Jump to content
Annons

Musiker och f.d. bandmedlem tänkte ta sig in i studiovärlden.


Fredrik Osterman

Recommended Posts

Hejsan på er!

Jag heter Fredrik Osterman, är snart 20 bast fyllda, och älskar musik mer eller mindre mer än allt i denna värld.

Spelar flera instrument, men piano och gitarr är de som jag är bäst på. Har spelat piano sedan 7 år gammal och gitarr sedan 14 år.

De senaste 5 åren har jag varit i olika band, men sedan vi alla gick ut gymnasiet och flyttade splittrades vi en aning. Sedan dess har jag successivt tagit upp musiken på egen hand (skrev musik i de gamla banden).

Vid denna tidpunkt mötte jag dock lite problem - jag hade ju trots allt inte något band - och jag är inte så pass talangfull eller rik att jag bara kan sätta mig i en hyrd studio och spela in trummor, t.ex. Mina styrkor ligger helt enkelt i musikaliteten, gitarren och pianot.

I november förra året började jag lägga upp "covers" på youtube, något som jag fann stor glädje i - det var ett sätt att få utlopp för allt mitt musicerande.

I samma veva skulle jag köpa en ny dator, och jag stod och velade mellan Mac eller PC, med en budget på typ 17k. Till slut valde jag en MacBook Pro i7 2.0Ghz, 8GB, där jag väldigt enkelt kunde köpa Logic Pro X, som är ett fantastiskt program enligt mig. Speciellt om du är en musikskapare.

Sedan dess har jag skapat musik i Logic med mestadels MIDI samt Gitarr med GR5.

För tillfället håller jag på med en EP med en kille jag lärde känna över YT, som bor på andra sidan atlanten, så det blir en hel del Mixande, varje dag.

Är ju fortfarande en förbannad noobie, men känner även att jag utvecklas jäkligt fort, vilket är kul! 🙂

Min Musik för tillfället;

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack alla för det varma välkomnandet!

Zakyath; kul att du tycker det låter bra! Ja, jag är ju väldigt oerfaren vad gäller mickar, har förstått att det är en del mixtrande innan man kanske får ett bra ljud. Guitar Rig 5 är ju egentligen överlägset vad gäller valmöjligheter, men tycker det låter lite för digitalt... det låter inte äkta på något sätt. Tänkte investera i en Sm57a och se var jag kommer, om det skulle misslyckas har jag ju inte lagt ner en förmögenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Rig 5 är ju egentligen överlägset vad gäller valmöjligheter, men tycker det låter lite för digitalt... det låter inte äkta på något sätt.

Kan hålla med om att GR inte låter som en uppmickad stärkare, det har sitt speciella sound som jag tycker kan låta bra det också.

Om du söker efter ett lite naturligare stärkarljud så kan jag varmt rekommendera Scuffham S-Gear. Lätt den mest rörstärkarlika gitarrpluggen jag stött på.

Betydligt enklare än GR, men låter fantastiskt bra. Testa gärna demoversionen om du inte gjort det.

http://scuffhamamps.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hålla med om att GR inte låter som en uppmickad stärkare, det har sitt speciella sound som jag tycker kan låta bra det också.

Om du söker efter ett lite naturligare stärkarljud så kan jag varmt rekommendera Scuffham S-Gear. Lätt den mest rörstärkarlika gitarrpluggen jag stött på.

Betydligt enklare än GR, men låter fantastiskt bra. Testa gärna demoversionen om du inte gjort det.

http://scuffhamamps.com/

Laddade hem provversionen av Scuffham; bliv riktigt imponerad. Speciellt HI-gain inställningarna var jävligt bra och utan allt brus och skit som man får med Guitar Rig. Ska nog ta och köpa fulla versionen. Var fick ni tag på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...