Jump to content
Annons

Avtal mellan producent och artist


fredrikohlson

Recommended Posts

Jag har producerat musik i massvis med år men har aldrig riktigt tänkt på det här med avtal, kontrakt och rättigheter till musiken jag producerat. Nyligen träffade jag en kille på jobbet som också han hållit på med musik i många, många år och han berättade för mig hur han blev blåst på etthundra tusen vid hans första skivsläpp. Han rekommenderade mig att skriva avtal med alla jag jobbar med där vi delar upp ägandet och rättigheterna i procent.

Jag är rätt dålig på att förhandla och är lite för snäll av mig och "bjuder" gärna på jobbet, vilket jag hört från väldigt många håll att jag måste sluta med om jag inte föralltid vill bli utnyttjad.

Så min fråga är hur ni delar upp rättigheterna mellan producent(er) och artist(er) och hur delas det upp om det är fler parter inblandade som förlag eller skivbolag? Hur ser avtalen ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är lite olika, men kan se ut enl exempel nedan.

Producerar ett band/artist "gratis": Du står för alla kostnader och även stå som ägare av mastern. Alltså su ger ut skivan och samlar in pengar. När dina utlägg för produktionen är täckt så kan ni köra en 50/50 deal om alla vill det. Du ska även ha betalt för den tid du lagt ner. Så säg 5-10 000:- per låt, eller mer beroende på band och ekonomi.

Producerar band/artist på uppdrag av skivbolag: Du får en s.k flatfee för varje produktion ex 15 000:- per låt. Du ska även ha royalties på 3-6% beroende på satsning och artist.

Mvh,

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag lånar tråden med en fråga.

Säg att jag skulle göra ett hiphopbeat och sen skicka det till en signad artist. Artisterna säger "det här vill vi behålla för att skriva på".

Om det nu blir så att dom skriver på det och väljer att släppa låten officiellt, har du då några tips på hur jag ska förhandla för att inte verka helt orutinerad?

I detta fall har ju jag gjort all musik även om beatet är samplat och artistern text och melodi.

Jag har aldrig gjort en deal på något större men kan ha nåt på G.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite olika, men kan se ut enl exempel nedan.

Producerar ett band/artist "gratis": Du står för alla kostnader och även stå som ägare av mastern. Alltså su ger ut skivan och samlar in pengar. När dina utlägg för produktionen är täckt så kan ni köra en 50/50 deal om alla vill det. Du ska även ha betalt för den tid du lagt ner. Så säg 5-10 000:- per låt, eller mer beroende på band och ekonomi.

Producerar band/artist på uppdrag av skivbolag: Du får en s.k flatfee för varje produktion ex 15 000:- per låt. Du ska även ha royalties på 3-6% beroende på satsning och artist.

Mvh,

Fredrik

Hahaha vafan är det där för fantasisummor egentligen, sist jag spelade in en skiva åt ett band fick jag 500 spänn och dom försökte dessutom sälja skivan till mej för en hundring när det hade släppts... 😄

EDIT: insåg att vissa på forumet jobbar lite mer professionellt än andra... Vafan jag vill också ha flera tusen när jag spelar in åt folk! Jävla skit

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite olika, men kan se ut enl exempel nedan.

Producerar ett band/artist "gratis": Du står för alla kostnader och även stå som ägare av mastern. Alltså su ger ut skivan och samlar in pengar. När dina utlägg för produktionen är täckt så kan ni köra en 50/50 deal om alla vill det. Du ska även ha betalt för den tid du lagt ner. Så säg 5-10 000:- per låt, eller mer beroende på band och ekonomi.

Producerar band/artist på uppdrag av skivbolag: Du får en s.k flatfee för varje produktion ex 15 000:- per låt. Du ska även ha royalties på 3-6% beroende på satsning och artist.

Mvh,

Fredrik

Jag skulle bara vilja bumpa min fråga ovan @Sonefors kanske?

Redigerat av Mr Lance
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag skulle bara vilja bumpa min fråga ovan @Sonefors kanske?

Svårare just med ett beat. Är det samplingar så kanske bolaget måste betala den artist som du samplat för att kunna använda beatet alls. Är det mycket olika samplingar så kan det bli riktigt dyrt här. Släpper artisten musik i sitt egna bolag så är det kanske lättare att förhandla med artister direkt iofs.

Men föreslå något i stil med alternativ två i Sonefors tips.

Alternativt så du ju uppskatta hur många timmar det tagit dig att göra beatet, fundera på vad du tycker är en rimlig timlön. Då får du ju ett belopp att gå på.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårare just med ett beat. Är det samplingar så kanske bolaget måste betala den artist som du samplat för att kunna använda beatet alls. Är det mycket olika samplingar så kan det bli riktigt dyrt här. Släpper artisten musik i sitt egna bolag så är det kanske lättare att förhandla med artister direkt iofs.

Men föreslå något i stil med alternativ två i Sonefors tips.

Alternativt så du ju uppskatta hur många timmar det tagit dig att göra beatet, fundera på vad du tycker är en rimlig timlön. Då får du ju ett belopp att gå på.

Beatet är samplat från en artist som dog -74. Inte ens fans av denne jag spelar beatet för kände igen samplingen.

Jag har svårt att tro att den svenska hiphopen vi hör idag på radio skulle ha clearade samplingar allihoppa. Kanske clearade men betalade för? Knappast.

Sverige är en för liten marknad för att svensk hiphop ska nå utanför gränserna och för att nån helt enkelt ska bry sig

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Fast bolagen har folk som lyssnar efter intrång i deras rättigheter. Sverige är ju ett stort musikland trotts allt. Men det behöver ju inte vara något problem iofs. Framför artisten texten på svenska så är det nog ännu mindre fara iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha vafan är det där för fantasisummor egentligen, sist jag spelade in en skiva åt ett band fick jag 500 spänn och dom försökte dessutom sälja skivan till mej för en hundring när det hade släppts... 😄

EDIT: insåg att vissa på forumet jobbar lite mer professionellt än andra... Vafan jag vill också ha flera tusen när jag spelar in åt folk! Jävla skit

Hehe! Ja, det är inte så mycket egentligen. Var snäll ang ersättningen här. Alla producenter tar olika, men professionellt ligger ersättningen från 10k upp till 30k per låt beroende på vem du är. Gäller det melodifestivalen så är ersättningen ofta lite högre, då det innefattar mer arbete.

Tänk att en låt tar 1 vecka att producera. 8 timmar per dag. Du får 15 000:- för den produktionen. Det är 375:- i timmen. För dom pengarna ska du betala både utrustning och hyra, samt lön och eventuella musikers lön. Även mixare ibland. Plus skatt och egenavgifter. Då har du inte så mycket kvar längre 😉

På professionell nivå kan mixen kosta från 5000:- upp till 25 000:-. I Sverige då. Har ingen koll på utlandet. Som producent ansvarar i för att budgeten räcker till allt sånt, inkl din egen lön.

Men självklart gör jag också gratisjobb och har gjort det väldigt många gånger. Ibland gör jag saker bara för att jag vill och tycker det är roligt. Spelar in folk för att jag tror på dom eller för att det är inspirerande osv.

Mvh,

Fredrik

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag lånar tråden med en fråga.

Säg att jag skulle göra ett hiphopbeat och sen skicka det till en signad artist. Artisterna säger "det här vill vi behålla för att skriva på".

Om det nu blir så att dom skriver på det och väljer att släppa låten officiellt, har du då några tips på hur jag ska förhandla för att inte verka helt orutinerad?

I detta fall har ju jag gjort all musik även om beatet är samplat och artistern text och melodi.

Jag har aldrig gjort en deal på något större men kan ha nåt på G.

Tacksam för svar!

I detta läge så får ni 50/50 på låten vad gäller upphovsrätten. Om bolaget sedan vill att att du ska producera den så förhandlar du utifrån vad dom har för budget, samt don erfarenhet från tidigare jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

I detta läge så får ni 50/50 på låten vad gäller upphovsrätten. Om bolaget sedan vill att att du ska producera den så förhandlar du utifrån vad dom har för budget, samt don erfarenhet från tidigare jobb.

Hej

Tack för svar men jag måste bara undra när du säger att om bolaget sen vill att jag ska producera och så.

Jag har ju gjort en låt, mixat och skickat iväg den. Är den inte redan producerad vid det här laget? Sen om rapparna vill lägga sin rap hos mig eller skivbolagetsstudio är en annan sak, men även då blir väl jag en Co producer om nån annan avslutar det?

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack för svar men jag måste bara undra när du säger att om bolaget sen vill att jag ska producera och så.

Jag har ju gjort en låt, mixat och skickat iväg den. Är den inte redan producerad vid det här laget? Sen om rapparna vill lägga sin rap hos mig eller skivbolagetsstudio är en annan sak, men även då blir väl jag en Co producer om nån annan avslutar det?

Eller?

Det beror på hur man ser det. Du har mixat en instrumental. Din instrumental är av självklara skäl inte mixad utifrån dom vokaler som sedan ska spelas in och mixas in i tracket. Ditt track har en grundmix som passar bra för införsäljning och presentation, men måste som sagt anpassas efter dom vokaler som läggs.

Track är 50% topline (text och melodi) är 50%. När det gäller produktionen så ska ju även vokalerna produceras. Hur ska dom arras, hur många dubbar, hur många stämmor osv.. Det är en stor del av jobbet. Så den summan jag tidigare pratat om gäller totalpriset för hela produktionen.

Om fallet är att någon annan väljer att producera vokalerna så är den personen co-producer. Du kommer vilket som få skicka stem filer, spår för spår eller få mixa om utifrån vokalerna. Ibland sitter dom dock perfekt i befintligt track, men det beror helt på röst.

Hoppas du fått svar på din fråga 🙂

Mvh,

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

50/50 på upphovsrätten låter väl inte helt rätt. Man brukar väl dela upp uppovsrätten på text och musik. Så texten är 50% och musiken är 50%. Artisten ifråga bidrar väl med hela texten och dessutom sitt flow (flowet kommer ge en så stark särprägel att det borde räknas som en melodi egentligen) så kanske 25/75 är mera rimligt i just detta fall.

Inom hiphopvärlden så är inte alltid producent det samma som det är inom resten av musikvärlden. Att "prodda" ett beat är ju egentligen oftast "bara" att arrangera ett komp åt en rappare. Så man är egentligen mera musiker och låtskrivare än producent i detta fall. För (likt hårdrocken) så är kompet/beatet inom hiphop oftast en lika bärande del av låtarna som själva melodin/flowet.

Skulle gissa att en mera traditionell producent kommer bli inblandad och att du snarare räknas som en låtskrivare i detta fall.

Men ska du dessutom mixa låten åt artisten så är du både musiker, låtskrivare och producent i just detta fall. Då är det ju ett helt annat läge för dig.

Men det bästa är nog att forska lite i vad som är praxis inom den svenska hiphop kulturen ändå .

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

@Sonefors

Du nämnde royalties längre upp i tråden. Är man Stim reggad på låten är det väl samma sak som att köra en deal på royalties?

Jag har hellre 50% av låten hos Stim än tar en engångssumma fö jag vet att med rätt melodi och rappare så har vi en hit här 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

@Sonefors

Du nämnde royalties längre upp i tråden. Är man Stim reggad på låten är det väl samma sak som att köra en deal på royalties?

Jag har hellre 50% av låten hos Stim än tar en engångssumma fö jag vet att med rätt melodi och rappare så har vi en hit här 😉

Nä, inte riktigt. Det är olika royalties jag pratar om. Det är viktigt att skilja på rollerna här. Låtskrivare och producent är olika jobb, men ibland utförs dom av samma person. Personen får betalt för båda sina roller och inte bara en.

* Som låtskrivare brukar man göra en s.k equal split. Det är standard i Sverige. Pengarna får du sedan från Stim.

* Som producent får du en s.k flatfee för att täcka dina kostnader för jobbet samt lön. Du får även en s.k royalty på försäljningen. Denna varierar från 3% upp till 12%. Hög royalty = låg flatfee och vise versa. Dessa pengar får du från skivbolaget.

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, inte riktigt. Det är olika royalties jag pratar om. Det är viktigt att skilja på rollerna här. Låtskrivare och producent är olika jobb, men ibland utförs dom av samma person. Personen får betalt för båda sina roller och inte bara en.

* Som låtskrivare brukar man göra en s.k equal split. Det är standard i Sverige. Pengarna får du sedan från Stim.

* Som producent får du en s.k flatfee för att täcka dina kostnader för jobbet samt lön. Du får även en s.k royalty på försäljningen. Denna varierar från 3% upp till 12%. Hög royalty = låg flatfee och vise versa.

Tack igen Fredrik! Grymt!

Sista fråga bara. Du behöver inte en assistent/praktikant som vill lära sig jobbet? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen Fredrik! Grymt!

Sista fråga bara. Du behöver inte en assistent/praktikant som vill lära sig jobbet? 😉

Så lite så 🙂 Kontakta mig på fb om du vill skicka över något du skrivit/producerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...