Jump to content
Annons

Kan man använda sig av en VSTi som ampsim?


magnus83

Recommended Posts

Kollade runt lite och på nätet och fastnade för 8Dio Progressive Metal Guitar för Kontakt.

Låter ju grymt gött, men det är ju förinspelade DI-gitarr loopar som processeras av VSTi´n.

Det är ju sjukt trist att använda sig av andras ideér, man vill ju så att säga göra egen musik.

Men ljudet i programmet var riktigt bra, så jag undrar helt enkelt om det finns något sätt

att använda sig av en VSTi som ampsim?

Att helt enkelt byta ut deras förinspelade DI-gitarrer mot mina egna DI-gitarrer.

Är detta möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Känner inte till någon som det finns möjlighet med. Bara vsti där man själv får skapa sina DI och använda externa ampsims som amplitube etc. Men va fan du har ju en Kemper. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, ja Kempern är grym!

Men var sugen på att experimentera lite. Men kände att $199 va lite väl mycket att slänga ut för ett experiment.

Som med största sannorlikhet är dömt att misslyckas 🙂

Om du är sugen på att experimentera så ställer jag upp med att byta ut min Grymma Pod HD mot din Kemper. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Njä, är nog rätt nöjd med Kempern Pete, men tackar för erbjudandet 😉

Du har så rätt Laban, men det jag tänkte var om det gick att använda sig av en VSTi för att processa ljudet.

För i detta fall med 8Dio Progressive Metal Guitar så hör man på ett youtubeklipp att dom använder sig av

en ren DI-gitarrloop som dom processar inom VSTi´n.

Hade ju vart kul om man kunde spela in ett eget DI spår och på något sätt importera till VSTi´n och därmed få

samma ljud som dom har kranat fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det är Kontakt ligger det i denna samplers natur att importera ljud och samples. Nu vet jag inte om det funkar för 8dio då jag inte brukar importera samplingar i Kontakt utan jag spelar det som finns. Men rent tekniskt borde du ju kunna spela in egna gitarrfraser och mappa dem i Kontakt för att sedan spela dem med keyboard i 8dio's interface.

Dock tycker jag det hela låter overkill, för jag antar att du vill spela gitarren as is, och då är det bättre att satsa på en ordentlig ampsim som Amplitube, Guitar Rig, softubes prylar, Overloud, Peavey, Gallien Krueger, Kuassa osv.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle änvända t.ex Revalver som ampsim, men ladda hem bättre IR amp:ar och använda genom Revalver. Som dist skulle jag använda mig av en kanon dist från Rammel Zolt "Red Skull"

http://www.dontcrack.com/freeware/downloads.php/id/4996/software/Red-Skull-Distortion/

Gratis,men faaaen vad den leverear schysst ljud =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...