Jump to content
Annons

Finns det nån lösning på att kunna dra ut och in USB-ljudkorts-kabel samt USB-Midi-kabel utan problem?


Valleybrook

Recommended Posts

Finns det nån lösning på att kunna dra ut och in USB-ljudkorts-kabel samt USB-Midi-kabel utan problem?

Har Cubase Artist 7.5 och Steinberg CI2 (externt) ljudkort och EMU midi. Sony Vaio Laptop.

Det hade varit trevligt och man hade kunnat dra ut och in dessa kablar utan behöva stänga av och på Cubase Artist 7.5. Finns det nån lösning på detta? Hatar långa uppstarts tider.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror inte det. Inte om du kör ASIO-drivisar. Just ASIO är designat att gå runt så många mjukvarulager som möjligt (med adressering och overhead) som bidrar till just saker som hotswap, men fördelen blir lägre latens.

MIDI är även det knepigt, då ditt DAW mappar upp dina fysiska MIDI-portar med portar i mjukvaran. Mitt Sonar klagar och kastar om alla midi-portar ifall jag rycker ur t.ex. ett klaviatur eller usb midi-interface. Så det gör man bara en gång. 🙂

Ja e nyfiken, varför vill man rycka ur sånna saker under drift? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack för ett mkt bra svar. Det händer att jag vill ta laptopen till ett annat ställe och editera och göra andra grejer med den kanske. Kanske dags o byta dator så att uppstartstiden kan förkortas, nått tips för att åstadkomma så korta uppstartstider som möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. SSD är helt otroligt bra. Min jobbdator (som är en Mac) har jag slutat använda strömsparläget då den startar endast några sekunder snabbare. Om du åker mellan olika ställen, borde det fungera att:

1. Köra ner datorn i strömsparläge

2. Rycka ur ljudkort

3. Åka till nytt ställe

4. Stoppa in ljudkort

5. Väcka datorn

I alla fall om du kör Windows med dvala (hibernation) ska OS inte kommunicera med portar och dylikt när den är nere i just dvala. Jag skulle iaf testa först med endast Windows igång (utan DAW), för att se om Windows hittar ljudkortet igen. OBS: Kolla i manualen på ljudkortet först! Vissa tillverkare förbjuder hotswap, trots att interfacet stödjer det. (T.ex. min Liquid Mix har varningstext att man inte ska dra ut det i drift, trots att Firewire är hotswap.)

För snabbare uppstarter brukar en fräsch Windows-installation göra susen. 🙂 Installera endast de program som behövs. Gör en lista över saker som behöver installeras och i vilken ordning.

Kör även CCleaner (från Piriforum). Där kan du rensa temporära filer och annat mög som (främst Windows) inte städar undan. Under fliken "Tools" och "Startup" har du alla uppstarts objekt samlade. Gå igenom dessa, och håll dem till ett minimum (under 10 saker är ett bra riktmärke).

Kör du SSD, tänk på att INTE partitionera eller defragmentera då dessa saker endast skapar slitage på disken, och snabbar inte upp ett dugg.

Kör du mekaniska hårddiskar, kan det hjälpa att stycka upp OS, musik och tempfiler för att minska defragmenteringen och snabba upp datorn. Men då bör man vara rätt datorvan och se till att lägga rätt saker på rätt plats. Tänk på att i Windows kan man inte öka på partitionsstorlekar så har man för liten systempartition blir det problem. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...