Jump to content
Annons

TEST: Softube Console 1 - Lyfter dina datormixar


Recommended Posts

Console 1 hämtar arbetsflödet från en traditionell mixer och ger dig ett nytt och bättre sätt att mixa i datorn. Studio har testat Softubes första hårdvaruprodukt.

Här hittar du hela testet:

https://www.studio.se/index.php/page/index_original.html/_/tester/softube-console-1-lyfter-dina-datormixar-r557

Klicka här för att visa nyhetsartikel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känns som Herr Mats missat en ganska viktig punkt på listan med nackdelar i testet.

* Inget stöd för Windows ännu

Skall dock komma men det kan ju vara bra att veta

Hehe, ja...den lilla detaljen kan ju faktiskt vara bra att känna till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag köper hellre en sån där beringher 2000 eller vad dem nu heter. Den med massa rattar. Då kan man mappa den till waves pluggar istället. Samma sak, fast för 1300kr istället.

Jo visst men frågan är hur länge den håller innan de rasar sönder? Det kommer att komma flera såna här och vill man ha någon som man kan mappa till alla pluggar och inte bara en i taget som softtubes, är det bara att vänta ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst men frågan är hur länge den håller innan de rasar sönder? Det kommer att komma flera såna här och vill man ha någon som man kan mappa till alla pluggar och inte bara en i taget som softtubes, är det bara att vänta ut.

Jo DET är sant. Men vafan, 1600kr? Det är ju inte mycket pengar. Bara köpa ny om den pajar 🙂 Men jag fattar vad du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Henrik från Softube här. Kul med intresset för Console 1, som ju även fick MIPA-priset på Frankfurtmässan.

Jag skulle dock vilja reda ut ett missförstånd, och jag hoppas att detta inte framstår som skamlös reklam för produkten. Missförståndet är det att Console 1 enkelt kan jämföras med att själv mappa upp en generisk midikontroller till vilka pluggar som helst. Då har man missat den centrala aspekten att Console 1 inte är en plugg plus kontrollyta, utan snarare är en hel mixer. Användaren kan direkt på hårdvaran välja vilket spår som ska bearbetas och har då direkt tillgång till EQ, kompressor, gate, hög-/lågpass, transient shaper och distorsion. Välj spår - ratta. Välj ett annat spår - ratta. Upprepa tills mixen är klar, du behöver i princip inte röra musen under mixarbetet. Det är så obegripligt mycket snabbare att arbeta så. Och det är förstås därför folk fortfarande lägger tiotusentals kronor på mixerbord.

Så arbetsflödet är ett helt annat jämfört med generisk midikontroller uppmappad till någon plugg. En annan aspekt som snabbar upp och gör allt enklare är just att Console 1-hårdvaran inte är generisk, utan hårt integrerad med mjukvaran. Det möjliggör sådant som att kunna screentrycka parameterbeteckningarna direkt på hårdvarans front, precis som på ett analogt mixerbord. Low Mid Gain styr exempelvis alltid Low Mid Gain och inget annat. Och så är mappningen förstås klar direkt, bara att koppla in USB-kabeln och börja ägna sig åt musik istället för datorpillande.

Till sist är prisjämförselsen inte helt rättvis, det är ju inte bara en kontrollyta man köper utan ett välljudande modell av en SSL-mixer (gjord i tätt samarbete med SSL-folket själva, och låt mig avslöja att de var sjukt petiga. De tvingade oss bland annat att göra om hela modellen från början eftersom den kanal vi hade arbetat utifrån var av en variant de inte tyckte var deras bästa). Jag räknade lite på vad det skulle kosta att köpa andra pluggar som på ett ungefär motsvarar vad som följer med Console 1 - nämligen UAD SSL 4000 plus SPL Transient Designer plus Waves NLS. Det rör sig om cirka 5000 kr bara där.

Det är både roligt och tråkigt att konstatera att första produktionsvändan av Console 1 är helt slutsåld hos oss, det kommer att dröja någon månad innan nästa vända börja skickas ut.

Hälsningar,

Henrik

Var inne på Deluxe music idag och rattade lite på console 1. Den var inte inkopplad men den kändes gedigen och välbyggd. Reglagen kändes väldigt mjuka i rörelserna. Har dock pc och och en bcf2000 och nöjer mig med dem så länge.

Be dem koppla in den, bara. De ÄLSKAR den!

Hälsningar,

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att beskriva exakt i text, men det tar dig två sekunder framför systemet att begripa hur mycket smidigare det är att jobba med Console 1. Jag ska iallafall ge mig på att försöka förklara.

Såhär är arbetsflödet när du mixar med mus:

- Du hör ett problem du vill fixa.

- Du skrollar i sidled för att hitta rätt kanal.

- Du letar rätt på den den första plugg du vill ändra inställning på och öppnar pluggfönstret.

- Du ändrar inställningarna, en parameter i taget.

- Du stänger pluggen.

- Du korrigerar eventuellt volymregeln för att kompensera för ändringarna.

- Du öppnar eventuellt ytterligare ett pluggfönster på kanalen för att korrigera den pluggen, eventuellt följt av ytterligare korrigering av volymregeln.

Med Console 1 är det såhär:

- Du hör ett problem du vill fixa.

- Du trycker på motsvarande kanalväljarknapp på hårdvaran.

- Du har nu fysisk tillgång till alla parametrar på den valda kanalens EQ, kompressor, gate, hög-/lågpass, Transient Shaper och distorsion, och gör de inställningar du vill. Eftersom du förhoppningsvis har två händer kan du kompensera utvolym i samma rörelse som du utför ändringar på exempelvis EQ och kompressor.

Överhuvudtaget är det en långt mindre teknisk process att mixa med Console 1, det är inget menybläddrande och letande som hela tiden bryter det kreativa flowet. Det lämnar utrymme åt ett mycket större fokus på själva musiken.

Hälsningar,

Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att beskriva exakt i text, men det tar dig två sekunder framför systemet att begripa hur mycket smidigare det är att jobba med Console 1. Jag ska iallafall ge mig på att försöka förklara.

Såhär är arbetsflödet när du mixar med mus:

- Du hör ett problem du vill fixa.

- Du skrollar i sidled för att hitta rätt kanal.

- Du letar rätt på den den första plugg du vill ändra inställning på och öppnar pluggfönstret.

- Du ändrar inställningarna, en parameter i taget.

- Du stänger pluggen.

- Du korrigerar eventuellt volymregeln för att kompensera för ändringarna.

- Du öppnar eventuellt ytterligare ett pluggfönster på kanalen för att korrigera den pluggen, eventuellt följt av ytterligare korrigering av volymregeln.

Med Console 1 är det såhär:

- Du hör ett problem du vill fixa.

- Du trycker på motsvarande kanalväljarknapp på hårdvaran.

- Du har nu fysisk tillgång till alla parametrar på den valda kanalens EQ, kompressor, gate, hög-/lågpass, Transient Shaper och distorsion, och gör de inställningar du vill. Eftersom du förhoppningsvis har två händer kan du kompensera utvolym i samma rörelse som du utför ändringar på exempelvis EQ och kompressor.

Överhuvudtaget är det en långt mindre teknisk process att mixa med Console 1, det är inget menybläddrande och letande som hela tiden bryter det kreativa flowet. Det lämnar utrymme åt ett mycket större fokus på själva musiken.

Hälsningar,

Henrik

Hade ni gjort den med 24 motordrivna faders och transport controls hade jag köpt den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har älskat tanken med Console 1 sen jag såg första videon och kommer att köpa den vid första bästa tillfälle. Jag köpte även Virus TI2 av den anledningen. Begränsa användandet av onödiga saker och fokusera på det bästa. Man behöver oftast bara en eq & kompressor per kanal. Sen vissa sends då. Detta känns otroligt nice för arbetsflödet. Tack för denna Henrik.

Edit: Som någon skrev. Om ni byggde en "C24" med samma grejer så betalar jag gärna 30-50 tusen för den. Skulle vara fantastiskt och mitt liv skulle bli fulländat 🙂

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det låter som bra försäljarsnack det där....:-)

Men jag tror att för mig skulle det vara en rejäl bromskloss.

Bra för dig, bara att låta bli att köpa den så slipper du bli hindrad i ditt arbete 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ni gjort den med 24 motordrivna faders och transport controls hade jag köpt den.

Kan tänka mig att det är ganska många nu för tiden som inte har plats för att fullskaligt mixerbord med 24 kanaler. Eller inte vill ha ett sånt åbäke i sin studio. Men vi har alla olika behov.

Tycker att idén med snabbknappar till kanalerna är utmärkt i det här formatet. Enkelt och överskådligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att snabbknapparna verkar smidiga men om jag ska ge mig på att klaga på något är det att jag saknar en liten LED eller liknande som visar direkt på hårdvaran vad kanalen du har markerad heter. Då hade man ändå lättare kunnat arbeta bara med fingrarna och ögonen på hårdvaran. En annan sak som Terror var inne på är att det saknas transportfunktioner. Om tanken är att enheten ska göra ditt workflow bättre är det en konstig sak att inte integrera. Nu måste man ha en mus eller annan kontrollenhet för det.

Den stora fördelen med Console 1 verkar vara att man är begränsad men samtidigt inte. Du är hänvisad till en serie pluggar i en fast channelstrip. Men varje del av stripen är utbytbar och direkt kopplad till hårdvaran. Det är ju rätt stor skillnad mot tex en controller som CC121 där du är hänvisad till Cubase egna EQ och det är inte (lätt) utbytbart.

Det är svårt att hitta en controller som gör allt man vill att den ska göra. Min BCF2000 är bra på många sätt men det är ett väldigt flippande mellan menyer och hoppande mellan "sidor". Bara en sån sak att man inte har full tillgång till fyra band eq i samma gränssnitt. Du måste istället hoppa mellan sidor för det. Den nya X-touch är likadan.

Jag gillar därför det grepp/synsätt de valt när de tog fram Console 1 men personligen tycker jag inte att den är "perfekt" än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite förvånad över att det ännu inte finns fler fjärrstyrningsappar för t ex surfplattor. D v s, program som omvandlar din surfplatta till en DAW-kontroller.

Där borde det ju relativt enkelt kunna gå att kombinera det bästa från två världar, snabb och direkt åtkomst till att justera diverse saker i sin DAW, samt möjligheten att själva välja hur ens kontrollyta ska vara uppbyggd och vad den ska styra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ni gjort den med 24 motordrivna faders och transport controls hade jag köpt den.

Vad hade du betalat för den? Alltså, jag frågar verkligen på allvar—anta att vi gjorde en sådan. Vad skulle den maximalt kunna kosta för att du ändå skulle hala fram betalkortet och köpa den?

Jag såg Sonefors svar på det, tack. Andra får gärna svara också.

Hälsningar,

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hade du betalat för den? Alltså, jag frågar verkligen på allvar—anta att vi gjorde en sådan. Vad skulle den maximalt kunna kosta för att du ändå skulle hala fram betalkortet och köpa den?

Jag såg Sonefors svar på det, tack. Andra får gärna svara också.

Hälsningar,

Henrik

Jag tror nog att en semiprovariant med 24 reglar inte bör kosta över 3000 Dollar medan en riktig pro version inte bör kosta mer än 5000 Dollar om ni vill sälja dom i stora upplagor.

Redigerat av LeStud
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att svagheterna är styrkan i produkten.

Känns helt rätt tänk för min del.

Var typ precis en sån här produkt jag önskade mig för ett par år sedan.

En dedikerad hårdvara till en kanalstrip som man inte behöver öppna plugg för plugg för med musen. Känns framtidstryggt att ni gjort en produkt som bara passar eran plugg och inte ger sig på DAW-funktionerna.

Vad jag dock skulle önska vore att den markerade kanalen i DAW när man valde kanal i Console 1, men det kanske den gör?

Och då även åt andra hållet, att när jag markerar ett spår i DAW (eller då via en DAW-controller) så hade jag rätt kanal aktiv i Console 1

Gör den det så skulle den ju lira perfekt ihop med en annan DAW-controller.

Har ju inte testat den.

Stöd för Windows är ju önskvärt också såklart 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen synpunkt på varan.

Men överlag tycker jag det är ett mysterium att ingen har byggt en rent 'analog' mixerkontroll för mjukvara än. Bara hårdvara som skickar fjärrkontroll till DAW-mjukvaran. Inge audio alls.

Enkel 16 kanalers huvudmodul, med bara kanalstrippar, och möjligen transport-knappar (play/stop osv), utgångsvolymratt, monoknapp osv. Med strip på varje kanal innehållande:

fas-vändare

read/write automation on/off

4 band eq m Q värde

typ 4 st sendar (kanske A/B knapp för att växla till send 5-8)

pan

solo/mute

volymregel (motoriserad).

Behöver inte vara nåt mer än så alls. Inga mätare, inget surround, ADDA omvandlare, eller "fader grouping system" eller "spara setup" eller sånt. Det är inga problem alls att brygga kanal-reglar i mjukvaran, eller göra stereopar med den klassiska plast-klotsen över regeln.

Sen 8 kanalers moduler med bara kanalstrippar, som man kan köpa till och montera på, så man får hur många kanaler man vill. Behövs liksom inte vara nåt euphonix recept i miljonklassen för att få till det här. Behövs inget lyx eller "rejäla grejor" eller nåt sånt. Det svåraste att få till är nog kontakten mellan hårdvara och olika DAW-program.

Sen att man inte har total recall, t.ex. när man laddar in ett existerande projekt, den lilla tandagnisslan tror jag folk sväljer. Det är bara göra steglösa 360 graders vridrattar utan stopp och utan markeringar helt enkelt. Pan-ratt, solo/mute och fasvändare kan ges ljusmarkering om dom "står fel" bara, och volym-positionen för kanal tar motor-regeln hand om.

Det känner jag många som skulle köpa, troligen jag med.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hade du betalat för den? Alltså, jag frågar verkligen på allvar—anta att vi gjorde en sådan. Vad skulle den maximalt kunna kosta för att du ändå skulle hala fram betalkortet och köpa den?

Jag såg Sonefors svar på det, tack. Andra får gärna svara också.

Hälsningar,

Henrik

Ja skulle ni göra den så den såg ut som typ en Avid C24, fast med era egenskaper, skulle jag nog kunna punga ut 30.000 - 40.000kr. Det hade jag tyckt vara värt det. För då kan du verkligen släppa mus och tangentbord. Du har faders så du kan fixa nivår med känsla, du har pluggarna på varje spår så du lätt kan fixa eq, kompression mm och du har dina transport controls. En meter bridge vore schysst på toppen också. Sen är det klart att ni hade varit tvugna att naila designen också. Old school eller "new school", är jag osäker på. Men design är faktiskt ganska viktigt också.

Det gäller att fånga känslan. JAG skulle vilja ha känslan av att man sitter och mixar på ett SSL-bord (or what ever), och även om du rattar alla pluggar via bordet, så görs det ändå i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...