Jump to content
Annons

Sökes: Gratis livemidisequenser i stil med Ableton


Halkbi

Recommended Posts

Jag ska förklara min frågeställning litegrann.

Det är såhär att jag spontanköpte en Korg Volca Bass och blev så fast att jag nu känner att jag vill ta mig an de övriga två instrumenten i volcafamiljen och börja göra lite jambaserad elektronisk musik. Till en början har jag endast jobbat med synten CV-synkad mot en gammal trummaskin och kört lite enklare jam, men jag känner att jag begränsas kraftigt av volcans sequenser (som endast har 1x8 takter och bara raka 16-delar utan möjlighet till triolunderdelning) så jag skulle vilja ta det ett steg och göra sequensing från PC via MIDI istället.

Därför söker jag nu en gratis (alternativt billig), enkel MIDI-sequenser till PC. Allt jag vill kunna göra är att knacka in loopar (både via MIDI-keyboard och via mus) för att sedan kunna spela upp dem till mitt ljudkorts midiutgång. Uppspelningen ser jag gärna funkar som Abletons Session-läge med möjlighet att spela upp både enskilda loopar och flera loopar samtidigt för att skapa hela låtpartier.

Jag är alltså bara intresserad av MIDI-funktionalitet. All ljudhantering sker via hårdvara.

Kan någon peka mig i rätt riktning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bumpar såhär drygt en vecka och +250 visningar senare.

Hittills har jag bara hittat en lösning som är i stil med det jag är ute efter, SEQ24. Även om den egentligen är funktionsduglig så är mjukvaran och dess gränssnit hopplöst föråldrad på en del punkter och vissa smidiga funktioner finns bara i linuxversionen. Nog måste det väl finnas något liknande program till PC av modernare snitt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog måste det väl finnas något liknande program till PC av modernare snitt?

tyvärr är inte innovation nåt som programmakarna ägnar sig åt utan man spottar hellre ur sig sin version av redan etablerade lösningar

och sen ett flertal år är det linjär daw som är grejen - cubase style

så många andra lösningar som tidigare fanns och i många fall fungerade minst lika bra har glömts bort längs vägen

ableton är väl det som avviker mest men häpnadsväckande nog ännu inte blivit ett fullgott arrverktyg

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr är inte innovation nåt som programmakarna ägnar sig åt utan man spottar hellre ur sig sin version av redan etablerade lösningar

och sen ett flertal år är det linjär daw som är grejen - cubase style

så många andra lösningar som tidigare fanns och i många fall fungerade minst lika bra har glömts bort längs vägen

ableton är väl det som avviker mest men häpnadsväckande nog ännu inte blivit ett fullgott arrverktyg

Mycket möjligt. Men det hela ter sig väldigt märkligt när man själv som hyfsat oerfaren inom området vill testa något nytt och direkt lyckas se luckor i de lösningar som finns att tillgå. Speciellt vad gäller mjuvara när det dessutom handlar om såpass enkla funktioner. Eller vettig mjukvara med MIDI I/O till våra telefoner och surfplattor där det ju finns rätt bra möjligheter att få folk att köpa mjukvara.

Konstigt också att det inte tycks finnas något på hårdvarufronten. Nåt sorts intresse borde det väl finnas kan man tycka, i alla fall i och med hårdvarusynthtrenden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det här kunna vara något? (Jag gjorde bara en sökning, och har alltså inte själv testat den!)

http://cythar.monoplugs.com/

Eller en billig hårdvara:

http://www.arturia.c...Step/intro.html

Programmet begrep jag tyvärr inte mycket av. Samma sak när jag försökte mig på Usine Hollyhock. Ålderstecken?

Kul hårdvarupryl! Men det hade inte skadat annat än prislappen med större minne, 32 pads, display, möjlighet att spela in midisnuttar via keyboard och SD-kortläsare med möjlighet att ladda MIDI-filer.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Därför söker jag nu en gratis (alternativt billig), enkel MIDI-sequenser till PC. Allt jag vill kunna göra är att knacka in loopar (både via MIDI-keyboard och via mus) för att sedan kunna spela upp dem till mitt ljudkorts midiutgång. Uppspelningen ser jag gärna funkar som Abletons Session-läge med möjlighet att spela upp både enskilda loopar och flera loopar samtidigt för att skapa hela låtpartier.

Gammalt men fortfarande oslagbar: http://www.atarimusic.net/featured-articles/atari-music-software/247-a-history-of-notator-logic

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...