Jump to content
Annons

Distad rytmgitarr


Growingart

Recommended Posts

Jag har börjat spela in med Studio One, jättekul. Funkar fint förutom att jag har ingen studiovana så allt tar en evighet. Har börjat med akustisk och ren elgitarr, vilket går ok. Men jag har svårt att få en bra dist på rytmgitarr. Hur gör ni för att få en tung distad gitarr?

Jag spelar nu in med mick, och det låter mycket ynkligare i inspelningen än det riktiga ljudet från förstärkaren.

En följdfråga är om ni har god erfarenhet av plugins att få till bra gitarr. Blir det bra ljud?

Jag gillar möjligheten till långa utdragna dist. Som exempel kan jag ange Dream Theaters space dye west.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kolla lite videos t ex på youtube om hur man mickar högtalare (flytta > lyssna > flytta)

testa olika inställnigar och mickplaceringar, spela in och lyssna, testing testing

du kan också köra ampsim varianter på direktsignal som Amblitube och GuitarRig mfl,

det är många som lyckas bra med dessa.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det låter annorlunda inspelat än det gör i rummet, är för att mikrofonen "lyssnar" på ett lite annorlunda sätt än öronen gör. Det är inte alls konstigt att många ställer in sitt sound att låta bra 'så som mikrofonen hör det', och det kan låta ganska speciellt (skit ibland) i rummet. Det är bl.a. därför inspelningsstudios har olika ljudisolerade rum, så man kan isolera direkt-ljudet och höra enbart hur det låter via mikrofonen - live.

Mikrofoner fångar upp ljud på lite olika sätt. En del fångar upp det som är rakt framför dom (kallas smal riktningskaraktäristik, alt. "njure" eller "kardioid".). Andra fångar upp mer som örat gör (kallas rundupptagande riktningskaraktäristik, alt. "Omni"). En del tycker även att rörmikrofoner eller bandmikrofoner fångar upp ljudet mer likt hur örat hör ljudet i ett rum. Tänkte bara nämna ifall du känner det är det du vill ha.

Har rätt bra erfarenheter av gitarrsound via plugins. Men jag tycker plugins siktar på att få till hur gitarrer låter inuti mixen, när man solar det spåret. Det låter inte riktigt som "riktig stärkare". Det är mindre 'massa', mindre tyngd och mindre påtaglighet.

Gitarr-stärkar plugins är nog den kategori av plugins där det är störst skillnader - mellan dålig och bra, olika sound hit eller dit. Det kan verkligen vara make or break vilken man använder. Tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era reflektioner. Jag hade börjat flytta runt lite, men nu provade jag mer.

Nu ställde jag förstärkaren riktad mot ett hörn (vilket jag hade förut också), körde med två mickar (en Shure SM57 nära förstärkaren) och en gammal mick 30 cm från. Jag provade olika lägen och vinkling av dem just på grund av riktningskarakteristiken. Det blir bättre.

Ännu bättre blir det om jag tar och kopierar distfilen och lägger dem lite olika vänster 100%, vänster 50%, höger 50%, höger 100%.

Next ska jag prova dra ner disten lite.

Sedan kan man säkert efterbehandla också. Vad gör ni för effekter på ljud? Tänker på eq, kompression, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ännu bättre blir det om jag tar och kopierar distfilen och lägger dem lite olika vänster 100%, vänster 50%, höger 50%, höger 100%.

Det är bättre om du kör lite olika vinklar på mickarna för höger och vänster istället. Får dessutom ett bredare ljud.

Sedan kan man säkert efterbehandla också. Vad gör ni för effekter på ljud? Tänker på eq, kompression, etc.

Försök att få till så bra att du inte behöver göra nästan någonting alls i mixen sen förutom typ hög och lågpassfilter. Det är inte så att man kan spela in ett mediokert ljud och få ett kanonljud genom att tro man kan rädda det med eq etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, där fick jag en ny insikt om ljudbilder, stort tack. Och tänker man efter så är det ju faktiskt ganska naturligt att det blir en bredare ljudbild med lite olika.

Ja, jag försöker alltid få så bra ingångsmaterial som möjligt. Min förfrågan gällde det grundläggande.

Om jag jämför med foto, så använder jag bra utrustning, rätt inställningar och försöker få en bra komposition vid fotoögonblicket. Efteråt räcker det att dra lite i nivåer och kurvor, går på ett kick men gör ganska mycket. Det jag är nyfiken på är vad man drar i inom musikproduktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

När det gäller elgura så finns det väl inget instrument som snabbt låter onaturligt och dåligt om man drar på för mycket eq. Har du lite för mycket mellanregister så skär bort lite 300-800hz. Om du jämför med eq pedaler så har du bra tips på vilka hz/khz som funkar riktigt bra för gura. Men som allt annat i en mix ska man inte låsa sig fast vid det. Det finns dem som använder kompressor även på distade guror men det är främst inom metalgenren. Lyssna på favoritlåtar hur mycket dist de har. Oftast är det mindre än man tror. Men vissa har mycket. Allt beror på vad man vill uppnå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...