Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

hallå för afn!

jo grejen är ju den att jag har fått nog av det där jävla klickandet i "key editor" i cubase, funderar på att införskaffa en trummaskin..men vad behöver jag då? ex mixerbord och en trumaskin...någon som har ett förslag på bra trumaskin?

hatar verkligen att sitta och dotta in i cubase..det blir bara så fel hela tiden..så om någon kan komma med nån konkret svar som jag kan ha nytta av hade det varit så jävla bra.

haoj!

Annons
Posted

Det finns ju en massa olika mjukvaru-varianter att tillgå, som troligen är trevligare än det sätt du gör nu...

Kolla in t.ex. FL studio....

Eller är du ute efter färdiga trumkomp? Då kan du ju köra med trumloopar från samplingsskivor...

Jaaa, eller också, som sagt, skaffa en trummaskin... 😄

Posted
hallå för afn!

jo grejen är ju den att jag har fått nog av det där jävla klickandet i "key editor" i cubase, funderar på att införskaffa en trummaskin..men vad behöver jag då? ex mixerbord och en trumaskin...någon som har ett förslag på bra trumaskin?

hatar verkligen att sitta och dotta in i cubase..det blir bara så fel hela tiden..så om någon kan komma med nån konkret svar som jag kan ha nytta av hade det varit så jävla bra.

haoj!

Vilken/vilka genre kör du?

Posted

Ok...

Då finns det ju olika mjukvaru-trummisar som man kan köra.

Tex, BFD eller Groove Agent.

Dock tycker jag inte att Groove Agent låter särskilt bra, men smaken är ju som röven...

BFD äger fett ljudmässigt, men kräver väldigt mycket PCU-kraft, och dessutom hårddiskutrymme på 12 gig, om du köper orginalet.

Om du har en bra trumplugg sen tidigare med bra ljud, men inte orkar sitta o skriva noter så kan du ju alltid leta reda på MIDI-filer med snygga grooves och sen lägga in dem i Cubase, på trumspåret. 😛

Posted

Nu har jag visserligen aldrig programmerat en trummaskin, eftersom jag kom ingång med det på datorn ganska tidigt i min "karriär". Men jag har sett när min kollega gör det, verkar ju minst lika omständigt! Sitta och försöka slå rätt på dom där knapp. För att inte tala om hur oflexibelt det verkar! :rolleyes:

Du kanske skulle skaffa en midi-klaviatur? Många som tycker att det är mycket lättare att skapa trum-spår med ett sådant. Påminner ju om att sitta och knappa på en trummasking (man behöver inte vara skolad pianist för att få till det). Finns väl från någon dryg tusenlapp och uppåt, och du begränsar dig ändå inte till en viss trummaskins ljud, utan kan plocka in vilka ljud till vill.

Posted
Nu har jag visserligen aldrig programmerat en trummaskin, eftersom jag kom ingång med det på datorn ganska tidigt i min "karriär". Men jag har sett när min kollega gör det, verkar ju minst lika omständigt! Sitta och försöka slå rätt på dom där knapp. För att inte tala om hur oflexibelt det verkar! 😆

Du kanske skulle skaffa en midi-klaviatur? Många som tycker att det är mycket lättare att skapa trum-spår med ett sådant. Påminner ju om att sitta och knappa på en trummasking (man behöver inte vara skolad pianist för att få till det). Finns väl från någon dryg tusenlapp och uppåt, och du begränsar dig ändå inte till en viss trummaskins ljud, utan kan plocka in vilka ljud till vill.

En del trum-maskiner kan för övrigt byta ljud, och kan man spela på ett keyboard, så kan man nog det på en trum-maskin också :rolleyes: Hehe...

Men ett keyboard kan du ju använda till mkt annat också.

Men lättast är att använda färdiga komp o fills. 😄