Jump to content
Annons

Studio One med Komplete 9 - ny på fronten.


Becs

Recommended Posts

Hej,

Jag är väldigt ny på det här med att göra musik via datorn. Jag har nyligen införskaffat mig komplete 9 och vill bara sätta igång med att spela in. Nu är ju då frågan - Hur spelar man in? Om jag förstått det rätt så gör man det via mixerprogrammet, där jag har Studio One. Hur får man de båda programmen att hitta varandra?

Väldigt tacksam för svar!

// Becs

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Men alltså allvarligt? Du skaffar ett DAW och du orkar inte ens läsa manualen för hur man spelar in? Det är inte för mycket begärt att du läser på allt om såna grundläggande saker och återkommer med frågor om sånt som inte står. Bakläxa

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla youtube också. Ibland har tillverkarna bra instruktionsvideos på sina siter dessutom. Celemony t ex har mycket bra videos. Det är lättare att hjälpa dig om du skaffar dig ett någorlunda hum om hur man gör. Och sedan kommer med hyfsat specifika frågor. Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket laban1 för tips men det är precis vad jag har gjort. Har kollat på youtube nu i några veckor på hundratals tutorials, men det går inge vidare. Alla hoppar över just mitt problem. Alla lyckas få programmen att fungera ihop. Men nu har jag hittat hur man kopplar ihop dom. Har liksom fastnat i ljudet inte blir rätt… De tycks inte hitta varandra. Ljudet blir liksom förskjutet när det väl blir ljud. Men det är bara att fortsätta!

Helt seriöst Die Hard - toror du att jag skulle köpa ett avancerat program och inte ens läsa manualen som nybörjare??? tack för tipset…

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har OS X 10.8.5 och ett väldigt simpelt ljudkort - M-audio fast track med en ingång.

Eller menar du inställningar på ljud?

Jag är väldigt ny så förmodligen kommer det komma många dumma frågor… Jag har svårt att hänga med eftersom många av orden är helt nya. Men nu vet jag att Studio One är min sequencer och att Komplete är plugg-ins, effekter mm. Har jag rätt?Haha! Jag ska försöka ge mig på latency och se om jag kan fixa förskjutning av ljudet.

Jag har kommit till den punkten att jag kan spela in men inga effekter hänger med, så antingen så öppnar jag programmet fel eller så är det någon inställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska försöka ge mig på latency och se om jag kan fixa förskjutning av ljudet.

Jag har kommit till den punkten att jag kan spela in men inga effekter hänger med, så antingen så öppnar jag programmet fel eller så är det någon inställning.

Du ska sänka bufferten (sänker latency). Har du en nyare dator kan du ha lägre buffert. Knastrar/sprakar det ska du höja bufferten tills det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...