Jump to content
Annons

Mixning av akustisk gitarr


Tonnan

Recommended Posts

Nån som har något bra tips på mixning av akustisk gitarr. Använder mig av en hyfsat bra stålsträngad gura. Har provat koppla den direkt till ljudkortet, via en rör preamp, spelat in med en SE X1 och via en SE rör mick. Rör micken gav bästa ljudet. Men mitt problem är att jag inte får bort det "knorrande" stålljudet från gitarren, det låter väldigt metalliskt. Så, hur gör jag för att få ett varmt ljud? Alla tips är välkomna, stora som små!

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En hel del sitter i mickningen av gitarren, hur du riktar den. Finns lite trådar på detta. Om det är något speciellt område kan du kanske gå med en parametrisk EQ och försöka hitta var problemet/en ligger, detta brukar tyvärr vara svårt, och bygger på att problemet inte är alltför bredbandigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat att micka från alla håll och kanter. Det lustiga är att när jag spelar utan att spela in låter det bra. Det är bra vid inspelning det låter vasst. Som att dom jobbiga frekvenserna förstärks på något vis... Parameterisk eq? Är det nåt som borde finnas i varje daw? Kör studio one 2 full version. Skär den bort vissa frekvenser helt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat att micka från alla håll och kanter. Det lustiga är att när jag spelar utan att spela in låter det bra. Det är bra vid inspelning det låter vasst. Som att dom jobbiga frekvenserna förstärks på något vis... Parameterisk eq? Är det nåt som borde finnas i varje daw? Kör studio one 2 full version. Skär den bort vissa frekvenser helt?

kolla i manualen - kallas även bell-curve, klock kurva borde finnas i varje DAW även i light-varianter.

Tre rattar, frekvens, gain och Q-värde. Högt Q-värde = "spetsigare" kurva

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju det mest logiska, men jag tycker ändå att jag testat ett par varianter av mickar även små dynamiska och köra med sladd. Ä Det funkar bra om jag har micken 1,5 meter bort. Men då låter det oxå som att gitarren är långt bort. Finns det nåt bra sätt att flytta och lyfta fram den i mixen om man gör så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan mixa olika mickar. Problemet är att det är lätt att man får fasproblem, att vissa frekvenser försvinner och andra förstärks, lite som att använda effekten "phaser". Man kan polvända och flytta spår i tid för att reducera sådana problem.

Jag skulle nog råda dig att kolla lite mer på hur andra mickar gitarrer, lite tutorials och kolla detta en runda til först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är just en frekvens på gitarren som låter vass så kan det ibland funka med en deesser på just den frekvensen. Jag brukar ta till waves rdeesser i split mode och ändra type till bandpass. Sedan läggar jag en eq efter och ökar på frekvensen som jag tog ner med deessern och då kan jag få lite mer kontroll över den. Bara ett tips spm kan vara värt att prova vid dessa tillfällen. Använder denna teknik på allt ifrån OH till elgitarrer.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske bara är hos mig det är så, men ett spår med acke-gitarr som låter bra i sig kan låta väldigt bumligt (grötigt i basen) när gitarren mixas med andra instrument. Jag har för mig jag kapade rätt mycket i basen med högpassfilter senast jag mixade.

Link to comment
Dela på andra sajter

dra ner från 2k ända till 8k några dB och se om du får till ett mjukare ljud

Är det ett bättre alternativ på nåt sätt att använda samma inställningar på en multibandkompressor eller är det same same?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske bara är hos mig det är så, men ett spår med acke-gitarr som låter bra i sig kan låta väldigt bumligt (grötigt i basen) när gitarren mixas med andra instrument. Jag har för mig jag kapade rätt mycket i basen med högpassfilter senast jag mixade.

Dra bort ett par db runt 200-300 brukar göra en del tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett bättre alternativ på nåt sätt att använda samma inställningar på en multibandkompressor eller är det same same?

jag personligen tycker det är bättre - men svårare att hantera för en nybörjare

som du säkert är ute efter arbetar den ju bara med att ta bort det oönskade när det finns det där och låter det vara resten av tiden

den här gillar jag hur den är upplagd: http://www.fabfilter.com/help/pro-mb/using/display

man skapar aktiva områden som man vill behandla och resten lämnas orört

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

jag personligen tycker det är bättre - men svårare att hantera för en nybörjare

som du säkert är ute efter arbetar den ju bara med att ta bort det oönskade när det finns det där och låter det vara resten av tiden

den här gillar jag hur den är upplagd: http://www.fabfilter...b/using/display

man skapar aktiva områden som man vill behandla och resten lämnas orört

Ja, den där verkar bra. Går väl att sidechaina och massa grejer med för olika tillfällen som kräver det tror jag? Jag har Waves C6 men den där verkar bättre och Fabfilters grejer känns smarta i upplägget och interfacet.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ D200: Ska testa med nästa låt.

Ställ Q ganska högt på en eq och skanna av områden där det sjunger om guran och låter illa och sänk lite försiktigt tills det försvinner brukar också vara bra. Ju närmare/mot hålet man mickar desto mer bummel blir det väl i regel men man vill ju inte att en akustisk ska låta som highpassad ukulele heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det plåtskramliga ljud kommer de nog mestadels från greppbrädan. Det vanligaste är ju att man sätter micken ungefär vid 12te bandet riktad snett met ljudhålet ungefär. Provlyssnar man med hörlurar o flyttar gitarren hör man att det blir stor skillnad bara man flyttar den lite grann. Kommer den aningen för långt mot greppbrädans håll blir det väldigt tunt ljud, och för mycket av strängrassel. För nära ljudhålet kan ge ett för boomigt ljud…. Men låter gitarren bra för örat borde det absolut gå att få den att låta bra bara du hittar rätt position. Hittar du rätt spot med en bra mick ska du inte behöva joxa med komplicerade eq o multibandskompressorer…

Den rörmick du har, om den har olika upptagningskaraktärer, testa att ställa den i omni och ha den sen väldigt nära gitarrlådan. I omniläge kan man tom ha den rakt framför ljudhålet utan att det blir proximity-boomig bashöjning. Då slipper du nog det mesta av plåtrasslet. Borde gå bra även med enbart cardioid mick bara du håller dig en aning bredvid ljudhålet. Omni kan ge ett större o bättre ljud. Testa även att micka mitt emellan ljudhålet o stallet.

Keep on strumming - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt med alla fina tips! Nu hade jag ändå lite tur och slapp joxa med eq av alla dess slag. Testade iofs att dra ner den från 2k till 8k ett par db. Ett tips värt guld 🙂 satt och funderade varför det låter bra när jag inte spelar in och som laban1 sa så berodde det antagligen på mickningen. La ihop 1+1 och mickade upp där jag har mitt öra!! Det lät genast grymt mycket bättre!? Jag blev så jäkla glad att jag kastade mitt plektrum i luften och tappade bort det i mattan. Började köra utan plektrum och det metalliska, kalla och vassa va som bortblåst! Satt och klura lite efter det och kom på att jag aldrig tidigare spelat in med plektrum och ja, alldrig haft det problemet förr. Så nu utan plektrum kan jag micka som "vanligt". Har den där lilla plastbiten så stor påverkan? Och då menar jag verkligen STOR!

Det ena ledde till det andra i nån sorts magisk kedja. Nu kan jag somna med lättat hjärta.

TACK

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt med alla fina tips! Nu hade jag ändå lite tur och slapp joxa med eq av alla dess slag. Testade iofs att dra ner den från 2k till 8k ett par db. Ett tips värt guld 🙂 satt och funderade varför det låter bra när jag inte spelar in och som laban1 sa så berodde det antagligen på mickningen. La ihop 1+1 och mickade upp där jag har mitt öra!! Det lät genast grymt mycket bättre!? Jag blev så jäkla glad att jag kastade mitt plektrum i luften och tappade bort det i mattan. Började köra utan plektrum och det metalliska, kalla och vassa va som bortblåst! Satt och klura lite efter det och kom på att jag aldrig tidigare spelat in med plektrum och ja, alldrig haft det problemet förr. Så nu utan plektrum kan jag micka som "vanligt". Har den där lilla plastbiten så stor påverkan? Och då menar jag verkligen STOR!

Det ena ledde till det andra i nån sorts magisk kedja. Nu kan jag somna med lättat hjärta.

TACK

Jo spelstilen spelar stor roll. Ibland är man ute efter lagom rassel med plektrum. Gitarren räknas som ett rytm-instrument i alla fall i vissa sättningar. Det är bra att kunna micka oavsett stil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo spelstilen spelar stor roll. Ibland är man ute efter lagom rassel med plektrum. Gitarren räknas som ett rytm-instrument i alla fall i vissa sättningar. Det är bra att kunna micka oavsett stil.

sen spelar det in hur nära stallet man plinkar - ju närmare desto skarpare ljud
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt med alla fina tips! Nu hade jag ändå lite tur och slapp joxa med eq av alla dess slag. Testade iofs att dra ner den från 2k till 8k ett par db. Ett tips värt guld 🙂 satt och funderade varför det låter bra när jag inte spelar in och som laban1 sa så berodde det antagligen på mickningen. La ihop 1+1 och mickade upp där jag har mitt öra!! Det lät genast grymt mycket bättre!? Jag blev så jäkla glad att jag kastade mitt plektrum i luften och tappade bort det i mattan. Började köra utan plektrum och det metalliska, kalla och vassa va som bortblåst! Satt och klura lite efter det och kom på att jag aldrig tidigare spelat in med plektrum och ja, alldrig haft det problemet förr. Så nu utan plektrum kan jag micka som "vanligt". Har den där lilla plastbiten så stor påverkan? Och då menar jag verkligen STOR!

Det ena ledde till det andra i nån sorts magisk kedja. Nu kan jag somna med lättat hjärta.

TACK

Plektrumljud kan verkligen bli jobbiga på inspelning… De flesta brukar nog förespråka så hårda plektrum som helst till ak gitarr, jag tycker jag får mindre fula plektrumljud med samma ganska tunna grå Jim Dunlop som jag använder till elgitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att det är lite vetenskap tunt plektrumet, iaf ljudmässigt. Det blir helt klart en annan karaktär. Och nåt som jag till fullo inte behärskar att micka. Sen kan det ju va så att jag inte är en van plektrum spelare och att det orsakar konstiga ljud i och med min spelstil...

Kan du länka ett ljudexempel? Gärna wav så man kan skruva och testa lite.

mvh Jon

Tyvärr, kastade skiten för att det lät som, ja, skit.

Men skulle kunna spela in nån trudelutt så du får en liten utmaning. Skulle va kul att se om det är hopplöst eller om det faktiskt går att göra nått vettigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...