Jump to content
Annons

=( ny mbp, avskyr logX


Johanberg

Recommended Posts

Annons

Precis införskaffat en ny MBP.

Nu har jag gått igenom SA´s filmer om Logic X (jag har använt log pro 9 i flera år) och det känns verkligen INTE som ett alternativ just nu. Kan man köpa Log9 fortfarande? Som funkar i Maverics?

Just själva Logic Pro 9 går inte att köpa löst. Men däremot om du har tur så kan du hitta Logic Studio begagnat (en bundle med en massa program inkl. Logic Pro i en dvd-box med alla programmen) Logic Studio slutade säljas för några år sen. Men Logic Pro fanns nedladdningsbar på app store. Men sen iom att Logic Pro X kom så har nian tagits bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just själva Logic Pro 9 går inte att köpa löst. Men däremot om du har tur så kan du hitta Logic Studio begagnat (en bundle med en massa program inkl. Logic Pro i en dvd-box med alla programmen) Logic Studio slutade säljas för några år sen. Men Logic Pro fanns nedladdningsbar på app store. Men sen iom att Logic Pro X kom så har nian tagits bort.

Det är ju fan hemskt egentligen?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag älskat allt nytt med Logic X och inte tyckt att så mycket har förändrats. Men så kanske jag inte använder samma funktioner som du gör.

Vad är det du inte gillar, det kanske är något som går att ställa in?

Sitter och köttar på SA´s videor igen =).

Men generellt sett så är det nog denna fokus på inspelning, och laborerande med Smart..nånting...

..och var fan är mitt tab-piano? Inte alltid man orkar dra fram klaviaturen.

..varför läggs det massa SEND-bussar automatiskt på vissa instrument.

..massa nya tweenings"platser" på varje instrument (Detta är väl smart-delen kanske, går den påverka, dvs vad jag kan skruva på "där under timelinen).

Spontant som jag kom på nu, utan att tabba fram och tillbaka i min version av LogX

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, det är inte helt äckligt längre... men ganska mycket fortfarande.

Jag har alltid använt mus-hjulet (nedtryckt) för att "sweepa"/förflytta mig i timelinen..( ja jag vet PC-mus). I Log X går den fort så in i helvete, går det justera någonstans tro?

En-vägs-kommunikations-tråd :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det är irriterande att det skapas massa send när man väljer software instrument.

Kanske går att stänga av (har inte sökt), men default borde det vara avstängt.

Samma här! Av naturen lat som jag är, så hoppades jag att någon som löst det, lagt ut en liten minitutorial hät vid det här laget.

Men i stort så är X ett fantastiskt lyft.

Redigerat av XBoss
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att ta bort en bock i rutan som kommer upp när du skapar ett nytt spår, så blir spåret helt tomt. Sn kan du välja vilka ljud/synthar du vill utan att reverbs/delays automatiskt läggs upp.

Njae... rutan kommer bara upp när man väljer new track och jag ser ingen sån ruta. När man väljer new software track eller dubbelklickar (som jag oftast gör) så kommer det ju ingen ruta alls

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter inre med burken nu, men det ska finnas en liten box man kan klicka bort i alla fall.

Alt: under settings nånstans kan man välja att släppa på med avancerade inställningsmöjligheter för några olika "moment". Som det var för mig från början så var hela logic x lite begränsat, och jag saknade många möjligeter från gamla logic, men efter att ha valt "advanced"(tror det kallades så) under inställningarna, så fick man mer möjligheter. Gissar att dom anser att nybörjare blir förvirrade av för många val, därför stryper dom det lite som standard.

Link to comment
Dela på andra sajter

så här var det.

när du skapar ett nytt spår, tryck på software instrument (dubbelklicka inte)....ta sedan bort bocken nere i vänstra hörnet i "open library" så får du ett tomt spår.

Alla instrumenten du väljer från library har diverse olika effekter då dessa är en del av själva ljuden.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag för min del tycker X är alldeles lysande. Verkar som om du blir förskräckt och lite rädd för allt det nya fina godiset. Läs på istället.

Jodå, har läst på och gått igenom tutorials. Jag skulle inte ge mig ut på ett forum och gnälla efter ett första getöga :-).

Detta är inget ovanligt fenomen för mig när det gäller programvara.

Efter man skapat sitt theme så är man hyfsat nöjd.

Sen kan jag inte låta bli att nästan bli lite irriterad och imponerad av midi-fx, både arpen och chordtriggern är ju ganska fantastisk. MEN det gör mig lite omotiverad och gå på vidare pianolektioner 🙂. Vid nästa uppdatering av logic kanske man är en komplett musiker? Fick till en arp och chordtrigger i kombo som gjorde att även bastonerna 2 oktaver ner spelade jävligt vackert.

Idag blir det studion mellan nu och sen kväll, så då borde man nått "ända fram".

Link to comment
Dela på andra sajter

så här var det.

när du skapar ett nytt spår, tryck på software instrument (dubbelklicka inte)....ta sedan bort bocken nere i vänstra hörnet i "open library" så får du ett tomt spår.

Alla instrumenten du väljer från library har diverse olika effekter då dessa är en del av själva ljuden.

Såja, vad enkelt det var. 🙂

Tack.

Man kanske skulle läsa igenom manualen lite, hehe. Går tex ctrl-klicka på ett befintligt spår och då dyker det upp en ruta där man kan välja nytt audio/software-spår mm mm. Klart enklare. 🙂

Snabbkommandon har jag alltid varit dålig på. Använder i stort sett alltid menyerna. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väl i dag börjat acceptera förändringen. Men, trots att det är väldigt lite förändringar som påverkar mitt ordinarie workflow, så känner jag att jag haltar fram lite. Precis som om man inte kan programmet riktigt.

Sen vetifan... känns som det är nya algoritmer kring ljudåtergivningen? Överlag tycker jag något känns annorlunda. Samt att av någon jävla anledning så får jag trycka ned ljudet mer i 10:an än vad jag behövde i 9:an.. om jag utgår t ex från en och samma samplade wav. Kan detta stämma verkligen? Samma kompressor givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon skulle komma på hur man kan sänka "hastigheten" när man förflyttar sig i timelinen med hjälp av nedtryckt mushjul, så får ni jättegärna delge mig. Det är så sjukt irriterande att jag överväger att börja spela analog flöjt som enda instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon skulle komma på hur man kan sänka "hastigheten" när man förflyttar sig i timelinen med hjälp av nedtryckt mushjul, så får ni jättegärna delge mig. Det är så sjukt irriterande att jag överväger att börja spela analog flöjt som enda instrument.

näe, vet inte....det är nya algoritmer för det med. Om du släpper scrollhjulet; börjar det scrolla långsammare då eller är det samma? Du kanske måste öppna musen och vrida på den lilla potentiometern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Logic 9 på box med alla dvd`s till salu om intresse finns.

Ge mig ett bud :-)

Räcker det om man har serienumret? Och sen tankar hem det någonstans? Ingen cdläsare på nya mbp´n. Men det går ju isf skaffa en extern i värsta fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

näe, vet inte....det är nya algoritmer för det med. Om du släpper scrollhjulet; börjar det scrolla långsammare då eller är det samma? Du kanske måste öppna musen och vrida på den lilla potentiometern?

Släpper jag scrollhjulet så slutar den ju att flytta. Alltså det är när jag ska förflytta mig i sidleds på timelinen. Inte scroll upp och ner. Jag har alltid flyttat mig genom att trycka in mushjulet och dra. Men nu går det inte för det går kanske 5 gånger så snabbt som tidigare. Jag vet ifan hur man ska flytta sig i sidled annars? Man gör ju det några miljoner gånger per låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker det om man har serienumret? Och sen tankar hem det någonstans? Ingen cdläsare på nya mbp´n. Men det går ju isf skaffa en extern i värsta fall?

Tror det, lite osäker dock. Om du pratar om att tanka fult så brukar väl dom

versionerna vara fixade så att serienr & sådant inte behövs eller krånglar om man försöker lägga till det. Men jag har faktiskt alla dvd skivorna inlästa som img filer i macen på en hårdisk så att du kan få dom den vägen också om du ej har cd läsare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det, lite osäker dock. Om du pratar om att tanka fult så brukar väl dom

versionerna vara fixade så att serienr & sådant inte behövs eller krånglar om man försöker lägga till det. Men jag har faktiskt alla dvd skivorna inlästa som img filer i macen på en hårdisk så att du kan få dom den vägen också om du ej har cd läsare.

Näe inte fultanka utan mer en trial eller liknande, men det kanske inte finns. Har du dom som IMG så är det ju lugnt! Vet du vilken version det är på img-filerna? Problemet som kan uppstå är att det inte går att installera dom på mavericks om dom är för gamla. Gissar att det är någon senare uppdatering som fixar det? Men det borde gå på nåt vis?

När jag säkerställt att det funkar så ska du få en bud som du inte kommer kunna motstå 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

så här var det.

när du skapar ett nytt spår, tryck på software instrument (dubbelklicka inte)....ta sedan bort bocken nere i vänstra hörnet i "open library" så får du ett tomt spår.

Alla instrumenten du väljer från library har diverse olika effekter då dessa är en del av själva ljuden.

Tack för hjälpen. Alltid lika enkelt när man vet. Fast fortfarande tycker jag att det borde vara utan sends by default

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...