Jump to content
Annons

Byggande av studio för sång, producering och dämpning utåt!


Bho

Recommended Posts

Tjena alla glada!

Då var det dags, nu orkar inte grannarna mer. Jag sitter i ett rum som jag använder för att lyssna på musik, oftast extremt högt. Och jag producerar även musik, och spelar in sång. Det är en hobby på sidan av, men vill kunna göra vad jag vill när jag vill.

Då till problemet. Jag kan ingenting om ljudisolering, och har ingen koll på om man ska fokusera på att gå till en musikaffär eller ett byggvaruhus(säljer de ljudisolering?). Jag är även hobbysnickare, men har bara användt vanlig isolering . Så jag har nu tänkt att göra hela detta rum så absolut tätt det kan bli utåt, så biliigt som möjligt. Jag kan göra i princip allting själv, lägga golv, sänka taket, sätta upp gips, reglar, om det behövs över/ isoleringen etc. Hjälp mig! 🙂

Sitter just nu i mitt rum med måtten:

Längd: 200cm

Bredd: 150cm

Höjd: 230cm

Bifogad bild! Jag bor i villa i garaget för övrigt, så det är inget litet rum i en lägenhet.

Tack för hjälpen på förhand,

Mvh Bho

post-37363-0-66693700-1393292689_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När man har två stycken http://www.mackie.com/products/mrmk3-studio-monitors/ blir man rätt så taggad på att dra igång ordentligt ibland.

Jo studiolurar har jag redan, men sen när polarna är över eller man vill dra på lite extra så funkar det inte. Just nu är inte väggarna ens värmeisolerade då det är ett ombyggt garage. Så man hör lika bra om man står utanför rummet som inne i det.

Eftersom jag kan bygga allt själv är jag inte speciellt orolig över kostnader för hantverkare, men materialet? Hur mycket material behövs ens med de måtten?

Det jag tänkt är, spånskiva på golvet sen en tjock ljudisolerande matta över det. Sen sätta reglar för väggar/tak, sen vet jag dock inte vilken isolering man behöver? Sen över det gips eventuellt något annat material som dämpar mera?