Jump to content
Annons

Hänga gitarr på väggen, smidigt eller dåligt?


everlastingrecords

Recommended Posts

Någon sa till mig för tusen år sedan att det var dåligt att hänga instrument på väggen. Har för mig att halsar kunde böjas, intonering försämras och det ena och andra. Sedan dess har jag haft gitarr och bas på golvet, inte alltid i ställ.

Nu börjar jag få ordning på mitt studiohörn i lägenheten och jag lägger en stor del bas- och gitarrslaskar där (även om en stor del av inspelningen sker i lokal). Så jag behöver ha lite ordning på dem. Först tänkte jag köppa ett sånt multiställ med plats för fler instrument på rad. Men det är rätt trångt som det är redan nu. Så jag började fundera på att hänga dem på väggen ovanför syntharna/klaviaturen.

Så till frågan, är det misshandel att hänga sina instrument på väggen?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan ju vara dåligt om de dröser i backen också, givet att upphängningsanordningen inte är den bästa. Tidigare hade jag min bas på väggen 1,5 m upp, och jag sov rakt under den. Lyckades avhålla mig från dödsfall, men i nuläget står den på golvet. Min modesta uppfattning är iaf att om du köper riktiga hängare (K&M e.d) som sitter i ordentlig betongvägg hade jag inte sett några problem med det. Men så är jag heller inte stränginstrumentalist.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Någon" är felinformerad. Sluta noja 😉 Det värsta är väl att låta en gura ligga ned på golvet. testa själv med en stämapparat; lägg gitarren på golvet med baksidan nedåt, framsidan nedåt, häng gitarren och håll den normalt. var noggrann med att inte vidröra halsen. du kommer få variationer i tonhöjd om den ligger ned, upp eller ned beror på vilket håll gitarren är. håller du den normalt eller hänger den bör du inte få någon tonvariation. däremot kan det ju finnas andra eventualla nackdelar som jag inte bör uttala mig om, såsom att själva gitarrhängaren skrapar bort lacken på halsen eller att din limmet som fäster halsen med kroppen lättar, bara för att spekulera lite. intonationen bör dock ej påverkas negativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har vi det där med att det kan bli för torrt inne under vintern. En gitarr hängande på vägg (särskilt yttervägg och intill element) är särskilt utsatt. Och speciellt akustiska gitarrer med solida lock. Ligger tryggare med fuktare i case.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu står de lutande mot varandra mot väggen/skrivbordet så risken för skada är i dagsläget rätt stor. Haha, jag vet att jag nojar, det är lite av ett personlighetsdrag.

Väggen jag tänker på är inte så värst lång men jag kanske kan få plats med en elgitarr, stålsträngad och bas åtminstone. Har även en nylonsträngad och en till elgitarr, vet inte riktigt vad jag ska göra med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu står de lutande mot varandra mot väggen/skrivbordet så risken för skada är i dagsläget rätt stor. Haha, jag vet att jag nojar, det är lite av ett personlighetsdrag.

Inte imponerande nojigt. ☺️ Hur många gitarrer har du skador på halsen? Jag har en jag fått limma ihop..

hur måga spruckna lock eller bandstavar som petat ut pga av torka? Plenty..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Dåså! Ska bara kolla upp om det är betongvägg eller inte. Tidigare lägenhetsägare verkar ha haft för sig både det ena och det andra vad gäller renovering. Har en vägg i sovrummet som ger efter när man trycker lätt på den.

Apropå luftfuktare, visst finns såna där små "pads" som man kan fukta och lägga i case? Kan man lägga dem i gitarren på något smart sätt? Hänga i hålet?

Link to comment
Dela på andra sajter

git.jpg

Klart de ska hänga på väggen.

Ger mer golvyta som alla? vill ha.

Ja, har man så tjusiga gitarrer vill man så klart visa upp dem! Mina är dock inte lika visuellt vackra. En vit Ibanez roadstar II med svart plektrumskydd och en Squier vintage modified jaguar. Och elbasen är min morfars gamla från jag vet inte när. Han gick bort 1988 och då hade han haft den ett bra tag. Märke okänt. Fast den är rätt fin i sunburst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå luftfuktare, visst finns såna där små "pads" som man kan fukta och lägga i case? Kan man lägga dem i gitarren på något smart sätt? Hänga i hålet?

Det finns flera olika modeller för ljudhål. Jag har två olika, en som man klämmer fast mellan mittensträngarna i ljudhålet. En annan med en svamp som sitter bakom en lucka för ljudhålet. Nej vänta jag har 3st, en med en lucka för ljudhålet som håller en svamp i form av en orm via ett snöre..

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte imponerande nojigt. ☺️ Hur många gitarrer har du skador på halsen? Jag har en jag fått limma ihop..

hur måga spruckna lock eller bandstavar som petat ut pga av torka? Plenty..

Hehe. Nä, har varit förskonad från sånt förutom en liten spricka i nacken på den nylonsträngade. Dock var det orsakat av ett elakt flygbolag. Menade mest att jag nojar över mycket generellt sätt. Jag skulle köpa mikrofoner nyligen och min fästmö höll på att bli tokig för att jag inte kunde bestämma mig. Satt och lyssnade på olika ljudexempel i en evighet innan jag tog beslutet. 😛 Fast det är kanske mer normalt på ett sånt här forum iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera olika modeller för ljudhål. Jag har två olika, en som man klämmer fast mellan mittensträngarna i ljudhålet. En annan med en svamp som sitter bakom en lucka för ljudhålet. Nej vänta jag har 3st, en med en lucka för ljudhålet som håller en svamp i form av en orm via ett snöre..

Tjusigt med orm! 😉

Ska förbi en musikaffär efter jobbet idag så ska se efter vad de har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjusigt med orm! 😉

Ska förbi en musikaffär efter jobbet idag så ska se efter vad de har.

Vet inte vilken som är bäst. Den som man klämmer mellan strängarna är lättast att använda, så den blir det av att man fuktar. De andra fuktar gitarren innuti och borde hålla längre, men jag vet inte vad som händer med halsen den får då ingen fukt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vilken som är bäst. Den som man klämmer mellan strängarna är lättast att använda, så den blir det av att man fuktar. De andra fuktar gitarren innuti och borde hålla längre, men jag vet inte vad som händer med halsen den får då ingen fukt

Bästa vore ju med en kombo. Varsågod för affärsidé! 😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...