Jump to content
Annons

Får inte till mix eller master på ny låt, Behöver hjälp från er på!


JLonline

Recommended Posts

Hej! Jag är ny i detta forum så jag ska försöka mig på ett forumsinlägg.

Jag har hållit på med musik i snart 6år och har specialliserat mig på någon typ av svenska rap-ballader.

Under åren 2012-2013 så blev det en pause i musiken för mig på grund av nystartat företag men idag har företaget stabiliserats och jag fick äntligen tid att bygga om min källare till en egen hemmastudio "yippie"

Men nu till problemet, I och med att den nya studion låter så fint i inspelningarna så har jag själv blivit mer kräsen, mina gamla sunkiga mixar håller inte längre i mina öron eller mina nya studiomonitorer.

Jag har nu spelat in en låt som jag blev väldigt nöjd med, har även knytit ihop ett samarbete med en tjej som ska sjunga refrängen...

Nu har jag suttit och mixat och reglerat i 3 veckor, blir enligt mitt tycke bara sämre och sämre ju mer jag rör på spakarna samt att mastringen låter platt och basen är nästan obefintlig, så jag känner mig besegrad (även om jag har svårt att ge upp)

Nu hoppas jag att det finns någon här inne som skulle vilja ta över rattarna och fixa till min låt! Skulle det vara så att det låter väldigt bra så är ersättning inte omöjligt samt ett framtida samarbete, men helst någon som tycker det är roligt.

Givetvis så vill jag själv lära mig, men det finns inte tid eller ork att göra det på just denna låt.

Låter detta intressant så länkar jag min egna kassa mix här:

https://soundcloud.com/johannesxlinder/projekt-13-saknas-refr-ng

Skicka gärna PM om det är intressant så kan jag langa över filerna.

Tack i förskott! / Johannes L

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker inte alls att produktionen är så dålig. Du säger att basen är näst intill obefintlig, vilket jag inte samtycker med. Tycker basen är tydlig och rätt bra styrka. Det som saknas enligt mig är stereovidd, det krävs både panning och möjligtvis lite stereodelay och reverb. Har du använt mycket panning? Du kan även använda dig av stereodelay för att "lura" öronen att ett instrument är vid en speciell distans från lyssnaren, och självklart lägga reverb på detta förtydliga detta.

Hur mycket sådant har du gjort? Känns som att allt är i Mono, men det kanske är pga det kassa högtalarsystem jag lyssnar på atm, men har svårt att tro det.

Fråga på, och lycka till. Har tyvärr inte tid att mixa din låt för dig, och jag är även långt ifrån ett mixningsproffs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar´t.. inte alls dåligt som låt om du frågar mig, bra attityd i rap'en och att den ligger så pass högt som den gör.

men visst, det finns grejer man kan fila vidare på och få prodden att få ett softare flow men största problemet som GF redan påpekat: allt låter mono? Du kanske är missnöjd av fel orsaker.. kanske bara glömt "mono" knappen när du mixar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Ni har helt rätt, knappen hade inte glömts men det lät helt klart bättre när jag panade ut acapellorna olika.

Men känns ändå som att jag inte får till grundmixen på rösten, låter enligt mig för komprimerat. Har fått respons och det är jag väldigt glad över.

Ska lägga ner mer tid här på forumet och hjälpa andra med det jag kan! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...