Jump to content
Annons

Bäst på mixning och mastring i Stockholm?


KarlBjurman

Recommended Posts

Hej,

Jag jobbar på Fryshuset i Stockholm och vi håller nu på att producera en raplåt (programmerat Hiphop beat med olika syntar + live gitarrer, piano och bas). Jag undrar vilka ni tycker är bäst på att mixa och att mastra? Vi vill verkligen få den att bli så bra som möjligt. Låten ska användas i en kampanj som heter "Rösta för din ort" som ska uppmana unga att nyttja sin rätt att rösta i valet.

Vilka tror ni är bäst? Cuttingroom? Andra alternativ?

Mvh Karl

karl.bjurman@fryshuset.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm, ang mastring/mixning kan säkert andra svara.

Dock, tycker kampanjnamnet är lite illa valt…

 

"Rösta FÖR din ort" känns som en segregerande inställning till ungas framtidsmöjligheter och ambitioner (och därmed knappast i linje med vad fryshuset står för).

 

Även ett barn på Lidingö kan ju vilja rösta på ett parti som vill investera i upprustning av tex miljonprogramsförorter och likaledes kan ungar från sådana förorter ha drömmar längre bort än närmsta haschdealer (för att spetsa till det lite).

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, ja, var hämtar man priset? 😄

(är sen länge allergisk mot "klass mot klass" och "vi mot dom" -tankar. Speciellt om det gäller ungdomar och i synnerhet om det ska "gagna demokrati")

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

OnSatan: Projektet heter inte "Rösta för din förort" utan "Rösta för din ort". Att musikstilen är Hiphop gör nog att du tänker "förort", och så tänker du säkert dessutom på att valdeltagandet är väldigt lågt i förorter. Men som sagt, det är skillnad på "ort" och "förort".

Låten är dessutom politiskt oberoende, artisterna ska inte ta någon politisk ställning i låten utan bara uppmana ungdomar att rösta, även om de röstar blankt.

Dewho: Tack för tipset, ska kolla med honom.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis lämnade nyligen in en gammal men "fräsch" kassett med relativt välmixat eget material från 90-talet (gitarr + synthbaserad musik) till cuttingroom och blev helnöjd med resultatet och han är kräsen liksom jag, minns ej vem som gjorde masteringen men antar att det har att göra med vilken person du väljer för jobbet, en del gör alldeles för maximerade/loudnesswar-mässiga produkter medans andra besitter smakfullheten att behålla dynamiken samtidigt som dom förhöjer en bra mix till fulländning, tror det är sak samma vart man går bara man vet och väljer vem som gör det man vill ha liksom...rekommendationer är guld värt, vissa produktioner har blivit sämre än råmaterialet även på erkända masteringhus enl dom kräsna*

Link to comment
Dela på andra sajter

För mixning kanske ni kan prova Jocke Skog från Clawfinger? Fick honom rekommenderad av Mojje (Cruncher) Andersson när jag frågade efter tips på folk i Stockholm som kunde tänkas ge privatlektioner i mixning. Nu blev det inte så (fick Jay Cutter istället), men jag litar på Crunchers omdöme om att han är duktig 🙂

https://www.studio.se/index.php/user/15686-clawfinger/

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...