Jump to content
Annons

Musikproduktion...


Fearless

Recommended Posts

Hej! Jag behöver lite råd och tips.

Det är så att jag vill bli en framgångsrik DJ & Producent. Vad måste man göra för att uppnå denna dröm? Jag vet att det är många som vill bli det men jag vet inte vad jag ska göra. Alla säger olika. Måste man skippa skolan då som många säger? Vad krävs egentligen? Kom gärna med råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kanske ska börja lära dig att "dj-eja", gå några kurser, sök info på Youtube eller Google. Samma sak med producerande. Sök upp information. Nej du behöver inte sluta skolan. De flesta här är självlärda. Finns skolor för producer in också, kostar en slant. Men vissa anser att det är värt det. Du kommer Inte lära dig saker i skolan du inte kan lära dig på egen hand, fördelen med skolorna är kontaktnätet man bygger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att du vill skapa och remixa låtar?

Då tycker jag du får börja med att skaffa ett datorprogram som du kan göra musik i. Garageband är kul tycker jag. Det finns säkert andra med många ibyggda vst instrument, så att du kan börja musicera, det är vilktigt. Börja lätt, duvet ju inget i början. Lär dig taktslagen i midi osv genom att lägga midiklossar och lyssna

Pruducent och sånt låter ju väldigt spejsat men det är ju att man har blivigt duktig på musik, arrangering, editering, veta att allt intebehöver vara på grid tillexempel, bra låtskrivare och kanske textförfattare

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste förutsätta att det kanske inte går. Skippa inte skolan eller socialt liv, det är en dålig idé. Skippa att kolla på TV, spela datorspel osv istället. Gör vad du kan utan att sätta dig i en situation du kommer bli deprimerad av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa skolan är alltid en dålig idé.

Som Zakyath skriver så är det alltid gött att ha en backup-plan så att säga. Och då är ju en utbildning en bra sak att ha.

Nu är jag inte alls väl bevandrad inom DJ världen överhuvudtaget. Men jag kan tänka att det är som i den övriga musikvärlden. Kontakter, tur

kontakter, mera tur, bra material, tur och kontakter.

Så försök att bygg upp ditt kontaktnät, skaffa dig alla dom kunskaper som behövs för en proffs-DJ, och kämpa på.

Som det vackert heter, inget är omöjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa skolan är alltid en dålig idé.

Håller inte med dig. Vet man vad man vill så är det bara slöseri med tid att hålla på med massa annat "för säkerhets skull".

Men varför inte gå en musikproduktionsutbildning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med dig. Vet man vad man vill så är det bara slöseri med tid att hålla på med massa annat "för säkerhets skull".

Men varför inte gå en musikproduktionsutbildning?

man vill mycket när man går i skolan. perspektiv ändras när man blir vuxen. jag ville pierca mig i ansiktet, vilket jag inte fick för mina föräldrar. jävligt glad över att det inte blev av idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste förutsätta att det kanske inte går. Skippa inte skolan eller socialt liv, det är en dålig idé. Skippa att kolla på TV, spela datorspel osv istället.

Bra skrivet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Håller inte med dig. Vet man vad man vill så är det bara slöseri med tid att hålla på med massa annat "för säkerhets skull".

Med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut nu för tiden så är det korkat att skippa skolan idag. Finns massor av dem som har som drömmar och mål att slå igenom. Hur många är det som lyckas leva på musiken kontra utförare? Inte så många nej. Även om man slår igenom så brukar framgången för de allra flesta vara några år. Vem vill stå som typ 35-åring utan någon utbildning eller ens gymnasie? Knappt man då ens får ett städjobb om musikkariärren aldrig hände eller dog totalt. Plus i skolan så kan han kanske hitta andra kontakter som kan vara gynsamma för musiken eller en partner och inser att det kanske aldrig hade hänt något med musiken om han hade hoppat av plugget.

Men varför inte gå en musikproduktionsutbildning?

Håller med

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns massor av dem som har som drömmar och mål att slå igenom. Hur många är det som lyckas leva på musiken kontra utförare? Inte så många nej.

Hur många är det inte som lagt ner en massa tid, energi och pengar på ubildningar för att senare inse att det inte var något för dem, eller att det var svårare än de trott att få jobb?

Visst det finns vägar att gå som är tryggare och säkrare än andra. Men man får också fråga sig om det är en väg som man senare kommer att känna sig nöjd med att ha gått.

Saker och ting förändras på vägen. Både ens egna intressen och ens förutsättningar. Men är det något jag tror på så är det att göra det man vill och att göra det helhjärtat, annars kommer man aldrig nå någon verklig framgång.

Vem vill stå som typ 35-åring utan någon utbildning eller ens gymnasie?

Jag har nätt och jämt gymnasiebetyg och ingen högskoleutbildning. Aldrig för en sekund ångrar jag att jag valde bort den vägen. Så ja, här har du en iaf!

Det kommer alltid finnas dörrar som är stängda för dig oavsett vilken väg du tar. Men varför inte fokusera på de dörrar som står öppna istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa inte skolan eller socialt liv, det är en dålig idé. Skippa att kolla på TV, spela datorspel osv istället. Gör vad du kan utan att sätta dig i en situation du kommer bli deprimerad av.

Håller med. Det finns en annan viktig sak som man lätt glömmer. Det är när det blir allvar finns det en stor risk att lusten dör. Då har du dessutom satt press på dig själv att du ska lyckas. Kreativitet trivs inte under den typen av belastning. Du slår heller inte längre ur underläge, kanske får du inte mer utan mindre vettigt gjort. Om du har en bra livssituation och sätter lagom tidspress på dig däremot kan du däremot få mer gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du bör börja med att fundera över vad "framgångsrik DJ o Producent" betyder för dig själv. Hur ser det ut i ditt huvud, dina tankar o känslor? Vad är det du vill uppnå, konkret alltså?

Sen fundera över hur väl dom tankarna, känslorna och drömmarna stämmer in med det liv som de personerna - som du vill bli som - lever. Ibland är skillnaden stor. Kan vara så att Framgångsrik DJ o Producent inte alls innehåller den kvalitet i livet som du trodde, som du 'egentligen' var ute efter. Musikbranschen lever i väldigt hög grad på skimrande hägringar, som inte är verkliga.

Början på att uppnå framtida mål är ofta att staka ut avståndet mellan där man är nu, och dit man vill nå. Sen dela upp den sträckan i olika mål och delmål. Och sist packa ner allt som stavas "känslor o lust" i en låda och skjuta in den under sängen för att inte öppna igen på många år. Känslor har en tendens att få en att avstå från att göra nödvändiga saker, för 'man har ingen lust'. Det är inte förenligt med höga ambitioner.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det jag menar är att jag vill uppnå mina drömmar som till exempel Avicii eller vem som helst...Jag är helt nybörjare och är 15 år nu så vill verkligen få mina drömmar att slå in. Jag kommer inte skippa skolan men kommer som någon av er sa göra det på fritiden. Jag kommer göra allt jag kan för att mina drömmar ska slå in. Jag har verkligen lust och brinner för detta.

Min kompis tipsa om FL studio och sa att det är det som många använder som gör EDM ( det jag vill syssla med)

Betyder det att man inte kan göra lika bra EDM Musik som med Logic X?

Så det ni menar är att jag ska satsa på detta men också på skolan? Som sagt jag vill göra detta och kommer inte ångra mig. Har aldrig känt såhär för något. Förut ville jag bli fotbollsstjärna när jag var yngre men det var inte så att jag brann för det. Men nu brinner jag för produktion med andra ord jag vill göra detta i framtiden och kommer ej ångra mig mm....

Redigerat av Fearless
Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång nån säger att man vill "bli något", snarare än att älska att "göra något" ...

.. det är extremt sällan det funkar.

Då måste man älska att "bli något" lika mycket som vissa älskar att göra något. Extrem exhibisionism m.a.o. Då kan det funka.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång nån säger att man vill "bli något", snarare än att älska att "göra något" ...

Precis. Gör man en sak bara för att man älskar att göra det, inte kan låta bli,

så gör man det av rätt anledning. Man har roligare och ev framgång

blir någon form av biprodukt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...