Jump to content
Annons

Multikabel (kvalitétsförlust?)


Thomazzo

Recommended Posts

Hej!

Förlorar man någon ljudkvalité på att använda multikabel istället för att dra mikrofonkablarna direkt in i ljudkortet vid inspelning. Jag vill ju sitta i ett annat rum än musikerna.

Ska man använda sig av någon viss multikabel vid inspelning än den man använder live?

Någon som kan detta område?

Skulle tex denna kabel funka?

http://ordermusic.se/produkter/kablar-kontakter/multikabel-stagebox/stagebox-sh-12x4-50

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ganska nyss köpt en Thomann multi. Kontakterna verkar riktigt bra. Jag tänkte bara ha den till live o PA. Undrar ändå om den skulle kunna sänka ljudkvalitén mot för en dyrare i samma längd?

Ljudkvaliteten är det nog ingen skillnad på, men frågan är hur kontakterna kommer att hålla? Prismässigt är de ju skitbra Thomann, man får ju tre-fyra multi för samma pris som Hosan.

Rättar mig själv: två stycken.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips. Pratade med ordermusic och dom rekommenderar att antingen köpa långa kablar (15m som jag då behöver) eller göra egna men det tyckte jag verka bli dyrt. Alltså att det kan bli lite kvalitétsförlust med multikabel. Men de flesta här verkar ju vara eniga om att det inte ska vara några problem med multikabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skulle det vara så att den multi skulle försämra ljudet så är du i gott sällskap. Hur tror du man drar kabel i en större studio?

Här finns det nog multi med multikabel.

http://www.oceanwayr...s-hollywood.php

Ingen hemmastudio direkt, jag kan lova att här ligger många meter med multikabel.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips. Pratade med ordermusic och dom rekommenderar att antingen köpa långa kablar (15m som jag då behöver) eller göra egna men det tyckte jag verka bli dyrt. Alltså att det kan bli lite kvalitétsförlust med multikabel. Men de flesta här verkar ju vara eniga om att det inte ska vara några problem med multikabel.

sa dom varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det vara så att den multi skulle försämra ljudet så är du i gott sällskap. Hur tror du man drar kabel i en större studio?

Här finns det nog multi med multikabel.

http://www.oceanwayr...s-hollywood.php

Ingen hemmastudio direkt, jag kan lova att här ligger många meter med multikabel.

Ja det är sant.

sa dom varför?

Nej , men de sa att "det fungerar men att jag kommer mest troligt att tappa lite i kvalité".

Link to comment
Dela på andra sajter

Krävs långa längder för att du ska märka av skillnader.

I ren praxis.

Varje dag används multikabel i både studio och livesammanhang.

Det låter väl inte sämre?

Skillnaderna är så små och avsevärda längder krävs för att det ska bli märkbart.

Det du kan vara lite nogrann med är definitivt kontakterna.

Inte om dom är guldpläterade eller silver...

Utan snarare vad användningsområdet kommer vara!

Om du ska trycka i och ur kablaget varje dag som vid ett livejobb så behöver du kontakter som är av riktigt hållbar kvalité.

Det ska dessutom vara lätt att löda om kontakterna om en kabel går sönder etc.

För fast installation fungerar det alldeles utmärkt med billigare kontakter likaså kabel.

Live behöver vi multikabel av mjukare sort för att kablarna inne i kärnan inte ska tvinna sig då multikabeln rullas ihop och isär varje dag.

I studio så ligger kabeln still hela tiden vilket gör att du snarare vill ha en kabel som är tunnare för att underlätta dragning genom väggar etc.

Köp vilken kabel du anser passa din budget men lägg inte pengar i onödan.

Piiiz!

/Mojje

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som kan hända, är att du tappar någon dB i signalstyrka beroende på materialet i kabeln och kontakterna (olika material har ju olika konduktivitet), men ljudet i sig påverkas inte i hörbara frekvenser så länge man håller sig till rimliga längder på kabeln.

Vad som också kan påverkas om man kör med billiga kablar är, som andra också har varit inne på, att både kontakterna och kabeln är mindre tåliga mot mekanisk påverkan. Sämre kabel, håller inte att bli trampad på lika många gånger som bättre kabel med ordentlig isolering.

Guldpläterade kontakter kan vara bra vid fasta installationer, eftersom de inte oxideras. Kopplar man om väldigt mycket så slits däremot den tunna pläteringen ner relativt snabbt, så i sådana lägen är det bättre med den vanliga nickelpläteringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kunna koppla in min ena se4400a a mick med en kort XLR kabel till mina grunkor, den andra likadana micken med först en XLR sladd sen genom multin som är en sssnake. Lyssnar jag sen i lurarna när jag pratar i bägge mickarna borde det höras om det "tappar" nåt genom multin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...