Pozzon Postat 26 januari 2014 Postat 26 januari 2014 (redigerat) Har vÀl sÀkert gjorts nÄgon liknade trÄd, men, men. NÄgon som kan lÀnka eller skriva upp vilka ackord och toner som fungerar ihop enligt "skalan". Hittar inget konkret nÀr jag söker runt pÄ internet sÄ det blev att frÄga hÀr istÀllet. Btw, det Àr till piano om det skulle vara nÄgon skillnad jÀmfört med gitarr exempelvis. Tack pÄ förhand! Redigerat 26 januari 2014 av Pozzon
Die Hard (oregistrerad) Postat 26 januari 2014 Postat 26 januari 2014 Var hur lÀtt som helst att hitta nÄgot vettigt pÄ bara nÄgra sekunder: http://www.8notes.com/resources/notefinders/piano_chords.asp
Signia Postat 26 januari 2014 Postat 26 januari 2014 Enligt skalan? Ett ackord Àr alltid baserat pÄ en skala. Dom toner som fungerar i förhÄllande till det ackordet Àr tonerna i skalan som ackordet Àr baserat pÄ. D-dur ackord t.ex. Àr ju baserat pÄ D-dur skala, och dÀrför funkar alla toner i D-dur skala ihop med ett D-dur ackord. Olika toner i D-dur skalan skapar olika mycket fÀrg eller spÀnning i D-dur ackordet förstÄs. Mest harmoniska tonen i förhÄllande till D-dur Àr D (första tonen i skalan). NÀst mest harmoniska Àr A (femte tonen i skalan). Tredje mest harmoniska Àr F# (tredje i skalan) osv. Minst harmoniska Àr C# (7e tonen i skalan). Var inte för otÄlig med sÄnt hÀr. Det Àr komplicerat, och det kommer med tiden. Lycka till.
laban1 Postat 26 januari 2014 Postat 26 januari 2014 Kolla i mitten av sidan under rubriken AnvÀndning inom modal ... http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkotonart
Pozzon Postat 30 januari 2014 TrĂ„dstartare Postat 30 januari 2014 Enligt skalan? Ett ackord Ă€r alltid baserat pĂ„ en skala. Dom toner som fungerar i förhĂ„llande till det ackordet Ă€r tonerna i skalan som ackordet Ă€r baserat pĂ„. D-dur ackord t.ex. Ă€r ju baserat pĂ„ D-dur skala, och dĂ€rför funkar alla toner i D-dur skala ihop med ett D-dur ackord. Olika toner i D-dur skalan skapar olika mycket fĂ€rg eller spĂ€nning i D-dur ackordet förstĂ„s. Mest harmoniska tonen i förhĂ„llande till D-dur Ă€r D (första tonen i skalan). NĂ€st mest harmoniska Ă€r A (femte tonen i skalan). Tredje mest harmoniska Ă€r F# (tredje i skalan) osv. Minst harmoniska Ă€r C# (7e tonen i skalan). Var inte för otĂ„lig med sĂ„nt hĂ€r. Det Ă€r komplicerat, och det kommer med tiden. Lycka till. Tack, det Ă€r ungefĂ€r detta jag vill ha đ Finns det nĂ„gon enkel uppradning pĂ„ vilka som passar ihop, eller finns det nĂ„gon "formel" för att rĂ€kna ut vilka som fungerar tillsammans?
Naymari Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 (redigerat) LÄter som du behöver lÀra dig musikteori. Ett exempel pÄ lite litteratur i Àmnet: http://www.bokus.com...teori-for-alla/ Men generellt sÀtt om du utgÄr frÄn prim i din tonart: (I tonsteg rÀknat) Dur: Helt, Helt, Halvt, Helt, Helt, Helt, Halvt Moll: Helt, Halvt, Helt, Helt, Halvt, Helt, Helt Redigerat 30 januari 2014 av Naymari
laban1 Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Tack, det Ă€r ungefĂ€r detta jag vill ha đ Finns det nĂ„gon enkel uppradning pĂ„ vilka som passar ihop, eller finns det nĂ„gon "formel" för att rĂ€kna ut vilka som fungerar tillsammans? Du kan ju börja med att lĂ€sa svaren du redan fĂ„tt... Kolla i mitten av sidan under rubriken AnvĂ€ndning inom modal ... http://sv.wikipedia....iki/Kyrkotonart
forumstudiose Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Har vÀl sÀkert gjorts nÄgon liknade trÄd, men, men. NÄgon som kan lÀnka eller skriva upp vilka ackord och toner som fungerar ihop enligt "skalan". Hittar inget konkret nÀr jag söker runt pÄ internet sÄ det blev att frÄga hÀr istÀllet. Btw, det Àr till piano om det skulle vara nÄgon skillnad jÀmfört med gitarr exempelvis. Tack pÄ förhand! Det Àr en svÄr frÄga som har tusen olika svar. Det Àr ungefÀr sÄ som att köpa en tÄgbiljett till 'nÄgonstans'. Det bÀsta Àr att du lÀr dig lite musikteori. LÀr dig piano, absolut.
Steffes Postat 1 april 2014 Postat 1 april 2014 Sök inte pÄ nÀtet....spela pÄ ett piano och lyssna! 2
Signia Postat 1 april 2014 Postat 1 april 2014 Tack, det Ă€r ungefĂ€r detta jag vill ha đ Finns det nĂ„gon enkel uppradning pĂ„ vilka som passar ihop, eller finns det nĂ„gon "formel" för att rĂ€kna ut vilka som fungerar tillsammans? Skalan Ă€r formeln. Den Ă€r 'the rock bottom'. Kvintcirkeln Ă€r anvĂ€ndbart hjĂ€lpmedel som utgĂ„ngspunkt med. Sök pĂ„ nĂ€tet efter den. Men som Steffes sa ovan: spela, lyssna, och notera. Finns inget bĂ€ttre.
pxm Postat 19 april 2014 Postat 19 april 2014 (redigerat) Hej Pozzon !!! đ Det Ă€r enkla grunder och det finns en formel !!! Börja med att lĂ€ra dig den Joniska skalan/durskalans toner... Ta och rĂ€kna 1;a tonen,3,5 och 7;e (det kallas för tersstapling) i med utgĂ„ngspunkt frĂ„n varja ton i den skalan och du fĂ„r tonerna till ackordet ackordet som passar till den skalan....Det kallas för att harmonisera (ackord utifrĂ„n skalor)..... đ Gör du sĂ„ frĂ„n varje ton i skalan fĂ„r du en sk ackordstege, de diatoniska (dia=tillhörande) ackorden för den skalan. Det blir dĂ„ 7 st. ackord som passar. De kan du spela till skalan ifrĂ„ga du gjort melodin / succesionen ifrĂ„n sĂ„ du har litet ackord att vĂ€lja pĂ„.... Detta fungerar pĂ„ alla skalorna i det Modala Systemet, se http://sv.wikipedia....iki/Kyrkotonart Du behöver litet harmonilĂ€ra, typ; sD (subdominant), D (Dominant) och T (Tonika) för att placera ackorden korrekt till succesionen / melodin (vars toner kommer frĂ„n skalan som Ă€r aktuell, den som du harmoniserat ackorden utifrĂ„n.) NĂ€r du kommit sĂ„ lĂ„ngt sĂ„ har du bra information om de olika kadenserna / progressionerna / harmonierna (=ackordsföljder) hĂ€r: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kadens (En fullstĂ€ndig helkadens i moll Ă€r harmoniserad utifrĂ„n Harmonisk mollskala, men lĂ€r dig inte den Ă€nnu utan anvĂ€nd den kadensen i dur till att börja med. Om du Ă€ndĂ„ vill spela i moll sĂ„ vĂ€lj den fullstĂ€ndiga helskadensen i den Aeoliska skalans, molls paralelltonart (vars grundton du finner en mollters/4semitoner upp / med början pĂ„ mollskalans 3:e ton, vilket Ă€r durskalan) istĂ€llet för att krĂ„ngla till det. Se; http://sv.wikipedia....Parallelltonart) FöreslĂ„r att du börjar med detta och lĂ€r dig mer sedan, allt eftersom...Du kommer vĂ€ldigt lĂ„ngt i ditt musicerande och ditt komponerande med detta... đ NĂ„gra tips pĂ„ vĂ€gen: Ett tips Ă€r att du utelĂ€mnar grundtonen/1:an i ackorden nĂ€r du spelar gitarr eller piano och lĂ„ter basisten ta hand om de tonerna istĂ€llet. DĂ„ blir det inte sĂ„ grötigt utan mer luftigt. UtifrĂ„n det kan man bygga pĂ„, om man vill, och utveckla basgĂ„ngen. Det gĂ„r t ex att anvĂ€nda kromatik (alla 12 tonerna inom en oktav) för att fĂ„ en litet smooth rörelse i musiken. Kromatik kan vara en risk sĂ„ se dĂ„ till att the outside notes (nĂ„gon av de tonerna som INTE hör till skalan) alltid hamnar pĂ„ upbeat och inte gör en clash med tonerna i melodin du gjort / skalan du spelar i. Annars kommer det att lĂ„ta som om basen spelar falskt.....Den kromatiska regeln gĂ€ller Ă€ven för melodi / succesion / solo om du nu skulle vilja spela kromatiskt Ett annat kreativt sĂ€tt Ă€r att lĂ„ta basen spela i samma skala som du harmoniserat ackorden ifrĂ„n. Som ett slags Jazzkontrapunkt (enkelt förklarat; tvĂ„ skilda melodier som spelas samtidigt men som Ă€ndĂ„ Ă€r i harmoni med varandra)... đ Detta Ă€ven om du utelĂ€mnat grundtonen/bastonen/1;an i de diatoniska ackorden. Bry dig inte om de tvĂ„ klassiska sorternas kontrapunkt Ă€nnu. De följer striktare regler. Att enbart spela och lyssna fungerar, Ă„tminstone till en viss grĂ€ns och det Ă€r nyttigt men att lĂ€ra sig detta samtidigt gör att du förstĂ„r vad du gör nĂ€r du spelar / komponerar och du lĂ€r dig fortare.....Ă tminstone tror jag det. Det gör det Ă€ven enklare att diskutera musiken med sina medmusikanter om man anvĂ€nder vedertagna begrepp /ord för vad man hĂ„ller pĂ„ med.. đ Musikteori Ă€r kul och intressant och det gĂ„r att vara hur skapande som helst, no limits !!!! Och för att bryta medvetet mot reglerna sĂ„ att det hörs att man gör det (inte bara att det rĂ„kar bli sĂ„..) och ger önskad effekt krĂ€ver att man kan dem.....Gör det sparsamt sĂ„ att det vĂ€cker intresse nĂ€r och om du nu gör det..... Hoppas att detta Ă€r till nĂ„gon hjĂ€lp. Jag sjĂ€lv Ă€r inte berömd eller nĂ„gon duktig virtuos đ , det jag skrivit hĂ€r Ă€r musikteori jag lĂ€rt mig frĂ„n bl a Mikaels Lindkvist suverĂ€na bok "Grundteori för Gitarr", Jason Klobnaks bok "Targetting" samt min gitarrguru ( som dock hellre vill bli omnĂ€mnd som GitarrhjĂ€lte đ ) vilken studerat pĂ„ Musicans Institute i L.A. Musikteorin och harmonilĂ€ran Ă€r mycket anvĂ€ndbar och den gĂ„r att lira i praktiken. Jag personligen Ă€r mycket intresserad av att studera den och harmonilĂ€ra...Googla pĂ„ de ord du inte förstĂ„r och stĂ€ll gĂ€rna mer frĂ„gor om nĂ„got Ă€r oklart.. mvh Redigerat 20 april 2014 av pxm
Cathrine Postat 19 april 2014 Postat 19 april 2014 Jag tycker Jazztutorial gĂ„r igenom alla modes vĂ€ldigt bra. (Alla modes Ă€r alla vita tangenter som Ă€ven kallas för kyrktonarterna och heter ionian, dorian, phrygrian, lydian, mixolydian, aeolian och locrian.) Var inte rĂ€dd för att det blir komplicerat. Det Ă€r nĂ„gonting jag skulle velat ha förklarat för mig nĂ€r jag började. đ Fördelen Ă€r att han utgĂ„r frĂ„n C, vilket gör att det blir vĂ€ldigt lĂ€tt att se vilka toner som skiljer sig mellan skalorna. 1
pxm Postat 19 april 2014 Postat 19 april 2014 nja, ett modus kan innehĂ„lla svarta tangenter ocksĂ„, det beror pĂ„ frĂ„n vilken ton man börjar skalan pĂ„. Tonarten kan ju vara i Bb eller i Eb t ex och du kan fortfarande tilllĂ€mpa vilken som helst av kyrkotonarterna... Det Ă€r mellanrummen mellan tangenterna som rĂ€knas. Men det Ă€r helt rĂ€tt och enklast att börja i C...... đ mvh
punkrockdude Postat 20 april 2014 Postat 20 april 2014 Minst harmoniska Àr C# (7e tonen i skalan).Om vi pratar om en halvton frÄn prim/oktav sÄ tycker jag att en liten sekund (D#) Àr mer dissonant Àn stor septima (C#).
laban1 Postat 20 april 2014 Postat 20 april 2014 Om vi pratar om en halvton frĂ„n prim/oktav sĂ„ tycker jag att en liten sekund (D#) Ă€r mer dissonant Ă€n stor septima (C#). Men liten sekund ingĂ„r inte i joniska-durskalan, vilket signia Ă€r inne pĂ„. En annan sak: Ska man veta vad stor septima Ă€r om man kallar sig punkrockdude? Jag fĂ„r inte ihop det! đ
punkrockdude Postat 20 april 2014 Postat 20 april 2014 Var inte rĂ€dd för att det blir komplicerat. Det Ă€r nĂ„gonting jag skulle velat ha förklarat för mig nĂ€r jag började. đ Fördelen Ă€r att han utgĂ„r frĂ„n C, vilket gör att det blir vĂ€ldigt lĂ€tt att se vilka toner som skiljer sig mellan skalorna. https://www.youtube.com/watch?v=IF47dr8sVyE Ja, det Ă€r vĂ€ldigt bra att kunna dessa. I pop och rock Ă€r det dock inte sĂ„ vanligt tycker jag (sĂ„vida vi inte kallar mollskalan för Aeolian istĂ€llet). Om jag stöter pĂ„ att tonartsbeteckningen (kors- eller B-förteckningarna i början av notationen) inte stĂ€mmer riktigt med hur lĂ„ten gĂ„r sĂ„ Ă€r det oftast Dorian som jag upptĂ€ckt i pop och rock. Jazz Ă€r en helt annan sak đ Det lilla jag spelat Jazz sĂ„ Ă€r vĂ€l Mixolydisk vĂ€ldigt vanlig över 7/9 ackorden etc och kanske Lokrian Ă€ven om den inte Ă€r ren diminished skala. Alla lĂ€ra sig modusar Ă€r oerhört anvĂ€ndsbart!
punkrockdude Postat 20 april 2014 Postat 20 april 2014 (redigerat) Men liten sekund ingĂ„r inte i joniska-durskalan, vilket signia Ă€r inne pĂ„. En annan sak: Ska man veta vad stor septima Ă€r om man kallar sig punkrockdude? Jag fĂ„r inte ihop det! đ Hehe. Jag kan nog hĂ„lla med ganska mycket om mitt alias och att det inte stĂ€mmer riktigt med mitt intrresse eller kunskaper om musik đ Du har dessutom sjĂ€lvklart rĂ€tt om att den lilla sekunden inte ingĂ„r i joniska modusen. Jag tĂ€nkte nog inte i modusvĂ€gar dĂ€r utan fick skygglappar och endast började tĂ€nka "mest dissonant" đ Charles Ives skulle jubla över lilla sekunden dock. Redigerat 20 april 2014 av punkrockdude
Zakyath Postat 20 april 2014 Postat 20 april 2014 A B C D E F G Àr Am-skalan, bra att börja med. C D E F G A B Àr C-durskalan. Du mÄste inte lÀra dig alla kluriga ord. Intervallen mellan tonerna Àr samma i oavsett vilken tonart du kikar pÄ, sÄ du kan flytta dem fram och tillbaka om du vill. I lÀnkarna nedan fÄr du Àven ackord som passar i skalorna. http://www.guitar-chords.org.uk/chords-key-a-minor.html http://www.guitar-chords.org.uk/chords-key-c.html
Cathrine Postat 20 april 2014 Postat 20 april 2014 nja, ett modus kan innehĂ„lla svarta tangenter ocksĂ„, det beror pĂ„ frĂ„n vilken ton man börjar skalan pĂ„. Tonarten kan ju vara i Bb eller i Eb t ex och du kan fortfarande tilllĂ€mpa vilken som helst av kyrkotonarterna... Det Ă€r mellanrummen mellan tangenterna som rĂ€knas. Men det Ă€r helt rĂ€tt och enklast att börja i C...... đ mvh Meh, det var ju det jag skrev. đ ("Fördelen Ă€r att han utgĂ„r frĂ„n C, vilket gör att det blir vĂ€ldigt lĂ€tt att se vilka toner som skiljer sig mellan skalorna.") Jag tycker modes Ă€r jĂ€ttebra, med tanke pĂ„ att man kan göra om en skala eller melodi med hjĂ€lp av ett mode. T.ex. om man vill fĂ„ nĂ„gonting att lĂ„ta glatt, ledsamt, dissonant eller ja, rentav töntigt (som t.ex. Ghost Busters som han tar upp), vet man vilket modus man ska anvĂ€nda för att fĂ„ det ljudet. Sen Ă€r det klart att man (i alla fall i min Ă„lder och nivĂ„), mĂ„ste vĂ€lja lite bland skalorna. Att kunna alla modes i alla tonarter blir lite mycket. Moll, Dur och Blues kommer man vĂ€ldigt lĂ„ngt med i komp och ackordspel. I dödsmetall (som jag sjĂ€lv spelar) anvĂ€nder man Ă€ven phrygrian, alternate phrygrian och locrian. Men det Ă€r nog överkurs nĂ€r man börjar spela. đ
Die Hard (oregistrerad) Postat 20 april 2014 Postat 20 april 2014 En annan bra lÀnk: http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=D&scchnam=Major&get2=Get&t=0&choice=1
laban1 Postat 20 april 2014 Postat 20 april 2014 locrian. Men det Ă€r nog överkurs nĂ€r man börjar spela. đ Kan du ge exempel pĂ„ ackordföljd som Ă€r locrian, i en lĂ„t. Trodde knappt denna mod anvĂ€ndes alls. đ
laban1 Postat 21 april 2014 Postat 21 april 2014 (redigerat) Enter Sandman, Army of Me, Black Sabbath. Locrian Enter Sandman, Ă€r det sĂ„? The Locrian mode has the formula 1, â2, â3, 4, â5, â6, â7 Riffet innehĂ„ller b5 men Ă€ven Ă„terkommande 2 (vanlig 2:a) b5 ingĂ„r alltid i vanliga bluesskalan, men hĂ€r Ă€r den betonad pĂ„ ett annat sĂ€tt vilket gör den speciell. Riffet har en doft av locrian? För att en lĂ„t ska vara skriven i locrian, mĂ„ste underliggande harmoniken och melodin anvĂ€nda sig av framför allt b2 och b5. Om lĂ„ten gĂ„r i E kan man alltsĂ„ inte spela E5 som ackord eller som i versen sjunga 5an pĂ„ sina stĂ€llen, nĂ€r moden bygger pĂ„ Edim. Melodin i vers och refrĂ€ng anvĂ€nder inte pĂ„ ett enda stĂ€lle b2 eller b5. I refrĂ€ngen anvĂ€nder man 2an som ackord (F#5) dessutom och sjunger tonen G# vilket Ă€r stor ters(!) Ă sikter kommentarer? Redigerat 21 april 2014 av laban1
Cathrine Postat 21 april 2014 Postat 21 april 2014 Kan du ge exempel pĂ„ ackordföljd som Ă€r locrian, i en lĂ„t. Trodde knappt denna mod anvĂ€ndes alls. đ Hehe, i metal Ă€lskar vi dissonanter och att kliva runt bland halvtoner. Att locrian har en sĂ€nkt femma (vilket kan tolkas som en överstigande kvart), och sĂ€nkt sekund, gör just att den blir vĂ€ldigt anvĂ€ndbar i "mangel-partier" och lĂ„ter ganska arg med distade syntar och gitarrer. Har inget piano framför mig efter en titt pĂ„ Tuben ser jag att Enter Santman har sĂ€nkt femma i introriffet, men anvĂ€nder Ă€ndĂ„ stor femma och vanlig sekund. Det kĂ€nns m.a.o. mer som en mollskala med ett riff dĂ€r man hĂ€nger pĂ„ den överstigande kvarten, vilket gör att det lĂ„ter argare nĂ€r man hĂ€nger pĂ„ den (och som du sĂ€ger, kan tolkas som locrian). Hm, bra frĂ„ga ang, lĂ„tar. Kan inga kĂ€nda sĂ„hĂ€r pĂ„ rak arm. Ska se om jag hittar nĂ„t bra exempel. đ
Drake Postat 21 april 2014 Postat 21 april 2014 Har vÀl sÀkert gjorts nÄgon liknade trÄd, men, men. NÄgon som kan lÀnka eller skriva upp vilka ackord och toner som fungerar ihop enligt "skalan". Hittar inget konkret nÀr jag söker runt pÄ internet sÄ det blev att frÄga hÀr istÀllet. Btw, det Àr till piano om det skulle vara nÄgon skillnad jÀmfört med gitarr exempelvis. Tack pÄ förhand! Du kan alltid börja med nÄgra vanliga rundgÄngar: Em - C - G - D C - Em - Am - G UtifrÄn sÄdana exempel kan du alltid testa dig fram. Lyssna pÄ vad andra har gjort. LÄna och försök utveckla.
laban1 Postat 21 april 2014 Postat 21 april 2014 Enter Sandman, Army of Me, Black Sabbath. Army of Me versen kanske kan sĂ€gas vara locrian! đ Basen spelar 1 b5 b6 b7 - fyller i b5 och sĂ„ngen 1 b2 b3 b7 - kĂ€nns mer som phrygian i kombination med b5 = locrian? Black Sabbath inte locrian - IMO đ riff - 1 (8) b5 sĂ„ngen gödslar med helt vanliga 2 och 5 "all over the place" - absolut inte locrian. Ă sikter, synpunkter?
punkrockdude Postat 22 april 2014 Postat 22 april 2014 Hehe, i metal Àlskar vi dissonanter och att kliva runt bland halvtoner. Att locrian har en sÀnkt femma (vilket kan tolkas som en överstigande kvart)DjÀvulens intervall. Förbjuden en gÄng i tiden i olika delar av vÀrlden.
Cathrine Postat 22 april 2014 Postat 22 april 2014 DjĂ€vulens intervall. Förbjuden en gĂ„ng i tiden i olika delar av vĂ€rlden. Jajamen! StĂ€mmer bra det. đ
Erik dP Postat 23 april 2014 Postat 23 april 2014 BasgÄngen i Army of me ska vara lokrisk, och nÀr jag sökte runt sÄ dök Black sabath och Enter sandman upp i samma mening och jag skrev in dom i mitt inlÀgg utan att testa (...eftersom allt pÄ nÀtet Àr sant). HÀr Àr Björk's lÄt omnÀmnd: http://en.wikipedia.org/wiki/Locrian_mode
laban1 Postat 23 april 2014 Postat 23 april 2014 (redigerat) BasgĂ„ngen i Army of me ska vara lokrisk, "Army of me" Ă€r det nĂ€rmaste lokrisk som jag sett, Det lĂ„ter som att basen spelar en grej och sĂ„ngen en helt annan, men det ligger vĂ€l i den lokriska naturen.. đ mörkt och dissonant. Finns vĂ€l en anledning till att lokriska moden av mĂ„nga kallas en teoretisk mod. Finns det andra exempel pĂ„ lokrisk mod, alltsĂ„ dĂ€r melodin anvĂ€nder b2 och b5 (och undviker 2 och 5) ? Redigerat 23 april 2014 av laban1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.