Jump to content
Annons

Jag vill bli artist men jag vet inte hur , HJÄLP


Recommended Posts

Försök sjunga lite varje dag, testa lite olika typer av låtar. Gärna med sångare som låter anorlunda mot din röst, så blir det lättare att du sjunger på ditt eget sätt än att du oavsiktligt imiterar den artist som sjunger. så testa nån låt som sjungs av en kille så gör du den till din egen, på ditt sätt att sjunga.

börja sjunga för publik. Börja med familjen, sen kanske i skolan osv. Scenvana är något man får genom att sjunga för publik så ofta det går. Skivbolagen vill hellre ha en artist som har sångröst, utseende, scenvana, utstrålning osv. Än att de ska behöva lära dig allt för att du ska kunna uppträda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag förstår inte exakt vad det är du vill. Du vill inte ha pengar, du vill inte bli känd.. men du vill att "alla" ska lyssna på din musik? Gör några egna låtar, släpp dem på spotify, itunes, youtube, facebook ja överallt där du kan. Låt musiken tala för sig själv. Är du tillräckligt bra på det du gör, så kommer du lyckas. Ta Machine Gun Kelly som exempel. Han slavade för sin egen musik själv. Gjorde låtar, spelade in, la upp på youtube/facebook mm och körde på. Tillslut blev han signad av P-diddy.

det är klart att jag vill bli känd och ha pengar men inte därför jag vill sjunga .Aa ska test , tack 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Försök sjunga lite varje dag, testa lite olika typer av låtar. Gärna med sångare som låter anorlunda mot din röst, så blir det lättare att du sjunger på ditt eget sätt än att du oavsiktligt imiterar den artist som sjunger. så testa nån låt som sjungs av en kille så gör du den till din egen, på ditt sätt att sjunga.

börja sjunga för publik. Börja med familjen, sen kanske i skolan osv. Scenvana är något man får genom att sjunga för publik så ofta det går. Skivbolagen vill hellre ha en artist som har sångröst, utseende, scenvana, utstrålning osv. Än att de ska behöva lära dig allt för att du ska kunna uppträda.

ojj tack så jätte mycket , ja det ska jag göra 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lovisa.

jag är artist o jag tror du fått något om bakfoten...

du måste först bli människa, sen kan du bli artist.

artisteriet måste komma igenom människan du är

d.v.s måste du fortsätta vara den du är, lära dig,

och våga prova nya saker och bli äldre

artisten i dej växer av det.

spela och sjung varje dag, och njut av det

men tvinga aldrig dig själv till att bli "något"

du är vad du är

// den lite äldre artisten 😉

okej tack 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är lite tråkigt när folk säger saker som, att "timing, träffa rätt person vid rätt plats"

Jo det är klart. Men jag är rätt övertygad av att om man jobbar hårt så får man mycket tur.

Jobba innebär att man jobbar på sitt uttryck sångteknik och allt, men även saker runt omkring, tex om man är ett band så är det en färdighet att repa och skriva låtar, sen en annan färdighet att träna på är att hitta bra ställen att spela på. Samma sak som artist, att dra sig till rätt sammanhang. Om man pratar med någon på en fest vars syskon spelar i ett band, gå på den konserten för att du är intresserad, bli inspirerad. Prata med bandet efter, säg att du också sjunger. Osv. Skapa rätt tid och plats själv!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är lite tråkigt när folk säger saker som, att "timing, träffa rätt person vid rätt plats"

Jo det är klart. Men jag är rätt övertygad av att om man jobbar hårt så får man mycket tur.

Jobba innebär att man jobbar på sitt uttryck sångteknik och allt, men även saker runt omkring, tex om man är ett band så är det en färdighet att repa och skriva låtar, sen en annan färdighet att träna på är att hitta bra ställen att spela på. Samma sak som artist, att dra sig till rätt sammanhang. Om man pratar med någon på en fest vars syskon spelar i ett band, gå på den konserten för att du är intresserad, bli inspirerad. Prata med bandet efter, säg att du också sjunger. Osv. Skapa rätt tid och plats själv!

Mvh

Ja du har helt rätt , man kan inte bara vänta på att nått ska hända av sig självt utan man måste även bidra lite själv , förstår exakt hur du menar och håller med dig , tack för tipset 😄
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Sök till en gymnasieskola som inriktar sig på musik. Håll dig i form och lev ett sunt liv då det är bra för din röst, och ett fint yttre och utseende är en viktig del om man vill slå igenom tråkigt nog. Ta sånglektioner. Glöm inte att leva livet, man är bara ung en gång.

Sist men inte minst håll dig ifrån internetforum som detta. För mycket åsikter och tankar att ta till sig som lätt gör en förvirrad.

Gå din egen väg 🙂

Med vänlig hälsning,

Tony Stark aka Ironman

Link to comment
Dela på andra sajter

Träna varje dag, spela gärna in dig själv på datorn, du kommer märka med tiden att det blir bättre och bättre.

Sedan den viktigaste delen har alla redan sagt, men det tål att höras igen. Lägg tid på skolan, för man behöver pengar i framtiden och det kräver ett "dag"Jobb som i sin tur kräver att man har bra betyg.

Kämpa på och ge inte upp. Det kan kännas svart ibland om man tycker inte om det man gör.

Själv gav jag upp och det tog nästan 15 år innan jag började spela igen. Det var för mig ett av de största misstagen jag gjort.

Kämpa på, höll glöden vid liv. Vi ser fram emot att få höra mer i framtiden.

Med vänliga hälsngar.

Gammal rocker (nyss fyllda 50 år)

Link to comment
Dela på andra sajter

- Det här med att som okänd skicka in demos till skivbolag eller bokningsbolag är väldigt svårt tror jag, för att de ska nappa måste du antingen vara en extrem talang utöver det vanliga eller ha en väldigt stor fanbase. Börja redan nu att skapa dig ett namn på facebook och youtube för att sakta bygga en fanbase, var väldigt aktiv med att spela in covers, egna låtar, videoblogga osv, försök att bli en personlighet och inte bara ytterligare en tjej som sjunger.

- Börja inte på något musikgymnasium, det är väldigt varierad kvalitet på musiklärare och elever där. Skaffa istället duktiga privatlärare inom både sång och instrument, utöver det kan du börja sjunga i band för att få mer erfarenhet som "artist", scenframträdande är något som är väldigt viktigt och det utvecklare du främst genom framträdanden.

- Ta aldrig kritik från familj och vänner, i deras ögon och öron kommer du alltid vara grym.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv egna låtar. Då sticker du nog ut lite mer från mängden cover-sångerskor.

Sköt skolan i första hand. Gärna inom nåt som ger jobb när du väljer inriktning (alltså, inte teater mm).

Starta band med några klasskamrater - med egna låtar. Gärna med roliga texter om typ studentlivet - fast med lite tillskruvad "verklighet".

Ang Idol:

Prova med videokamera - om du kan lära dig en helt ny text på ett par timmar och leverera den helt felfritt, ...med det lilla extra, så kan det vara en gräddfil.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

- Börja inte på något musikgymnasium, det är väldigt varierad kvalitet på musiklärare och elever där. Skaffa istället duktiga privatlärare inom både sång och instrument, utöver det kan du börja sjunga i band för att få mer erfarenhet som "artist", scenframträdande är något som är väldigt viktigt och det utvecklare du främst genom framträdanden.

Att börja musikgymnasium var ett av de bästa valen jag gjort i mitt liv. Jag utvecklades otroligt mycket, både musikaliskt och personligt, så det beror helt på vilket man väljer. Visst finns det dåliga musikgymnasium men att säga "börja inte musikgymnasium" tycker jag är lite konstigt.

Mitt råd är att besöka musikgymnasium och avgör själv om det är något för dig!

Sköt skolan i första hand. Gärna inom nåt som ger jobb när du väljer inriktning (alltså, inte teater mm).

Känns också väldigt onödigt att skriva så. Visst ska man absolut inte skita i skolan men det här att man måste utbilda sig till "något som ger jobb" blir väldigt ensidigt. I alla fall när det gäller gymnasium. Om man inte planerar att bli läkare så kan man mycket väl gå en musiklinje eftersom det ger behörighet till väldigt många icke-musikrelaterande utbildningar också.

Många av mina kompisar som valde linjer som "gav jobb" och som höll på med musik på ett eller annat sätt ångrade ihjäl sig kan jag säga.

Jag tycker du är grym som vågar lägga upp en video på dig själv när du sjunger och jag tyckte det lät bra. Fortsätt öva varje dag, skaffa privatlärare om det känns bra, försök skriva egna låtar, hitta en egen stil och ha inte bråttom!

Redigerat av Axel92
Link to comment
Dela på andra sajter

Att börja musikgymnasium var ett av de bästa valen jag gjort i mitt liv. Jag utvecklades otroligt mycket, både musikaliskt och personligt, så det beror helt på vilket man väljer. Visst finns det dåliga musikgymnasium men att säga "börja inte musikgymnasium" tycker jag är lite konstigt.

Mitt råd är att besöka musikgymnasium och avgör själv om det är något för dig!

Jag tycker du är grym som vågar lägga upp en video på dig själv när du sjunger och jag tyckte det lät bra. Fortsätt öva varje dag, skaffa privatlärare om det känns bra, försök skriva egna låtar, hitta en egen stil och ha inte bråttom!

Allt du gör och lär dig inom musik på ett musikgymnasium kan du göra på fritiden, det är viktigt att skaffa sig en ordentlig utbildning som man kan falla tillbaka på om musiksatsningen inte ger något. Jag tycker man ska gå i skola för att utbilda sig till något som man kan försörja sig på, inte för att utöva intressen.

Väldigt många av mina bekanta har gått musikgymnasium eller högskola inom musik, av ca 50 personer så vet jag 2st som försörjer sig på musik idag, båda jobbar med liveljud. Inga vidare odds enligt mig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

...Håller med vmbr. Dessutom har man färre att "tävla" emot på en "vanlig" utbildning om man vill spela på skolfester.

Vi spelade nog sämst som band på skolan, men vi fick mest publik. På flera musikfestivaler i skolan där upp emot tio band spelade stack vi ut genom att ha tokroliga texter om skolgången. De flesta andra var riktigt bra coverband. Men jag antar att de flesta tycker det blir rätt tjatigt när nästan alla band har "Hotel California" i spellistan. Vi snodde kända låtar (eller delar av) och skrev om till svenska texter om missade skolprov och tjejjer. Vi hade kul, och det smittade av sig på publiken. Första gången på scen så hade vi skrivit två låtar dagen innan som blev väldigt uppskattade, plus två covers.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt du gör och lär dig inom musik på ett musikgymnasium kan du göra på fritiden, det är viktigt att skaffa sig en ordentlig utbildning som man kan falla tillbaka på om musiksatsningen inte ger något. Jag tycker man ska gå i skola för att utbilda sig till något som man kan försörja sig på, inte för att utöva intressen.

Väldigt många av mina bekanta har gått musikgymnasium eller högskola inom musik, av ca 50 personer så vet jag 2st som försörjer sig på musik idag, båda jobbar med liveljud. Inga vidare odds enligt mig.

Jag pratar om gymnasium, inte högskolan, och det jag menar är att man fortfarande gå en musiklinje på gymnasiet och sedan vidareutbilda sig till väldigt många olika yrken på universitet/högskola. Man får samma behörighet som de som läser samhällsvetenskaplig linje om man väljer till något ämne. (kommer inte ihåg vilket)

Sedan är ju faktiskt att vara musiker/artist inte bara ett intresse utan även ett yrke.

...Håller med vmbr. Dessutom har man färre att "tävla" emot på en "vanlig" utbildning om man vill spela på skolfester.

Vi spelade nog sämst som band på skolan, men vi fick mest publik. På flera musikfestivaler i skolan där upp emot tio band spelade stack vi ut genom att ha tokroliga texter om skolgången. De flesta andra var riktigt bra coverband. Men jag antar att de flesta tycker det blir rätt tjatigt när nästan alla band har "Hotel California" i spellistan. Vi snodde kända låtar (eller delar av) och skrev om till svenska texter om missade skolprov och tjejjer. Vi hade kul, och det smittade av sig på publiken. Första gången på scen så hade vi skrivit två låtar dagen innan som blev väldigt uppskattade, plus två covers.

Det låter jättekul men alla kanske inte satsar på att spela på skolfester och sedan att man skulle "tävla" när det gäller musik är ju lite skumt tycker jag. Det handlar ju inte om att vara "bäst på skolan" utan att man har chans att utvecklas på en musiklinje (om man väljer en bra) som man kanske inte annars hade gjort. (ja, det finns de som blir jättebra och lyckas utan att gå musikutbildningar)

Hur som helst, tillbaks till huvudämnet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som musikgymnasiet gav mig var att gitarrspelandet dog med 80 procent iom att det kändes som att jag spelade på en planka

Lärde mig störande grejer om färgade akord och massa annan musikteori som jag mest aktivt får tänka bort när jag ska göra musik

Bli frustrerad för att ingen på skolan fatta grejen med att spela tillsammans

Jag utvecklade dock min sång med en bra sånglärare, och det var jätteintressant att testa något nytt

Och så är det ju såklart ett bra sätt att möta likasinnade och få kontakter

Mvh

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv egna låtar. Då sticker du nog ut lite mer från mängden cover-sångerskor.

Sköt skolan i första hand. Gärna inom nåt som ger jobb när du väljer inriktning (alltså, inte teater mm).

Starta band med några klasskamrater - med egna låtar. Gärna med roliga texter om typ studentlivet - fast med lite tillskruvad "verklighet".

Ang Idol:

Prova med videokamera - om du kan lära dig en helt ny text på ett par timmar och leverera den helt felfritt, ...med det lilla extra, så kan det vara en gräddfil.

Tack ska testa det med videokameran och se om jag kan fixa det , tack ! 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Att börja musikgymnasium var ett av de bästa valen jag gjort i mitt liv. Jag utvecklades otroligt mycket, både musikaliskt och personligt, så det beror helt på vilket man väljer. Visst finns det dåliga musikgymnasium men att säga "börja inte musikgymnasium" tycker jag är lite konstigt.

Mitt råd är att besöka musikgymnasium och avgör själv om det är något för dig!

Känns också väldigt onödigt att skriva så. Visst ska man absolut inte skita i skolan men det här att man måste utbilda sig till "något som ger jobb" blir väldigt ensidigt. I alla fall när det gäller gymnasium. Om man inte planerar att bli läkare så kan man mycket väl gå en musiklinje eftersom det ger behörighet till väldigt många icke-musikrelaterande utbildningar också.

Många av mina kompisar som valde linjer som "gav jobb" och som höll på med musik på ett eller annat sätt ångrade ihjäl sig kan jag säga.

Jag tycker du är grym som vågar lägga upp en video på dig själv när du sjunger och jag tyckte det lät bra. Fortsätt öva varje dag, skaffa privatlärare om det känns bra, försök skriva egna låtar, hitta en egen stil och ha inte bråttom!

Tack för allla tips och jag ska fortsätta sjunga nästan varje dag och träna upp min röst så den blir bättre och bättre 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du nån enklare inspelningsutrustning?

Ett ljudkort, en mick + hörlurar, o in i datorn så du kan öva till karaokebacktracks från Spotify... Att bara sjunga till låtar utan att kunna spela in gör ju inte att du kan höra vad du borde rätta till och öva på. Och det är mycket det som det går ut på, att hitta vad i sången man gör dåligt, sen lära sig att bemästra det bättre o bättre. Kan man inte spela in sig själv så hör man inte vad som borde rättas till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är heller aldrig fel att lära sig något instrument ordentligt, börja med gitarr eller piano. Kommer med allra största säkerhet komma till användning många gånger om du fortsätter med musik.

Sen tror jag inte att man behöver fokusera så mycket på att just "bli artist".

Självklart tycker du att det är kul att hålla på med musik och det är nog just det man ska fokusera på i första hand. Att ha kul. Spela och öva så mycket du bara kan, gärna tillsammans med andra människor. Spela med band, gå med i någon kör, ta lektioner i sång och något instrument, börja lära dig om hur man spelar in på datorn o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...