Jump to content
Annons

Da capo för elgitarr?


klasho

Recommended Posts

Har några låtar som är skrivna på elgura men där tonarten blir för låg för att sjunga. Om jag försöker transponera låtarna till högre tonart så går det inte att spela dom med samma vigör alternativt ackorden blir för långt upp på halsen för att fingrarna ska kunna klämmas in som de ska. Typ..

I dessa lägen så är en da capo (bandklämma) bra att ta till. Men hur funkar det på elgitarr? Är den bara tänkt för akustiska guror? Eller funkar den att ta till på elgitarr också utan biverkningar?

Glad Lucia på er och all kärlek!

..och är det då olika da capo för olika gitarrer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Capodaster heter det - eller kortformen Capo. Da capo är att spela samma en gång till...

/t.f. språkpolisen... 😉

Det påverkar inget, utan det funkar fint - men det finns nog flest modeller för acke. Elgitarr har ofta smalare hals, så det är inte säkert att alla modeller funkar till dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar bra. De brukar ha en lätt böj i sig till skillnad för de man har till större halsar som det exempelvis är på nylongitarr.

Mvh

Anders

Oki. Har du något exempel på märke/vad man ska leta efter när det gäller elgura?
Link to comment
Dela på andra sajter

Capodaster heter det - eller kortformen Capo. Da capo är att spela samma en gång till...

/t.f. språkpolisen... 😉

Det påverkar inget, utan det funkar fint - men det finns nog flest modeller för acke. Elgitarr har ofta smalare hals, så det är inte säkert att alla modeller funkar till dem...

Haha ja trots min elgura utbildning i gitarr från unga år plus musikgymnasium i tre år så lyckas jag få namnet fel.. 😆

Samma fråga som till Gizmozis..(?) Exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadå, så enkelt är det :-) på jobbet har vi nog provat de billigaste vi kunde hitta och även de fungerar bra upplever jag. Själv har jag en med skruv som man kan ställa in trycket med.

Mvh

Anders

Tufft! Bra att veta. Fast jag nog får en i mellanklass kategorin om jag önskar mig det som present. Är det någon tillverkare som är extra bra på elguror?
Link to comment
Dela på andra sajter

har en shubb som fungerar skitbra till nylon och en c-shaped fenderhals.

+1

Har nog 4st Shubb av olika storlekar, nylon, smalare med radie, extra bred för 12-strängad, och väldigt smal för mandolin och dylikt. Kan rekommenderas tycker jag.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en Dunlop i många år, skitbra, den har ingen ställskruv (ett sånt capo har jag oxå haft, det gillade jag inte alls) men tyvärr har jag nyligen förlagt Dulopcappot, o köpte ett nytt snitsigt på 4Sound. Men det nya har en stark fjäder att det trycker för hårt på banden, har man det inte exakt ovanför bandet stämmer gitarrenen upp sig bra nog, och eftersom det klämmer så hårt är det ganska jäkligt att stämma den rätt.Leta ett Dunlop om du hittar ett, det klämmer exakt lagom hårt, så är gitarren stämd från början behöver man knappt kolla stämningen när man sätter dit cappot.Se upp för de med kraftig fjäder.

Edit: Tack för utrrycket "da capo"! Det ska jag börja använda i stället för cappo, och låssas att jag tror det heter så. När mina musikaliska vänner påpekar det rätta namnet låssas jag förstås inte höra det. Sånt tycker jag är skitroligt. Ungefär som "spening" och "inspening"...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Tack för utrrycket "da capo"! Det ska jag börja använda i stället för cappo, och låssas att jag tror det heter så. När mina musikaliska vänner påpekar det rätta namnet låssas jag förstås inte höra det. Sånt tycker jag är skitroligt. Ungefär som "spening" och "inspening"...

Haha jag med fast tvärtom. Om kompis säger: "Jag gav den till honom" säger jag "du menar att du gedde den till han?" Kanske måste sluta med det när jag blir färdigutbildad lärare.. 😄
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha jag med fast tvärtom. Om kompis säger: "Jag gav den till honom" säger jag "du menar att du gedde den till han?" Kanske måste sluta med det när jag blir färdigutbildad lärare.. 😄

Ja haha, det är kul att spela korkad! Och bra med på så sätt att det döljer lite grann att man är korkad på riktigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...