Jump to content
Annons

överstiger nollan på masterregeln


rockstone

Recommended Posts

mixar ett projekt med massa spår och nån gång ibland slår det över så att det blir rött p.g.a att det går över nollan,(på masterregeln i cubase). när jag sedan lägger på en svag kompressor och en tape-plugg på mastern (Som jag skall ha i slutändan) så slår det inte över alls, och sist av allt justerar jag upp volymen med en limiter.

Fråga, gör det nått att det slog över lite innan ja lade kompressor m.m. på mastern

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fråga, gör det nått att det slog över lite innan ja lade kompressor m.m. på mastern

Nej, det enda som spelar någon roll är att det inte går över nollan när du exporterar. Sen kan vissa pluggar låta konstigt och bli överstyrda om du matar dem för hårt, men låter det bra så är det bra.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan gå bra en bra bit över nollan, kolla death magnetic, men ska man få det att låta bra så är det man anlalog overdrive osv... då kan det låta bra men passar förmodligen inte alla typer av musik, ,en vill man mkt oväsen och skrän o mixen så varför inte kan ge ett mer kraftfullt intryck för viss musik.

Men det är lätt att låta sig luras.. av den höga volymen att det låter bättre..det blir inte lika rent som om du skulle hålla dig under nollan. men tycker ibland att många analoga pluggar kan låta bra när man pressar dom över nollan t.e.x.. Men förörsöker för det mesta hålla mig under.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan gå bra en bra bit över nollan, kolla death magnetic, men ska man få det att låta bra så är det man anlalog overdrive osv... då kan det låta bra men passar förmodligen inte alla typer av musik, ,en vill man mkt oväsen och skrän o mixen så varför inte kan ge ett mer kraftfullt intryck för viss musik.

Men det är lätt att låta sig luras.. av den höga volymen att det låter bättre..det blir inte lika rent som om du skulle hålla dig under nollan. men tycker ibland att många analoga pluggar kan låta bra när man pressar dom över nollan t.e.x.. Men förörsöker för det mesta hålla mig under.

pratar du öht om samma sak tråden gäller?
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan gå bra en bra bit över nollan, kolla death magnetic, men ska man få det att låta bra så är det man anlalog overdrive osv... då kan det låta bra men passar förmodligen inte alla typer av musik, ,en vill man mkt oväsen och skrän o mixen så varför inte kan ge ett mer kraftfullt intryck för viss musik.

Men det är lätt att låta sig luras.. av den höga volymen att det låter bättre..det blir inte lika rent som om du skulle hålla dig under nollan. men tycker ibland att många analoga pluggar kan låta bra när man pressar dom över nollan t.e.x.. Men förörsöker för det mesta hålla mig under.

Analoga pluggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...