Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

anvÀnder cubase elements 7.5 och anvÀnder ez drummer. spelar in bas och gitarr via multieffekt boxar. dÄ fÄr jag det ljud jag vill ha direkt och slipper "skruva" en massa i efterhand, ibland kanske en nackdel men spelar in igen om jag vill Àndra.

Inbillar mej att den fÀrdiga lÄten dÄ fÄr ett bÀttre ljud Àn om jag spelar in cleant och sedan skruvar en massa. Har jag fel?

Kan ju mycket vÀl vara att jag Àr dÄlig pÄ att skruva för ju mer jag skruvar desto mera "orent" typ "skrammel" lÄter det eller sÄ Àr det brus som adderas.

Vad anser Ni som Àr duktiga pÄ detta ?? NÄra tips ?

Annons
Postat

Reamping finns ju alltid. Nu Àr jag inte strÀnginstrumentalist, men de ggr jag spelar in diverse metalgitarrister och basister sÄ föredrar jag alltid sÄ ren insignal som möjligt.

Postat

Jag skulle inte pÄstÄ att det ena ger bÀttre ljud Àn det andra. Visst, att spela in rent ger fler möjligheter att Àndra ljudet i efterhand, men fler möjligheter Àr inte alltid bÀttre heller. Det finns nÄgot befriande i att besluta sig för ett ljud och stÄ fast vid det tycker jag. Ofta vet man ju vad man Àr ute efter men vÀntar ÀndÄ till sista stund innan man beslutar sig.

Ett alternativ Àr ju att spela in bÄde en torr och blöt signal samtidigt. DÄ har du ett fÀrdigt ljud, men Àven möjligheten att fixa till det i efterhand utan att spela om.

Det pÄverkar definitivt arbetsflödet och sinnesron mer Àn ljudet skulle jag sÀga.

Postat

Om det du spelar in Àr att betrakta som demos, och om du vet vilket ljud du vill ha och fÄr till detta, fortsÀtt sÄ. En del mÀnniskor gÄr helt överbord med att allt ska spelas in utan effekter.

Postat
  On 2014-02-22 at 13:29 sa SadamJR:

Om det du spelar in Àr att betrakta som demos, och om du vet vilket ljud du vill ha och fÄr till detta, fortsÀtt sÄ. En del mÀnniskor gÄr helt överbord med att allt ska spelas in utan effekter.

inte ens demos 🙂 lirar för att det Ă€r kul och för mina egna öron (ibland nĂ„n nĂ€ra anhörig som fĂ„r chansen att tycka)

det trista med clean Àr att kÀnslan försvinner, dessutom hörs inte alla fel om man distar till det rejÀlt....

Postat
  On 2014-02-22 at 18:41 sa MRS8:

inte ens demos 🙂 lirar för att det Ă€r kul och för mina egna öron (ibland nĂ„n nĂ€ra anhörig som fĂ„r chansen att tycka)

det trista med clean Àr att kÀnslan försvinner, dessutom hörs inte alla fel om man distar till det rejÀlt....

DÄ Àr det vÀl bara att köra pÄ som vanligt. En orsak att spela in utan effekter kan kanske va att man kan lÀra sej lite mer om mixning, men Ä andra sidan kan man ju lika gÀrna mixa medan man spelar in.

drloop (oregistrerad)
Postat

Man kan ju lÀgga effekter i sin DAW samtidigt som man spelar in, dÄ fÄr man ju med effekter samtidigt som man lyssnar. SvÄrt att lira gitarr utan dist om det skall vara distgura pÄ lpten. Samma sak med bas, distad bas kÀnns ju annorlunda att spela pÄ Àn odistad.

Postat

Fullt stÀll pÄ gain o alla distarna, sen spelar jag in med mick. De Àr gött det. Jag har ingen DAW att laborera med efterÄt, men jag har heller aldrig kÀnt att jag velat Àndra pÄ gitarrljuden efterÄt. Som Rainy Days skrev, det Àr jÀkla skönt att slippa fundera pÄ gitarrljudet i det oÀndliga efterÄt. Jag fipplar lite med stÀrkaren o eventuella dosor samtidigt som jag lÀr mig hur jag ska spela pÄ pÄlÀgget. NÀr jag kan det nÄgorlunda har jag redan hittat rÀtt ljud.

Postat (redigerat)
  On 2014-02-22 at 19:43 sa Guitar Nilsson:

Fullt stÀll pÄ gain o alla distarna, sen spelar jag in med mick. De Àr gött det. Jag har ingen DAW att laborera med efterÄt, men jag har heller aldrig kÀnt att jag velat Àndra pÄ gitarrljuden efterÄt.

NÀ, men du spelar ju Ä andra sidan in hundratals verisioner av alla dina lÄtar.

Redigerat av SadamJR
Postat
  On 2014-02-22 at 20:05 sa SadamJR:

NÀ, men du spelar ju Ä andra sidan in hundratals verisioner av alla dina lÄtar.

Nehej. Men det brukar bli mÄnga olika mixar

Postat
  On 2014-02-22 at 18:44 sa Signia:

Spela in bĂ„de clean och processat pĂ„ samma gĂ„ng; olika ingĂ„ngar bara 🙂

lÄter ju smart!

Postat

Jag spelar alltid in rent, för att göra alla justeringar vid mix, men det Àr inget fel i att skapa ett sound direkt vid inspelning istÀllet, om man vill det. Nackdelen Àr att man inte Àr lika fri vid mix dÄ - men har man kunnat fÄ fram precis det sound man Àr ute efter och vet att man inte kommer att vilja justera det nÀmnvÀrt vid mix, sÄ funkar det ju precis lika bra.

Det ena utesluter inte heller det andra, utan det gĂ„r att spela in vissa saker rent och andra genom externa effekter. Det enda som rĂ€knas Ă€r ju att man sjĂ€lv blir nöjd med resultatet. Hur man nĂ„dde dit Ă€r faktiskt egalt - Ă„tminstone om du frĂ„gar mig. 🙂

Postat

Bra att ha en clean kopia av olika anledningar. LÀck problem av trummor tex nÀr man ska knuffa gitarrinsatserna tajtare.

Men tror att grundljudet kan ha nÄgot extra, dÄ musikern nog spelat pÄ gitarren sÄ att ljudet man stÀllt in passar sÄ bra som möjligt till musiken, det gÄr ju förlorat om man Àndrar grundljud efter. Men man gör det som blir bÀst

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.