Jump to content
Annons

Musikproducentutbildning Kulturama


Emanuel Parment

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis fått antagningsbeskedet för musikproduktion på Kulturama med start nu i höst och undrar lite från tidigare elever eller ni som går där nu hur utbildningen ser ut och hur ni trivs.

Hur ser det ut för er som gått klart utbildningen med jobb och sådant? Hur ser de framtida möjligheterna ut?

Eftersom det är en dyr utbildning vill jag veta så mycket som möjligt om vad det är jag ger mig in på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte själv gått på Kulturama, men vad jag vet och hört så har den väldigt gått rykte om sig. Vad gäller arbetsmöjligheter så vill jag bara förvarna dig om att det är en tuff branch du vill ge dig in i, mycket bygger på kontakter. Mer än i många andra branscher, det är få ställen som anställer folk enbart på betyg. Och i sverige är det finns det få fasta anställningar att få inom musikproduktion. Men med det sagt så menar jag inte att du ska låta bli att gå utbildningen, snarare tvärtom. Det viktigaste är att du brinner för det du gör så kommer det gå vägen. Men var medveten om att du siktar en framtid som egen företagare om du vill ha rimliga chanser att lyckas i branschen. Då mycket, jag skulle säga 90% av all jobb är kortare projekt och/eller frilans uppdrag, vilket då förutsätter i princip att du har F-skatt och eget företag.

Hoppas att de ger dig några svar i alla fall. Och lycka till!

Framförallt: Gör det du tycker om och tyck om det du gör! Då kommer allt ordna sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska slänga in mina 5 ören..

Vill du plugga musikproduktion och jobba med det i framtiden kommer du få ut enormt mycket mer av Musikmakarna i örnsköldsvik.

Nivån på kulturama är inte jättehög, det är dyrt och du kommer inte i kontakt med branschen alls på samma sätt som musikmakarna.

Vill inte sänka ner kulturama på något sätt, men jag tipsar dig HÅRT om att söka musikmakarna innan sökningsperioden är över.

http://www.musikmakarna.se/sv/ansokan

Kolla upp det i vilket fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått den. Rätt okej utbildning som är lite "vad man gör den till". Eftersom att du delar hus med folk som går musikal, trumlinje, singer/song, gitarr, you name it så finns ju stora möjligheter till collabs. Däremot kanske man inte ska förvänta sig livsomvälvande tips. Du har erfarna och professionella lärare men som man kanske kunde önska att man fick fler timmar med. Det är inga superstudios etc, men om du verkligen lägger manken till och jobbar hårt så har du möjlighet att knyta lite snygga kontakter.

Måste dock hålla med någon ovanstående talare att Musikmakarna är ännu bättre för chansen att komma in i branschen, även Bagges Dreamhill där du får bra möjligheter. Under mitt år på Kulturama så hade vi en bransch-A&R som kom och lyssnade på lite låtar en gång. I övrigt var den största chansen man hade att man skrev en grym låt som någon av lärarna gillade och kunde tänka sig att pitcha (Tony Malm/Per Aldeheim).

Men det finns ju success-stories därifrån, och även om jag inte känner många så finns någon/några som lever på musiken idag, så kör hårt!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt att skilja på hur de olika inriktningarna profilerar sig; Musikmakarna gör en till låtskrivare, medan Kulturama går mer på djupet vad gäller inspelning och mix. Jag har inte gått någon av utbildningarna, men vid ett studiebesök på Musikmakarna så var de väldigt tydliga med att det inte i första hand inte leder till några karriärsmöjligheter som ljudtekniker eller musikproducent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikamakarna går inte på djupet med varken låtskriveri eller produktion, man har i princip inte en enda kurs i något av ämnena om man bortser från den grundläggande logickursen i början.

Upplägget är grovt så att hälften är "låtskrivare" och hälften är "producenter". typ 50/50. Det går 30 pers i varje årskurs, och man har sin egen studio som man har tillgång till 24/7 i en liten skithåla (övik).

Det som händer när man låser inte 30 nördar i en stad motsvarande mordor är att det enda som finns är att sitta i sin studio och skriva och producera musik. Man skriver på riktiga leads från riktiga förlag, till riktiga artister. Sen kommer deras A&R upp till oss och personligen berättar för en, face to face vad som är dåligt och vad som är bra, vad som ska ändras för att dom ska vilja ta vidare låten.

Det kommer du inte komma åt vart du än går, och de kontakter du skapar med både A&Rs och dina klasskompisar tar år att skapa annars.

Det är ingen teknisk utbildning, är du enbart intresserad av det, sök Piteå eller SAE, inte kulturama.

Är du enbart intresserad av låtskriveri, singer songwriting, gå något annat. På musikmakarna sysslas det enbart med pop. Dygnet runt.

Det blir självklart vad man gör det till, men du har inte så många alternativ till att göra något annat än musik. Och de som söker vet det, vilket har gett en väldigt hög nivå hos de sökande.

Jag går som du kanske kan förstå där nu, och när jag började såg jag mig själv absolut som producent framförallt. Jag kan bara säga att jag inte överdriver när jag säger att jag har utvecklats extremt mycket under bara de här första två terminerna, både i mix, produktion och låtskriveri.

Finns nog inte en enda kurs inom musik i hela sverige som leder till en direkt karriär. Kanske möjligtvis pianostämmare och coverbandsmanager..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...