Jump to content
Annons

Antipiratbyrån/ skivindustrins skott i foten?


Fredde30

Recommended Posts

Är det någon mer än jag som är lite förvånad över det faktum att vi har fått en självutnämnd "storebror ser dig" organisation på halsen...

Jag tänker givetvis på antipiratbyrån som efter vad jag förstått inte skyr några medel i sin jakt på livsfarliga 15åriga datoranvändare som har fräckheten att ladda ned mp3 filer aldeles gratis från internet.

Är det ingen mer än jag som funderat över att det finns kanske någon annan anledning till att det inte går så jättebra för skivindustrin.

Om man nu bortser från det uppenbara att mycket som produceras nuförtiden produceras för mainstream fåran för att sedan skickas ut till radio och tv där låtarna formligen spelas sönder så ingen har någon lust att betala för dem när de väl släpps i handeln. Om man bortser från det så kommer genast ett annat argument in i bilden nämligen priset. Jag menar om man ska betala närmare 200 kr för en skiva så måste man nog vara ganska säker på att den är bra först varpå vissa kanske laddar ner den först och sedan ifall den är riktigt bra så köper man den bla för den bättre ljudkvaliteten.

Nu kommer den stora frågan varför skall skivorna behöva kosta nästan 200 kr. På den här frågan skulle nog en del svara för att det kostar och göra skivan och det kostar att distrubuera den och det kostar att marknadsföra den. Men kan det kanske också vara häri problemet ligger. Det kanske är så att en skiva skall mätta allt för många feta magar innan resterna når artisten.

Jag tror aldrig att man kan tvinga eller skrämma folk till att sluta att ladda ned musik, men jag tror också att folk kommer att vara mer villiga att betala en skälig summa för att få en originalskiva.

Jag ser optimistiskt på den utveckling som är på väg för jag tror att vi är på väg mot en ny progg-våg. Och med det så menar jag inte att alla ska ta på sig palestina schalar, runda glasögon och gå ut och bli kommunister.

Jag tänker snarare på den "alla kan" anda som den tiden förde med sig. Jag tror att vi kommer se fler och fler små skivbolag och studios som hittar billiga men effektiva distrubitionsformer som gör att artisterna kan fortsätta skapa och folk fortfarande kommer att ha råd att köpa musik.

Jag vet det låter som en utopi men tänk med vilka billiga medel man kan få till en hyfsad inspelning idag jämfört med förr i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många trådar att haka fast på i din kommentar. 😉

Personligen har jag inget emot att polisen eller en annan myndighet ser till att den kommande upphovsrättslagen efterföljs. Vad jag däremot har svårt att se är hur den ska kunna efterlevas om det inte finns lagliga och billiga alternativ att vända sig till för oss här i Sverige. Själv hänger jag en del på för konsumenten fullständigt lysande EDM Digital som låter en ladda ett mp3-album för 1:50 US$ och det dubbla för en icke-destruktivt kodad flac-fil med tillhörande cue-fil. Vi pratar alltså 25 kronor per album för äkta cd-kvalitet. Briljant. Problemet är att där inte finns något annat än klubb/dansmusik att köpa. Knappast något för den vanlige musikköparen. Däremot är modellen intressant. Laglig, billig och med hyggligt snabb nedladdningsserver - snabbare än man oftast lyckas på fildelningsnätverk.

Om skivbolagen kan matcha detta är jag mycket tveksam till, men det visar på en tydlig tendens där mindre bolag drar nytta av det faktum att storbolagen inte kunnat erbjuda sina signade artister och musikkonsumenterna ett attraktivare distributionsmedel. Dessvärre tror jag inte kommer det inte stävja piratkopiering, och inte heller lösas av en självutnämnd organisation mot piratkopiering.

EDIT: förtydligade

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Först köpte man sina skivor på LP. Visst man kunde piratkasettkopiera dem från kompisar. Men man VILLE ha albumen. Med texthäften, posters, vykort och en massa info. Sen plötsligt blev det CD. Då kunde man få köpa sina favoriter en gång till. Fast utan posters, texthäften etc. Och lite dyrare! Men sån är ju utvecklingen. Och Datspelarna lyckades ju branchen stoppa. Nu är det tydligen meningen att man ska betala en tredje gång för rättigheten att ha sina låtar i datorn eller sin MP3-spelare. Utan posters, texthäften..etc...

NEJ TACK!

Lite mer får branchen bjuda på om vi konsumenter ska slanta upp. Piskan funkar inte. Dax för moroten. Ex.vis kan man erbjuda köpare gratis/rabatterade konsertbiljetter,

medlemsskap i suportforum eller varför inte ett stycke jord som Manfred Mans Earthband gjorde. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för några dagar sedan var en nästan likadan tråd het. Här är den

Tack för upplysningen, jag måste missat den tråden. Jag håller med om att det finns en del likheter mellan den tråden och min egen men jag menar också att det finns en del olikheter.

Som jag fick uppfattningen av tråden som du refererar till så var den om ifall artisterna är giriga som tjänar pengar på sin musik eller inte...

Det var inte riktigt samma frågeställning som jag ville fokusera på, jag tycker att det är bra att artisterna skall kunna försörja sig på att skapa musik och jag ser i sig inget fel i att ta betalt för en cd skiva.

Vad jag istället vill fokusera på är det faktum att jag tror att industrin vuxit sig för stor för sitt eget bästa. Produktionskostnaderna är för höga för att det är för många personer inblandade i projektet och det blir ännu fler om man räknar in distribution och marknadsföring.

Kort sagt så tror jag att industrin måste hitta ett sätt att få ut produkten till konsumenten på ett effektivare sätt dvs kapa mellnaleden.

Detta kan nog bli svårt för de riktigt stora jättarna men samtidigt så kommer det nog bana väg för småbolagen som exempellvis ägs av artisterna själva som ger ut sin egen musik. Sedan så tror jag också på sådana distrubutionsformer som redaktör oldsberg förutspråkade. 25kr för en skiva kan nog de flesta hosta upp...

Sen är nog den tanken som dede var inne på om mervärde också en mycket vettig tanke. Tänk bara hur mycket en poster eller ett låthäfte med acordföljd uppskrivet kan göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att båda parter(pirater & antipirater) om man nu generaliserar måste mötas på halva vägen. Man kan inte hålla på med nazifasoner som APB gör, samtidigt kan inte folk bara ladda ner hur som helst heller. Jag skulle personligen vilja kunna köpa en platta i bra kvalité över nätet men jag skulle aldrig göra det för 200:-. Däremot för en 50-100:-. Dessutom är det mycket miljövänligare, inga fodral, ingen frakt över halva jordklotet osv, det kan vara dags att börja tänka lite på det också? Hail buddha.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att båda parter(pirater & antipirater) om man nu generaliserar måste mötas på halva vägen. Man kan inte hålla på med nazifasoner som APB gör, samtidigt kan inte folk bara ladda ner hur som helst heller. Jag skulle personligen vilja kunna köpa en platta i bra kvalité över nätet men jag skulle aldrig göra det för 200:-. Däremot för en 50-100:-. Dessutom är det mycket miljövänligare, inga fodral, ingen frakt över halva jordklotet osv, det kan vara dags att börja tänka lite på det också? Hail buddha.. 😉

Tack!

Precis vad jag också försökt få fram. Man måste hitta ett sätt att mötas på halva vägen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra val vore att ha någon sorts rabatt för den fysiska skivan med omslag och allt om man köpt den digitala. Säg att den fulla skivan kostar 130:- (ett lagom pris i min värld). Om man vill kan man först köpa hela skivan för 40-50:- digitalt, vill man sen ha skivan fysiskt så får man den med 40-50:- rabatt. Säg att 50%-60% av de första 40-50 kronorna går direkt till artisten, resterande 90:- om man köper skivan kan man kanske lägga vid runt 10-20% till artisten... eller nåt sånt :-)

En idé som jag inte vet om den funkar praktiskt, men jag skulle trivas med ett sånt system. Köp digitala versionen billigt och lyssna, vill du verkligen ha skivan sen så får du den billigare. Eller köp hela skivan direkt för samma pris och ha fulla rättigheter att överföra den till vilket format du vill för privat bruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

eller varför inte ett stycke jord som Manfred Mans Earthband gjorde. 😉

Till albumet Good Earth just det. Det måste ju ha varit det fräckaste gimmicktrixet någonsin. Min storebror skickade in fliken på sin platta. Men jag minns inte om han fick något jordlottsbevis.

Visst ville man ha skivomslagen. De kittlade ens fantasi att se sitt band eller se bilder som bandet asocierade med musiken. Vet inte om liknande grejor skulle fungera idag. Extra material, speciella musikvideos, multimediafunktioner på cd:n o s v. Mediautbudet är så brett att man kan hitta allt det där ändå. Typ i Aftonbladets nätupplaga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt och hållet med om att det producseras för mycket skit som ingen vill lyssna på och att det är därför det går dåligt för bolagen.

Däremot kan jag inte förstå när man säger att det är dyrt att köpa skivor. Räkna på inflationen så ser du att styckpriset per låt du får på en skiva idag aldrig har varit billigare!

Finns ju alltid dom som ahr 6-8 låtar med på sin "fulllängdsplatta" men dom kanske man kan ha överséende med. Dom borde sänka sina priser istället för att ligga på ett "normalpris".

Link to comment
Dela på andra sajter

...om det inte finns lagliga och billiga alternativ att vända sig till för oss här i Sverige. Själv hänger jag en del på för konsumenten fullständigt lysande EDM Digital som låter en ladda ett mp3-album för 1:50 US$ och det dubbla för en icke-destruktivt kodad flac-fil med tillhörande cue-fil. Vi pratar alltså 25 kronor per album för äkta cd-kvalitet. Briljant.

Ja! Det här skulle jag vilja se i Sverige.

Och en sån lösning som Telia och en del andra har. Ni vet, man väljer på Telias sida att betala via internetbank, t.ex. Nordea. Man slussas då vidare direkt till Nordea, loggar in där och klickar till för godkännande av betalningen.

Då skulle vi slippa tjafs med kortnummer och slippa forska om alla utländska musiksajter, vilka som är seriösa och inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

bara för att dom stora media jättarna inte tjänar lika mycket pengar

behöver det inte betyda att musiken dör ut ...Pattarna lever vidare...

nej knappast!! alla har blivit sådana media horor så musiken betyder väl knappt något längre nej hoppas media bubblan spricker det är det ända sättet att gallra bort all skit som rullar i radion och tv idag musik handlar om din själ inte om pengar tycker jag ialla fall tack hälsningar en som är trött 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte vill lämna ut sitt kortnummer kan man skaffa sig E-kort. Då får man ett engångskortnummer varje gång man vill handla som bara gäller för ett visst belopp. Man behöver aldrig vara orolig för att någon ska sno åt sig pengarna.

Förutom denna "reklam" så håller jag helt med om iden att man först ska kunna ladda ner med halvtaskig kvalitet för en billig pening, och sedan om man verkligen gillar skivan, kan köpa den för ett tilläggspris som inte är fullpris. Borde kunna gå genom att man får en kod när man laddar ner som man sedan anger när man skall ha den "riktiga" skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här snacket om "produktionskostnad" är ju lite fånig. Jag gick in på cdon.com o kollade vad t ex Sagan om Ringens soundtrack kostade. För att få köpa musiken till första filmen så får man slänga ut 169 kr. Det är 18 spår på, förmodligen, 1 st cd. Det ska täcka "produktionskostnader" som t ex musikerlöner, marknadsföring o rättigheter. Vill man däremot ha själva filmen på dvd så kostar den 139 kr (eller köp två ex för 199kr!). En summa som också ska täcka in "produktionskostnader". Av nån anledning så misstänker jag att det var liiite dyrare att få till filmen än att göra musiken, typ rätt många miljarder kronor. Rent krasst så finns det alltså inte nån större koppling till vad det egentligen kostar att ta fram en vara. Det som egentligen styr är vad du o jag är villiga att betala för den. Det är därför en vara har olika pris i olika länder, eller varför en platta där winnerbäck spelar gitarr solo framför en mic kostar lika mycket som om NY Symfoniorkester gör en mastodontproduktion. Alltid dessa 169 kr.

Det är nåt ruttet med prisbilden inom musiken. Det vore intressant o se om det inte är en fråga om kartellbildning. För nån koppling till "produktionskostnad" finns inte.

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

...och jag tror att det är lika omöjligt att få "svensson" sluta tanka ner upphovsrättskyddat material, som det är att få forumdeltagare att sluta debattera piratkopiering.

Väl talat Itzhak, och fy fan vad jag blir kär i dig när du har din nya fina avatar.

För övrigt så skulle jag vilja se ett refill-kort system för att handla musik eftersom det är snabbt, enkelt och skyddat. Inget trassel med banköverföringar, kortnummer o.s.v.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså när det gäller artistens del av kakan så är detta något som skiljer mellan bolag och bolag och även mellan olika artister på samma bolag. Jag skulle tro att det för en orginalutgåva kan handla om max 10% av nettopriset (att jämföra med de 30% som detalhandeln ska ha och de 20% som distributören kostar. Till detta läggs moms på 25%) på en orginalpressning. På nyupplagor blir det i regel mindre. På utgåvor i skivklubbar ännu bra mycket mindre. För ett band som säljer typ tusen skivor blir inkomsterna försumbara. Om folk däremot laddar ner dem i tiotusental på nätet så har de en betalande publik till sina spelningar. Comprise?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här snacket om "produktionskostnad" är ju lite fånig. Jag gick in på cdon.com o kollade vad t ex Sagan om Ringens soundtrack kostade. För att få köpa musiken till första filmen så får man slänga ut 169 kr. Det är 18 spår på, förmodligen, 1 st cd. Det ska täcka "produktionskostnader" som t ex musikerlöner, marknadsföring o rättigheter. Vill man däremot ha själva filmen på dvd så kostar den 139 kr (eller köp två ex för 199kr!). En summa som också ska täcka in "produktionskostnader". Av nån anledning så misstänker jag att det var liiite dyrare att få till filmen än att göra musiken, typ rätt många miljarder kronor. Rent krasst så finns det alltså inte nån större koppling till vad det egentligen kostar att ta fram en vara. Det som egentligen styr är vad du o jag är villiga att betala för den. Det är därför en vara har olika pris i olika länder, eller varför en platta där winnerbäck spelar gitarr solo framför en mic kostar lika mycket som om NY Symfoniorkester gör en mastodontproduktion. Alltid dessa 169 kr.

Det är nåt ruttet med prisbilden inom musiken. Det vore intressant o se om det inte är en fråga om kartellbildning. För nån koppling till "produktionskostnad" finns inte.

/Jimmy

Väl valda ord, är ganska bisarrt när man tänker efter :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Jag kan hålla med om att APB är för mycket "storebror", men 2. är det väl endå lite snålt av folk som sitter och laddar ner hela album - bränner ut dom på skiva - skriver ut ett skivomslag och sätter i sin bokhylla? Om man nu tycker om ett album mycket kan man väl ändå köpa det?

Det som enl. mig i och försig är helt ok är att ladda ner de (oftast enstaka av ett helt album) låtar man tycker om eller bara vill provlyssna!

De låtar jag laddar ner skulle jag aldrig köpa i affären...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
börnen (oregistrerad)

Alltså: När CD-skivan kom kostade LP:n sisådär 70 bagare och kostade ca 20 att tillverka. CD:n ville dom ha 120:- för när den hade en tillverkningskostnad på ca en femma!

Där hade dom chansen att sälja mer till samma avans men dom sumpade det helt för sen kom internet, CD-bännarna och fildelningen...

Nu skriker dom att dom förlorar pengar och att det är därför dom är tvingade att ha höga priser 🙂

Kunde dom leva på 50 intjänade kronor förr kan dom leva på det i dag också, eller åtminstone 60:- (inflation) i dag...vilket skulle innebära ett skivpris på runt 62:-.

Nu tror jag att fildelningskulturen har rotat sig fast så det spelar nog ingen roll om dom sänker priserna idag, men hade dom satt dess priser redan när hotet kom hade nog inte många sysslat med detta i så stor skala som det är idag.

Vad drar man då för slutsats: Jo, att den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket (eller åtminstone en hel del)

Link to comment
Dela på andra sajter

börnen (oregistrerad)
En kanadensisk juridikprofessor kommer fram till att skivbolagen överdriver förlusterna som antas komma från fildelningsnätverk.

http://firstmonday.org/issues/issue10_4/geist/

Klart att dom överdriver!

Jag köpte nästan aldrig några skivor förr, och gör det lika sällan idag (jag gör det när det kommer en bra skiva jag verkligen vill ha, vilket nästan aldrig händer).

mao, dom förlorar inte en krona på mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...