Jump to content
Annons

Problem med bumligt rum!


rockdemon

Recommended Posts

Hello! Liknande ämnen har säkerligen tagits upp förr men ändå..

I mitt vardagsrum är alla väggar av cement, Jag får ett väldigt bumligt ljud och bas blir helt enkelt en ganska otrevlig upplevelse, jag har dessutom ganska stora klipsch RF-82 högtalare. Jag funderar på om lösningen kan vara att köpa basfällor och sätta dessa bakom högtalarna, Högtalarna står i hörnen, kanske en 40-50 cm ut.. Tysken har basfällor för hörn som är riktigt billiga, men hur ska jag veta om det ens hjälper? De jag tänker på är http://www.thomann.de/se/the_takustik_cbt_37.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En mätning av rummet i REW är en bra början, se vilka frekvenser som är bråkigast, leta peakar, dalar och långa efterklangstider. Du kan räkna ut de frekvenser som orsakar störst problem baserat på rumsmåtten.

Om du väl börjar behandla gör det så över hela frekvensområdet, basfällor och bredbandabsorbenter. Kanske även använda diffusorer.

Bygg själv så kan du matcha absorbenternas tyg med soffan eller välja neutral färg.

Adrumdrum har en kanon pdf med ritningar så absorbenter.

Sen återkommer man ju alltid till avstämda basfällor om man vill bli av med problemen i lågbasen. Men det är ju en fråga om budget och engagemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...