtidigt. Men det har definitivt snabbat upp arbetsflödet. Alla instrument har en egen kanal (sång, elgitarr DI, akustisk gitarr-mick, akustisk gitarr DI, bas o s v) så en slipper ställa om preampen när en bytar instrument. Och det är mycket smidigare att ställa in en bra medhörning.

Att ha ett klaviatur med inbyggda ljud är smidigt, valde själv den lösningen. Men är det bara för att som du säger "klonka lite", testa harmonier och inte använda ljuden i produktion så kan du säkert köpa någon begagnad pryl. Själv köpte jag en Ensoniq MR76 (vägda tangenter och bra pianoljud) för 2000 kronor.

Jag kan inte så mycket om akustik, men jag antar att det inte är självklart att det blir bättre bara för att lägger till ett par akustikplattor lite på måfå. Förmodligen får du mäta upp rummet och fundera ut vilka problem det har, och först därefter bestämma hur det ska lösas.

Är som laban1 lite fundersam till om Röde-micken är en uppgradering värd pengarna (om det ens är någon uppgradering). B1:an är ändå en väldigt bra mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alternativ till att isolera rummet så kanske ett så kallat reflektionsfilter från tex SE vara smidigare om man vill ha lite torrare ljud. Har själv ett till min Röde NT2a.

Men frågan är om inte en riktigt bra dynamisk mick som inte tar upp så mycket av rummet skulle vare ett smidigare alternativ för mina behov om jag köpt idag då jag enbart spelar in sång. Det brukar ju tipsas om detta i dessa rumsisoleringstrådar.

Shure SM7, tex brukar ju nämnas. RE20 likaså. Sennheiser har några dyrare dynamiska mellan 3 och 8 tusen kronor som verkar intressanta.

Ljudkort med mer mickgain lär behövas för en del dynamiska.

Om du spelar piano så är alltid vägd hammarmekanik trevligt. Yamahas enklaste, P35, känns riktigt bra under mina amatörfingrar för 4000kr.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Martin J (oregistrerad)

Tack för synpunkterna 🙂

Monitorerna tänkte jag ha till keyboarden med men det funkar ju med hörlurar också.

Vad skulle en bättre mic vara? runt 2000, är det värt att gå på en tubmic eller får man mer för pengarna om man går med en transistor? Kan ju vara bra at ha två micar så man kan ha en som rumsmic om man vill 🙂

Preamp tror jag jag behöver, kollar upp en mixer, är ju smidigt som de säger att slippa ställa om för varje instrument. Vad är det för skillnad på analog/digital mixer?

Tänkte använda ljuden ur VR-09:an för att slippa använda mjukvarupluggar ☺️

Spelar mest orgel/synth så vägda tangenter trivs jag inte med 😛

Rummet är hyffsat dämpat (litet sovrum med lakan uppsatt i vågor i taket), så akustikplattorna hjälper kanske inte så mycket iofs.

Mitt främsta problem är micen/preampen tycker det är alldeles för brusigt som det är idag.

För att sammanfatta:

  • Bra hörlurar (Öppna)
  • Slutna lurar
  • Bra mic
  • Bra preamp/mixer
  • VR-09

☺️

Redigerat av Martin J
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Beror bruset på mick/preampen? Kan det vara dator/rumsbrus kanske?

B1 brusar inte nåt nämnvärt och borde ge tillräcklig med output så att även enklare preampar klarar att prestera nåt som inte brusar.

Mitt tips, ta en sak i sänder, tänk igenom vad som gör störst skillnad för ditt musikskapande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Martin J (oregistrerad)

Beror bruset på mick/preampen? Kan det vara dator/rumsbrus kanske?

B1 brusar inte nåt nämnvärt och borde ge tillräcklig med output så att även enklare preampar klarar att prestera nåt som inte brusar.

Vet inte, har inget att jämföra mot. Men vid halv gain på preampen är det mycket brus, och mycket lägra kan jag inte gå för då blir det jättetyst på inspelningen 😛 Men micken har ju åkt i backen ett flertal gånger och har bucklor i gallret, så det kan ju hända att något gått sönder.

Mitt tips, ta en sak i sänder, tänk igenom vad som gör störst skillnad för ditt musikskapande.

En vettig keyboard och ett par bra lurar är ju det viktigaste för mig ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Martin J (oregistrerad)

<p>Finns bara en pad ingång

Edit: vet inte vad om hände med svaret 😛

Det finns en pad ingång på ljudkortet men det är en teleingång, så det borde inte vara det.

Redigerat av Martin J
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...