Jump to content
Annons

Äldre cubaseversioner i Windows 8?


intemagnifik

Recommended Posts

Ny här på forumet.

Jag är på väg att skaffa en ny dator och därmed också byta upp mig ifrån Windows 7 till Windows 8, men jag vill gärna kunna fortsätta köra mitt Cubase LE 4. Hittade dock denna artikeln på Steinbergs hemsida som meddelar att bara Cubase 6 och uppåt är kompatibla med Windows 8 https://www.steinber..._back/2020.html

Har någon här erfarenhet av att ändå köra de äldre Cubaseversionerna (cubase 5 och neråt) i Windows 8? Isåfall skulle jag behöva veta hurpass bra det flyter på, för om det inte funkar alls måste jag ju även börja fundera på att skaffa ny programvara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har till och med testat det ännu äldre SX3 på Win8 - och det funkade när jag installerade sista uppdateringen, men jag har inte testat att köra annat än det som är mest basic och inte belastat något speciellt. Det jag testade var dessutom i en 32-bits installation av Win8, så jag vet inte om det funkar lika bra i 64-bitsmiljön.

Det skulle förvåna mig om LE4 inte skulle funka - men jag skulle ändå rekommendera en uppgradering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Anledningen till att jag inte har uppgraderat är helt enkelt att det känns dumt att punga ut pengar för en uppgradering när jag klarar mig utmärkt med versionen jag använder nu, jag är inte så erfaren och håller fortfarande på att lära mig. Men jag får väl chansa, funkar inte LE 4 på ny dator med Win8 är jag ju så illa tvungen att köpa nytt...

Jag kan passa på att fråga om kompabilitet: Jag har även ett "Session I/O" ljudkort från Native Instruments (ursäkta okunnigheten om jag angav helt fel namn på det nu) som jag har använt tillsammans med LE 4 i Win7. Finns det risk att:

1- Det inte heller fungerar korrekt med Win8 ?

2- Att det inte funkar tillsammans med andra DAWs? (tänker nämligen köra något enklare och billigare om jag tvingas uppgradera, känns som sagt onödigt med ett sprillans nytt cubase med tanke på vilken nivå jag producerar på...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ljudkortet inte i produktion längre, så är det stor risk att drivrutinerna inte uppdateras.

En variant kan vara att köpa ett nytt ljudkort där exempelvis Cubase AI följer med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
machinehead (oregistrerad)

Sitter i samma båt. Har en gammal dator som faktiskt funkar ännu, med XP Sp3. Har egentligen inte någon anledning att byta mer än att den ju förmodligen snart är "körd" och att stödet för XP snart går ut... Jag har bara massa gamla program, men dom duger åt mig som bara "leker" lite då och då.. Cubase 5, SampleTank, Hypersonic, Addictive Drums och lite ännu äldre grejor ! Frågan är om något av detta är kompatibelt eller om man ska behöva slanta upp för helt nya program, vilket ju vida överstiger kostnaden för en ny "skaplig" hemdator ? Eller om jag ska behålla den gamla och inte ha den till internet överhuvudtaget, så får det gå så länge det går... Sedan byter man hobby 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Win7 64-bit - och där funkar i alla fall C5, Hypersonic2 och Sampletank2. Har du ett gammalt Hypersonic2 så kan du förstås också uppgradera till Halion Sonic om någon har kvar sådana uppgraderingar i lager (hint, hint... 😉). I och med att Halion Sonic2 släpptes, så erbjuds inte längre någon uppgradering från Hypersonic2 från Steinberg annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

machinehead (oregistrerad)

Ha ha ... Ja jag vet, jag leker med musik vid datorn några ggr avrje år, under de nmörka årstiden och köper helst inte mer än jag redan gjort för det lilla jag använder det... Hypersonic 2, ja 😉 köpte det begagnat av Bockstensmannen.. 😄 Tack för tipsen !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...