Jump to content
Annons

Kempern låter inte som jag vill,vad gör jag för fel..(M. lljudklipp)


uriah

Recommended Posts

Som sagt, har haft den i 10 dagar nu, hittat Ett(1) ljud som jag tycker funkar efter eoners skruvande och pillande på milljarrders flikar/Menyer och knappar.

Ett lite Marshall:aktig Distat ljud.

Har förstått att dem 'förinstallerade' Riggarna kanske inte är dom allra bästa,

och har nu varit inne på Theampfactory.com och Soundside.de och köpt 2,resp. 3 förstärkarprofiler hos dem.

Deras förhandslyssning av dessa sound låter helt underbart, men när jag laddat in dom låter det inge vidare och långtifrån så bra som deras klipp..

Försöker skruva på dessa oxo, men näe, det låter inge vidare..

Jag måste göra något fel.

Det jag tror är det jag stör mig på är Högtalarsimuleringarna som låter som dom inte

är 100% på.

Har ni Kemper ägare några 'stall-tips' om hur man går tillväga..

Jag vet ju av det jag hört att den kan låta så djä...la bra..

HELP !!

Redigerat av uriah
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😎

Finns det någon förstärkarsimulator som du gillar bland de du har testat?

POD HD Bönan har jag kvar och har någon slags hatkärlek till.

Men rent generellt, så ja,jag brukar kunna få den( Podden) någorlunda dit jag vill.

Till metal så har Kemper ett helt gäng med bra profiler.

T.ex. Lasse Lammert Signature Rig Pack,

http://www.kemper-am..._Downloads.html

Tack ska pröva dom, fast jag är väll inte så mycket Metall.. 😎

Är mest ute efter 'Klassisk 70-80:tals Hårdrock och mina distbehov överstiger aldrig mer än typ Slash.

Fast mest är jag ute efter lite mjukare dist a'la 70:tal och mer Crunch o halvdist..

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det finns bra Marshalls profiler som är bra för 70-80-tal. Nu har jag inte haft fabriksinstallerade profilerna installerade på ett bra tag och det har väl tillkommit vissa som säkert är bra sen de har uppdaterat. Men att du inte får det att låta bra, det förvånar mig. Visst på vissa profiler får man ratta lite för att det ska låta bättre och visst har man laddat ned vissa profiler som varit undermåliga men de har man raderat omedelbart. Släng upp en snutt så får vi höra om det verkligen låter skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hittat ett flertal mkt. bra "Marshall" profiler. Har dessutom profilerat en Mesa Stiletto Ace med EL34:or som låter kalas. Tycker snarare att det finns hur mycket bra ljud som helst. Problemet är ju att möjligheterna är oändliga vilket lätt kan resultera i att man bara sitter och rattar gitarrljud i all evighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja det gjorde man i början. Rattade och letade ljud. Sen hittar man sina favoriter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska försöka få upp några klipp tills imorgon.

Problemet som jag ser det är att det låter förmycket lixom, för massiv och tung bas, för stickig diskant och för mycket kropp, lite som om högtalarsimuleringen är avslagen eller hur jag nu ska förklara det.

Kanske är det så enkelt att jag är lite skadad av överkonsumtion av min Pod HD ??

En ganska så bra Marshallaktig rig har jag ju faktiskt lyckats ratta in.

När jag sitter med lurarna däremot låter det mesta 'Gudomligt'

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Gurorna är det inga problem med, en Amerikan series Ash Strata med Fralins mickar, en Washburn WI66-pro(mellanting av Pålle och SG) med Duncan mickar

och en Kvalitets HPD Superstrat med en HB i stallposition(BK Nailbomb)

Kopplad från main out rätt in i mitt RME-AIO ljudkort.

Redigerat av uriah
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har man mickar på guran som har rätt så mycket bas och vissa profiler är väldigt basiga, ja då får man fixa i det kempern med hp(även lp om det behövs) i wahpedalen. I övrigt är det bara att ratta på middle, treble precense tills man får det som man vill ha det. Sen vill du ha profiler att bara öva till solo som låter kanon eller för mix som inte låter lika kul solo eller båda delarna`?

Link to comment
Dela på andra sajter

Både och tack.. 😎

Nämen mixen är ju såklart det viktigaste.

LP och HP filter finns det ?? Visste inte det, kanon ska kolla.

Annars det där med EQ:n blir jag tokig på, jag rattar på Förstärkarens, jag lägger en Grafisk före den och en efter den men det blir inge bra hur fn jag än gör.

Som sagt Lägger upp några klipp imorgon..

Link to comment
Dela på andra sajter

då varje gitarr låter olika samt att man har olika mickar så får man justera vaje preset något..var inte rädd att justera det paramterar som finns... bara för att bevara "äktheten" Sedan att mixa är konstform.. och många gånger kommer ett gitarrljud bara tills sin fulla rätt när man dubbat och mixat klart..men kanske inte låter så intressant med bara ett lager t.e.x men låter fint i en mix..

Jag var själv besviken av mitt första intryck men det berodde mkt på att kempers effekter förpestar ljudet. Med externa effekter låter allt bättre.

att laborera med clean sense och dist sense är rekommenderat..för att få det mer anpassat till dina mickar..

Vill man ha mer färdiga ljud tror jag Axe FX är bättre..

Kemper är mer för dom som gillar det tradionella sättet att ha en mickad förstärare sedan utgå från det..medans AXE har mer processade ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nu lyssnade jag i lurarna i mobilen så inte bästa lyssningen att avgöra men i en mix så skulle inte det låta illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är dom 2 bästa ljuden jag lyckats åstadkomma ...

Låter det ok eller är det bara lag som inte fattar hur det ska låta ??

PS. Lyssna gärna på några av mina andra låtar, så ni får en uppfattning om vilka sound jag är ute efter..

https://soundcloud.com/bjurte/kempersoundcheck

Tycker båda låter lite dova, den första tonen skulle nog kunna bli riktigt bra med lite EQ.

När jag provade en kemper, visserligen bara över en helg, hade jag problem att få fram bra ljud i den stilen som jag tror att du söker. Tyckte även att det inte var samma spelkänsla som i en riktig förstärkare, den svarade inte lika bra på hårdheten i anslaget.

För metal däremot var kempern fantastisk, provade många profiler som lät riktigt riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker båda låter lite dova, den första tonen skulle nog kunna bli riktigt bra med lite EQ.

När jag provade en kemper, visserligen bara över en helg, hade jag problem att få fram bra ljud i den stilen som jag tror att du söker. Tyckte även att det inte var samma spelkänsla som i en riktig förstärkare, den svarade inte lika bra på hårdheten i anslaget.

För metal däremot var kempern fantastisk, provade många profiler som lät riktigt riktigt bra.

Tycker dom är ganska skarpa och inte dova, men låter väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror snarare att man är betydligt kräsnare när det gäller renare rocksound än dubbade metalmattor. Har använt Kempern uteslutande till Rock och pop och är väldans nöjd. särskilt när jag jämfört med diverse pluggar som jag använde innan Kempern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tycker båda låter lite dova, den första tonen skulle nog kunna bli riktigt bra med lite EQ.

Som sagt var satt inte med bästa lyssningen men sen om det är i en mix så beror det på hur allt övrigt låter när det är mixat. Kan lika gärna passa perfekt eller lite småjustering med EQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...