Jump to content
Annons

Programmera MIDI-Joystick till ett Modwheel


Gerterface

Recommended Posts

Hej!

Min vanliga MIDI-klaviatur är inne på lagning för stunden (har för övrigt varit i snart 3 måndager... 😠 ) så därför har jag för stunden fått låna en annan MIDI-Klaviatur av butik där jag köpte den förstnämnda. Denna är dessvärre ganska så mycket sämre och saknar där ett modwheel, vilket är störande. Har fått skriva in my modulation i Cubase för hand det senaste, men har helt tappat lusten att göra det nu så försöker hitta en lösning.

Det finns en Joystick på klaviaturen jag har och min tanke är att man kanske kan programmera den till att fungera som ett modwheel. Det är absolut inte optimalt, men bättre än inget. Jag började därför pilla i inställningarna och märkte att Joysticken för stunden är programmerad till både modulation och pitchbend. Resultatet av dessa inställningar är inte så övertygande.. ☺️ Det verkar som att modulationen ligger på vertikala rörelser av joysticken, medans pitchbend är horisontella. Hur tar jag bort pitchbenden i detta? Är långt ifrån van att göra ändringar om hur min klaviatur fungerar, för med mina förra så var allting redan bra från början..

Hjälp uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det är ganska lätt. Börja med att sätta upp en midi monitor som en midi insert effekt. Då

ser du vad som kommer in. Lägg en fört i kedjan, och en till sist. Sedan tar du en midi transformer plugin. Välj "type is" , "equal", "pitchbend" och sedan längst ner function delete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...