Jump to content
Annons

Hur mycket brus är normalt för rör mickar? ADK A48


prototyp

Recommended Posts

Hej.

Jag har en ADK A48 (underbar mick) och undrar lite över dehär med brus?! Den ger ifrån sig lite brus och jag tycker det är på gränsen till för mycket.. Hur mycket brus brukar rör mickar ge ifrån sig? Kan det bero på mitt betydligt billigare ljudkort? (tc electronics konnekt 6)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hmm problemet kan ha löst sig... hittade en "boost" i mitt sound cards programvara så jag kunde dra ner gainen (var tvungen att i princip maxa gainen innan)... Är detta ett vanligt problem med billigare ljudkort? Att den inte kan ge tillräckligt med power!?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En stormembransmick brukar man inte behöva gaina så mycket.

Du har en del lågfrekventbrum troligen från datorn.

Det är inte så att du har en kompressor inkopplad i kedjan eller möjligen efter på kanalen? Då kan det bli mycket mer brus och oljud.

För att ge dig någon som helst guide så har jag spelat in hur det låter hos mig. Jag har satt preampen till den normala gain jag använder när jag lägger sång hemma. Exporterat rätt ut från kanalen utan effekter och i samma nivå som inspelningen utan att gaina kanalen.

https://dl.dropboxus...ckpreamprum.wav

Jag har ett bra rum och en tyst dator.

En stormembransmick plus preamp rakt in i ljudkortet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack så mycket för svaret @drloop .. kompressor har jag icke i signalkedjan och jag har en bärbar macbook pro som inte gör ifrån sig överdrivet med ljud heller. Det låter ju inte heller som något elektriskt (!?) då jag varit med om det förut om det lät mer som ett irriterande surr. Vad kan påverka detta tro?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

De billigare rörmickar jag provat, och jämfört med tex Röde NT2B har varit ganska brusiga. Samma med rörpreampar, bra nog med surr o brus jmf med den Audient Mico jag har. Undantaget är LA-610. Men tar man i rejält på sången, o använder andra grejer till de flesta spåren hörs nog inte bruset i mixen. Lika om man spelar in en gitarrstärkare med en rörmick, knappast att mickens eget brus kan höras då.

Vad är det för mick? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som redan har sagts så brukar rörmickar brusa mer än kondensatormickar. Normalt är det inget man behöver bry sig om, men om man upplever att det är mer än man tycker att det borde vara, så kan det ju vara fel någonstans...

Om du vill jämföra bruset med en annan A48, så finns den med bland mickarna på min testsite: http://testrecordings.net/ . 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - den har ju lika mycket förstärkning som andra kondensatormickar, så man borde inte behöva köra med jättehög gain.

Har det varit likadant alltid, eller har det ändrat sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för er hjälp. Problemet löst och jag behöver inte ha boost inne eller gaina lika mycket, väldigt låg brus nivå nu faktiskt 🙂 Det var mick kabeln som var glappig. Nu längtar jag bara efter lite me pengar så man kan införskaffa en bra preamp och en compressor 🥰

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...