Jump to content
Annons

Funderar på att köpa Ableton


Baugarn

Recommended Posts

Hej!

Jag är en FL Studio användare, har sett väldigt många använda både FL Studio och Ableton Live.

Mina frågor till er är då.

Vad har Ableton Live som inte FL Studio "10" har?

Är Ableton riktad mer till vissa genrer än andra?

Vilket program föredrar ni?

Hoppas inte det är helt ur kontext, bara nyfiken på vad ni tycker.

Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Session View med sina clips och dessutom att loopar blir så lätta att hantera tack vare att Live hittar rätt BPM och anpassar till låten direkt, det är väl det jag tänker på först. Finns en uppsjö videos på tuben att kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bytte från FL Studio till Live 8, och har sedan dess inte tittat tillbaka. Jag köpte t.o.m Live 9 när det kom, och det blev ännu bättre. Det har överlag ett mycket bättre flöde, tycker jag, och jag gillar hur jag slipper routa kanaler i mixern manuellt, ett audiospår är automatiskt ett spår i mixern och har därför sin egen FX-kedja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara kört Cubase innan men är helt såld på Ableton Live.

Till Live har jag skaffat en Launchpad Mini (900 kr) så att man kan trigga valfritt klipp med fingrarna.

Ableton och Launchpad gör att man kan experimentera en hel del innan bestämmer sig för ett visst arr.

Sedan har jag midifotpedaler (FCB 1010) som jag styr Ableton med vid inspelning av klippen.

Akai kommer i sommar med ett ännu bättre gränssnitt för Ableton Live som heter APC MkII.

Enheten har både klipptriggning och mixer i samma enhet.

Kent J

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...