Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Är det någon som har försökt sig på detta?

Har funderingar på att köpa "lösa" reglar och bygga en egen consol.

Typ 8-12 reglar..

//Mr.S

Redigerat av sounden
Annons
Postat
Är det någon som har försökt sig på detta?

Har funderingar på att köpa "lösa" reglar och bygga en egen consol.

Typ 8-12 reglar..

//Mr.S

Hmmm är det knepigt? Vore en skojj utmaning.

Postat (redigerat)

Nja, 😆

först måste man ju hitta reglar.. (vintage)

eftersom man kanske vill ha ut en slags signal som man kan köra in

i ljudkortet för varje regel.

så får man väll kanske löda lite? =)

Mr.S

Redigerat av sounden
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

http://www.freeinfosociety.com/electronics/audio.html

Finns gott om kopplingscheman för diverse stompboxar, förstärkare, mixerbord , filter osv.

Själv skulle jag leta efter gamla beggade grejer och skruva loss pottar, VA-mätare och dyl.

Håller själv precis på att modda lite på en gammal trummaskin och en casiosynth. Återigen, sounden. synd att du bor så långt bort. Vi hade kunnat haft jättetrevliga lödkvällar, är jag övertygad om.

Postat (redigerat)
Återigen, sounden. synd att du bor så långt bort. Vi hade kunnat haft jättetrevliga lödkvällar, är jag övertygad om.

Jag också!

Jag får väll åka ner till dig någon helg...

Jag är ju dock i Jönköping nästan varje helg så man kan väll ta ett tåg

till dig eller?

//S

Redigerat av sounden
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Återigen, sounden. synd att du bor så långt bort. Vi hade kunnat haft jättetrevliga lödkvällar, är jag övertygad om.

Jag också!

Jag får väll åka ner till dig någon helg...

Jag är ju dock i Jönköping nästan varje helg så man kan väll ta ett tåg

till dig eller?

//S

Japp. Imorgon?

Ta med dig allt ljudskrot du hittar på vägen, så bygger vi oss en riktig frankensteiner. 😆

Din första fråga: Jag tror inte det är så svårt, bara man kan löda snabbt, kan sin elektronik och inte har så dyra saker inblandade.

Postat

Om du kommer på ett Prisvärt sätt att bygga ett bord

på 16 kanaler med Compressor , Eq på varje kanal , 4 bussar , Vu-mätare

och Fruktansvärt bra Ljud

så kan man tänka sig att köpa ett sånt.

Säg 1500 - 2500 per kanal vore ett rimligt pris Ifall det gåt att fixa till ett sånt pris ?.

• 3 veckor senare...
Postat

Jag och kollegor har diskuterat att oxo nån gång bygga nån fet Neve-kopia el. dyl. .... men när man börjar räkna på vad bara pottar och reglar kostar lägger man ner rätt snabbt. Ett par kanaler skulle man kanske kunna klämma fram men inte mer. JAg behöver 40+ Då skulle jag nog hellre köpa nåt gammalt bord och hotta det

Däremot finns det andra prylar som verkligen lönar sig att bygga. HAr byggt mik-förstärkare och en Urei LA-4 klon. LA-4 innehåller så lite komponenter att det är löjligt. Däremot har den en hemlig optokopplar.komponent som är svår att kopiera. Skall snart ge mig på att bygga ett gäng aktiva lineboxar. ...det är ju bara det här med tiden

Postat
Då skulle jag nog hellre köpa nåt gammalt bord och hotta det

Hur bär man sig åt för att göra en sådan sak? Är det enkelt eller är det bara för sådana som har doktorerat i elektronik?

Skulle ju va kalas om det va någorlunda enkelt, för beggade gammla bord finns det ju gott om.

Postat (redigerat)

nej enkelt är det inte.... Jag är utbildad i elektronik men jag hade nog tvekat själv inför ett sånt jobb. Det jag menar är att jag köpte in mitt bord för ca 40 papp (Soundtracs CP-6800 32-24-12) Det väger ca 250 kg och bara all mekanik till ett sånt bord skulle kosta åtskilligt mer om man hade tänkt bygga själv.... Elektronikkomponenter är ju inte det dyra i sammanhanget.

Däremot finns det ju en mängd andra roliga projekt man kan ta o börja med. Har hitta massor av kretsschema på internet till gitarreffekter, kompressorer, DI-boxar mm. Några av dem har inte många komponeneter så man kan ju börja nånstans så att man inte tar sig vatten över huvudet vid första projektet

Mattias

Redigerat av Audiorent
Postat

Tycker att du ska kolla in följande forum:

http://www.prodigy-pro.com/forum/

Där byggs det de ena och de andra, bland annat eq, preamps och kompressorer från diverse neve och ssl bord

Så där kan du iaf hitta info för varje enstaka del, hur man sedan sätter ihop det hela vet jag inget om men pojkarna där kan säkert ge dig en spark i rätt riktning

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.