Jump to content
Annons

Byggande av studio för sång, producering och dämpning utåt!


Bho

Recommended Posts

Tjena alla glada!

Då var det dags, nu orkar inte grannarna mer. Jag sitter i ett rum som jag använder för att lyssna på musik, oftast extremt högt. Och jag producerar även musik, och spelar in sång. Det är en hobby på sidan av, men vill kunna göra vad jag vill när jag vill.

Då till problemet. Jag kan ingenting om ljudisolering, och har ingen koll på om man ska fokusera på att gå till en musikaffär eller ett byggvaruhus(säljer de ljudisolering?). Jag är även hobbysnickare, men har bara användt vanlig isolering . Så jag har nu tänkt att göra hela detta rum så absolut tätt det kan bli utåt, så biliigt som möjligt. Jag kan göra i princip allting själv, lägga golv, sänka taket, sätta upp gips, reglar, om det behövs över/ isoleringen etc. Hjälp mig! 🙂

Sitter just nu i mitt rum med måtten:

Längd: 200cm

Bredd: 150cm

Höjd: 230cm

Bifogad bild! Jag bor i villa i garaget för övrigt, så det är inget litet rum i en lägenhet.

Tack för hjälpen på förhand,

Mvh Bho

post-37363-0-66693700-1393292689_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När man har två stycken http://www.mackie.com/products/mrmk3-studio-monitors/ blir man rätt så taggad på att dra igång ordentligt ibland.

Jo studiolurar har jag redan, men sen när polarna är över eller man vill dra på lite extra så funkar det inte. Just nu är inte väggarna ens värmeisolerade då det är ett ombyggt garage. Så man hör lika bra om man står utanför rummet som inne i det.

Eftersom jag kan bygga allt själv är jag inte speciellt orolig över kostnader för hantverkare, men materialet? Hur mycket material behövs ens med de måtten?

Det jag tänkt är, spånskiva på golvet sen en tjock ljudisolerande matta över det. Sen sätta reglar för väggar/tak, sen vet jag dock inte vilken isolering man behöver? Sen över det gips eventuellt något annat material som dämpar mera?

Kom med så mycket förslag som möjligt, inga förslag är för dumma! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag kan bygga allt själv är jag inte speciellt orolig över kostnader för hantverkare, men materialet? Hur mycket material behövs ens med de måtten?

Om du nu kan bygga själv , så vad är problemet med att räkna ut mått på en vägg/tak/golv ? Typ , längden gånger bredden .

Angående isolering så stenull eller glasull som gäller ,sen är det bara till att sätta igång .

Att börja tänka på att isolera som en studio kan du lägga ner, om du ska ha 200x150 x230 cm

Eller har jag fattat det fel ?

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade också gjort som en annan sa här tidigare, bygga ett rum i rummet. Vill du ha det så ljuddämpande som möjligt utåt så bygg med 2-3 lager gips på varje sida och plåtreglar (det finns speciella reglar och skenor av plåt anpassade för ljudkonstruktioner). Foga alla skarvar till golv och tak osv. Isolera med stenull (kliar mindre och isolerar bättre). Det finns massor med saker man kan göra för att optimera för ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en hel del du kan göra med relativt enkla medel.

En rimlig ambitionsnivå kan vara att plocka bort bef. ytbeklädnad från väggar och biffa sedan upp ytterväggarna på insidan genom att lägga i 3-4 lag utegips i facken mot ytterpanelen. Är panelen luftad har du mest troligt redan en utegips där som du kan limma på.

Täta noggrant runt om och fyll sedan facken med löst packad mineralull 20 - 30 kg/m3 (typ Flexibatts eller likn.). Väggarna lämnar du öppna mot insidan och reglar sedan upp nya väggar mot betonggolvet med en luftspalt till ytterväggen. Ju större desto bättre för ljudisoleringen.

Isolera facken med samma isolering som ovan (isoleringen kan du fixera med hönsnät tex) och avsluta med 3 lag gips mot insidan.

Bef. innertak åtgärdar du på samma sätt som ytterväggarna. Nytt innertak samma konstruktion som innerväggarna. Innertaket låter du vila på innerväggarna. Betonggolvet kan du låta vara som det är, såvida plattan inte är sammankopplad till någon annan byggnad eller att du tänker spela trummor där.

Du behöver också ljudklassade dörrar (kan du hitta billigt på blocket) samt en ljuddämpad till- och frånluft. För att spara utrymme kanske du kan bygga två av väggarna "utanför" de befintliga rumsväggarna, alltså ut mot garaget til!?

Rumsakustiken i detta rum kommer bli knepig att få till bra. Av utrymmesskäl kan du fokusera på att få in så tjocka absorbenter som möjligt i vägg- och tak/väggvinkel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...