Jump to content
Annons

hjälp: fast med att löda kontakt till mikrofon


laxlaxlax

Recommended Posts

Tjena!

Har två gamla favoritmikrofoner som jag kört fast med att försöka laga. På bordet framför mig:

post-13626-0-11234900-1392887404_thumb.jpg

( SONY ECM-MS90, lödkolv och lite annat. )

Jag har prövat mig fram, googlat hur det ska se ut. Lödat mer, tagit upp lödningar. Blivit frustrerad.. Och lyckas inte. Är det någon som kan hjälpa mig att lista ut hur sladdarna ska sitta?

post-13626-0-38755900-1392889048_thumb.jpg

XLR-kontakterna är uptill i bilden. Båda XLR är från en gammal lagning en vän gjorde på mikrofonerna, båda satt innan på samma mikrofon ( stereo )

Mikrofonerna (nedtill i bild ) har röd, vit och ofärgad kopparsladd.

Så här det ut i servicemanualen för mikrofonen ( ursprungligen en 3,5-minitele stereo-sladd: )

post-13626-0-20199500-1392889292.jpg

Jag är helt lost.

Jag vet inte hur XLR-kontakternas lödningar är gjorda, men de funkade innan. Och även fast mickarna är i stereo så använder jag det aldrig utan nöjer mig hellre med en kontakt ut från båda om det är möjligt.

Är det någon som kan hjälpa mig?

Lax

EDIT: syftnings- och stavfel.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Har du färskt batteri i micken?

2. Kolla att XLR kontakten har jorden till stift1, plus till stift2 och minus till stift3.

3. Löd fast jorden från micken till jorden på xlr. (Stift1)

4. Antar att vit och röd är höger vänster från micken. Om du vill ha en monokoppling antar jag att du ska ta röd kabel till stift2 och ofärgad till stift3.

5. Funkar det? Om inte, byt ofärgad till vit.

Återkoppla hit.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...