Jump to content
Annons

Använda PC som plugg till en Mac?


MisterFisher

Recommended Posts

Hej därute! Vore väldigt tacksam för konkreta råd på bästa lösningen att använda en äldre PC som "extern" plugg till en Mac. Finns ev äldre trådar i ämnet men förutsättningarna ändras ju hela tiden iom att det kommer nya prylar..

Har pensionerat en kanonstabil kraftig äldre PC med XPpro, FW, Cubase 5 och tre UAD-1. Behöver komma åt UAD pluggarna!

Kör förnärvarande på en ny IMac27 med Logic Pro, X och Maverick via M-Audios DAW, -Project Mix . Har planer på att köpa UAD-2 Satellite när (om) dom släpper Thunderbolt men har ingen panik så i väntan på det tänkte jag veva igång härken 🙂

Nån som har erfarenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo, misstänker nog det. Iofs kör jag bara Midi, det var därför jag såg en möjlighet. Måste man skicka audio?, har inte satt mig in hur det funkar konkret, därav tråden. Hade runt 0,6 ms på PC härken och bra fart på Maccen men jag vet som sagt inte hur det går att knepa ihop... Om det ens är värt att försöka...🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, även om det bara rör sig om att processa ett spår i taget, audio eller midi. Såhär spontant känns det väl som om audiofiler ligger närmast tillhands att kunna tappa ut. Har en kompis som använde flera PC burkar där t ex Viennabibblot låg på en dedikerad burk, men det är ju en annan grej, där skapas ju vstljudet i Viennaburken... hmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som joachime skrev så måste du skicka ljud till UAD-kortet.

Så det kan vara bra att mäta upp total latency och sen ange manuellt ifall du vill ha tillbaka det in i din DAW.

Har inte gjort det själv.

Däremot har jag en dator som jag kör som extern syntburk (Kosmoskattens Rymdljudsmodul som jag kallar den) via midi och det funkar bra. Har kört VST men huvudsakligen några ljudfonter som bara funkar på ett gammalt SB-kort.

MIDI-OX har en midi-thru-funktion som funkar bra för detta.

Jag kör fjärrskrivbord mot den burken så allt startas automatiskt när jag loggar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

förstår kanske inte riktigt frågan..🙂. Min grundtanke är, mkt förenklat, att kunna tappa från regel, buss etc, routa till pcn och ta tillbaka en retur nånstans. Vid närmare eftertanke är det kanske så att man måste skicka en signal, dvs audio, till pcn. Eller rättare sagt, det enda som går att tappa ut är en ljudsignal, inte ettor och nollor..? Jag var dock öppen för andra möjligheter, har inte järnkoll. Därav tråden :-). I teorin skulle man ju kunna låta Maccens midispår styra en UAD färgad Vst på pc:n och plocka tillbaka en audiosignal... eller nåt...typ..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som joachime skrev så måste du skicka ljud till UAD-kortet.

Så det kan vara bra att mäta upp total latency och sen ange manuellt ifall du vill ha tillbaka det in i din DAW.

Har inte gjort det själv.

Däremot har jag en dator som jag kör som extern syntburk (Kosmoskattens Rymdljudsmodul som jag kallar den) via midi och det funkar bra. Har kört VST men huvudsakligen några ljudfonter som bara funkar på ett gammalt SB-kort.

MIDI-OX har en midi-thru-funktion som funkar bra för detta.

Jag kör fjärrskrivbord mot den burken så allt startas automatiskt när jag loggar in.

Cborg: Hann inte läsa ditt svar innan jag la ut min kommentar. Börjar inse att jag kanske måste göra nåt liknande som du gjort..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cborg: Hann inte läsa ditt svar innan jag la ut min kommentar. Börjar inse att jag kanske måste göra nåt liknande som du gjort..?

Bäst jag förtydligar: Har inte gjort som du vill göra utan bara testat med syntar (midi in och audio out) inte med effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där skulle du kunna göra rätt så enkelt med hjälp av Vienna Ensemble Pro 5 och en hyfsat snabb nätverksrouter. Du behöver inte ens nåt ljudkort till PC'n då utan allt går genom nätverkskabeln. Kostar runt 2000 spänn att köpa. Kika på www.vsl.co.at

Link to comment
Dela på andra sajter

i teorin skulle man ju kunna låta Maccens midispår styra en UAD färgad Vst på pc:n och plocka tillbaka en audiosignal... eller nåt...typ..?

så kan du förstås göra - att se pc:n som en extern synth med pålagda effekter

vi blev nog lite förbryllade över att det verkade som om du ville skicka midi genom uad

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
pme (oregistrerad)

Precis som cborg skriver. Vst system link är lösningen för cubase användare. Man behöver dock

två licenser. Det går bra med de enklaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...