Jump to content
Annons

En fråga om latency...


Hellpig

Recommended Posts

Jag har sedan en tid tillbaks gått över till Reaper men har efter att tillverkaren till mitt gamla midikeyboard slutat uppdatera drivrutinerna inte haft något sätt att spela in VSTi. (Förutom att plutta in tonerna manuellt så klart!) Så nu köpte jag en Godin Session Custom med Fishman Triple Play systemet, vilket alltså är en elgitarr med en mick som fångar upp ljudet & ändrar det till midi-information. I princip ingen skillnad på denna och ett midikeyboard.

Kör jag med Fishmans Tripleplay-applikation som standalone är latencyn obefintlig. I Reaper är det dock skillnad med en latency på upp mot en halv sekund - vliket såklart gör att man i princip inte kan spela in något vettigt. Det är för övrigt inte bara latency, det verkar även som om att det tappas information på vägen. Spelar jag fyra snabba toner är det kanske bara två som registreras. Man kan använda FTP på två olika sätt. Antingen som en ren midikontroll (eller vad man nu kallar det) eller om man så vill använda FTP applikationen som en pluggin på en kanal. Samma sak med latency och tondrops oavsett hur man gör. Har skruvat ner bufferten på ljudkortet till 128, vilket är det lägsta jag kan sätta utan att få missljud. Ljudkortet är för övrigt ett TC Electronics Konnekt24d.

Har funderat på om min dator kanske är för gammal för att orka med det här? Köpte den 2008 så den har ju några år på nacken.

CPU: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 77510

RAM: OCZ Reaper HPC 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz

Någon har något förslag på vad man kan testa? Har läst en del om andra som kör med Fishman triple play som inte har dessa problem i sina DAWs så någonstans borde det finnas något att göra åt saken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte FTP men en Roland Gitarrsynt. Där fanns det olika moder, som man kunde ändra i

i PolyMode skickades inga pitchbend och sådan info vilket snabbade på det hela.

Kanske finns det några inställnigar du kan mecka med på ditt håll?

Fast det funkade ju i standalone ser jag nu.... glöm det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat på om min dator kanske är för gammal för att orka med det här? Köpte den 2008 så den har ju några år på nacken.

CPU: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 77510

RAM: OCZ Reaper HPC 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz

Har heller inte senaste datorn, men det funkar bra hos mig,

har du testat att göra ett Reaper-projekt med i princip bara FTP? om det inte funkar då borde det vara Reaper antar jag.

Särskilt som det funkar i standalone

En annan grej, kan du koppla den direkt till datorn via t ex usb utan att gå via midi-in på ljudkortet?

men om det funkar i standalone så funkar den biten..

Antagligen något vajsing med Reaper

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, precis - latencyn uppstår i Reaper. Att blir lite fördröjning kan jag vara med på men så mycket som det nu är funkar inte. Går inte midiin via ljudkortet med Fishman; det är faktiskt trådlös överföring från Fishmansystemet på guran till en USB-dongel i datorn. Provade igår med bara FTP i Reaper och det hjälper inte tyvärr. Har inte hunnit kolla över inställningarna i Reaper så mycket som jag borde kanske.

Tackar för input!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte köpa eller låna ett litet keyboard och se om det är MIDI i allmänhet?

Alltså gällande hur Reaper hanterar Midi

Kan du spela in på det alfanumeriska tangenterna på datorn som man kan i t ex Cubase?

tror det kallas virtual keyboard eller något i den stilen.

Samma problem där?

Vad säger Reaper och FTP forum, någon info där?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har lagt upp en fråga på vguitar's forum till att börja med. Fishman har ett forum som är "coming soon". Har sökt lite på cockos forum för Reaper o tyckte jag såg någon där som fått det att funka så jag ska fortsätta söka lite där när jag får tid...

Edit:

I den här tråden diskuteras det friskt (från o med sidan 3) om hur fantastiskt bra det funkar... http://forum.cockos.com/showthread.php?t=95425&highlight=fishman&page=3

Antar att jag har dabbat mig när det gäller någon inställning eller så är det något i min hårdvara som är kass. Får fortsätta min felsökning när jag är hemma o kan kolla mer i detalj.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Well, jag fick ett rätt kort svar på vguitar... "Latency will be a battle with an Intel Core 2 Duo based Windows rig. Good Luck". Mycket möjligt att han har rätt får kolla vidare lite innan jag beställer en ny burk. Iofs är det på tiden i vilket fall :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Laban1, det ska jag göra!

DigRules, håller med men kan ju inte springa iväg o köpa en ny burk utan att testa lite till först... fast jag behöver en ny, det är helt klart. Fishman triple play - bland de som köpt det 'löst' är det lite spridda kommentarer. Somliga säger att det är jättelätt att montera det. Jag tror det följer med någon slags klisterlappar (som inte ska skada lacken) som man fäster det med. Andra tycker inte att det är fullt så lätt och det beror säkert på vilken gitarrmodell man monterar det på.

Jag tog den "lätta" vägen och köpte en Godin Session Custom Fishman Triple Play (pfew!) gitarr, där det sitter monterat från början. Nyligen har även Fender släppt en Stratocaster med FTP installerat från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Laban1, det ska jag göra!

DigRules, håller med men kan ju inte springa iväg o köpa en ny burk utan att testa lite till först... fast jag behöver en ny, det är helt klart.

Självklart, man skall alltid testa allt som går att testa.

Fishman triple play - bland de som köpt det 'löst' är det lite spridda kommentarer. Somliga säger att det är jättelätt att montera det. Jag tror det följer med någon slags klisterlappar (som inte ska skada lacken) som man fäster det med. Andra tycker inte att det är fullt så lätt och det beror säkert på vilken gitarrmodell man monterar det på.

Jepp, har sett lite videos på nätet och det är ju bra att det inte är nåt grävande i lacken och dylikt. Jag såg att det var nån som inte verkade supernöjd med klisterlapparna som hängde med utan var på jakt efter något som höll lite bättre.

Jag tog den "lätta" vägen och köpte en Godin Session Custom Fishman Triple Play (pfew!) gitarr, där det sitter monterat från början. Nyligen har även Fender släppt en Stratocaster med FTP installerat från början.

Haha, vilket namn. 🙂

Intressant, skall absolut kolla in Fender gitarren.

Av det jag sett så verkar det grymt roligt och inspirerande. Snacka om att det kommer att gå fort att lägga in andra instrument med hjälp av gitarren, som man ju är van att spela på till skillnad från exempelvis klaviatur. Att lägga trummor med gitarren kan ju bli riktigt kul samt snabba upp programmeringen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Laban1; jag har ju ingen handson från Roland men från vad jag har läst från desom har det så skall FTP utklassa Rolands grejor på mer än ett sätt. Jag har inte testat Rolands VG99 eller GR55 men kikat på dem i ett par år och trånat. Tog något av en chans när jag läste om alla positiva reviews gällande FTP och den är bra...bara det här problemet med när jag kör den genom Reaper. Hinner nog inte kolla mer på det idag o undrar som sagt om det är datorn som är flaskhalsen.

DigRules; jo, det var ju min tanke också. Att den skulle hjälpa mig i låtskriveri och snabba upp processen. Just nu känns det lite så där ... å ena sidan har jag funderat på att uppgradera studiodatorn ganska länge nu, å andra sidan är det lite surt eftersom det känns lite osäkert om det verkligen är processorn som är problemet. Går i tankar på att byta till Apple (!) men det är dyrt... funkar det med FTP så är det säkert värt det. Men ... det kanske skulle gå lika bra med en PC för halva priset och dubbla prestandan trots Windows? Här krävs nog lite efterforskning tror jag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Köpt nu burk i fredags - och dagen efter åkte lilltjejen på lunginflammation. Nu börjar hon bli bättre men imorrn åker jag till england en vecka. Lite frustrerande att inte hinna testa hur mycket snabbare det blev med nya datorn men det är bara att vänta o hoppas på att det funkar bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpt nu burk i fredags - och dagen efter åkte lilltjejen på lunginflammation. Nu börjar hon bli bättre men imorrn åker jag till england en vecka. Lite frustrerande att inte hinna testa hur mycket snabbare det blev med nya datorn men det är bara att vänta o hoppas på att det funkar bättre...

Som sagt, återkom gärna med jämförande test, går själv i uppgraderingstankar ! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Igår lyckades jag äntligen genomföra en test efter att ha installerat och konfigat Reaper och nu fungerar det utan någon märkbar latency. Kan ju nämnas att jag fick byta ljudkort också, när jag köpte mitt förra så var det firewire som gällde men nu säljs det ju knappt datorer med fw längre... så jag fick skrapa de sista slantarna ur plånboken o köpte på rekommendation ett Propeller Heads Balance. Så här långt är jag sjukt nöjd med det kortet i förhållande till priset (strax under 2000 kr). Går dessutom att sänka buffertsize maximalt utan knaster på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en ASUS G750JS efter att ha läst om diverse laptops - Asus har ett gott rykte och det är ju egentligen en "gaming laptop", med andra ord lite mer kraftfull.

CPU - kan inte säga så mycket om detta ännu men det har tickat på bra det lilla jag har hunnit testa.

Uppstartstid - varierar lite men jag skulle säga att tiden från det jag trycker på start tills jag är inne i Windows ligger mellan 4-10 sekunder. När det tar lite längre tid har jag en känsla av att det är nätverksinitieringen som tar lite tid. Kan inte säga att jag är missnöjd med den tiden.

Fläktljud - G750 är väääldigt tyst. Jag läste det redan i omdömen om den innan jag köpte och nu kan jag bara verifiera det. Så tyst att man undrar om den är igång ibland... klart lägger man något som belastar datorn så ökar fläktarna i varv men det långt ifrån dammsugarnivå, mer som ett tyst sus i säven.

SSD - ja, man märker skillnad när man startar prg o sånt som accessar mot disk. Det går snabbt, helt enkelt uttryckt.

RAM - Tycker nog att man får säga att Win 8.1 verkar ganska optimerat här. Jag har 12 Gb RAM i laptopen, när Windows är startat så har jag 11,9 Gb RAM tillgängligt... kan inte klaga där heller. Borde räcka ett tag, inte minst för mig som jobbat med 3.62 Gb RAM i min gamla stationära i några år. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött att vara nöjd, du får gärna återkomma med kommentarer när du kört ett tag också!

Du har programmen på SSD, hur löser du inspelningsdisk och disk för samplingsbibliotek, på Externa SSD/HD, USB3?

Var det ngn vanlig HD också på den (hybrid) eller endast SSD (finns tydligen flera varianter på G750JS)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sitter en SSD på 256Gb och en HDD på 750 Gb, och har några externa 2Tb-diskar som det funkar fint att skriva till medan man spelar in...

Förresten, såg att de recenserade FTP (utan Godin-guran) i senaste numret av Studio. Lite märkligt att de gav betyg i "ljud" till den. Ljudet beror ju helt på vilken mjukvara du har tillgång till? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sitter en SSD på 256Gb och en HDD på 750 Gb, och har några externa 2Tb-diskar som det funkar fint att skriva till medan man spelar in...

Förresten, såg att de recenserade FTP (utan Godin-guran) i senaste numret av Studio. Lite märkligt att de gav betyg i "ljud" till den. Ljudet beror ju helt på vilken mjukvara du har tillgång till? 😳

Har inte läst studionumret ännu det ligger till sig.., HDD på 750 Gb - vad har du valt att ha där, nåt med musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Installerat ett par icke-musik program på en av de två partionerna som kom med datorn. Skulle lika gärna kunna spela in mot en av de partitionerna också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...