Jump to content
Annons

Vänster högtalare försvinner


Timon19

Recommended Posts

Hej! Jag har en gammal tandberg anläggning här hemma (70 tal?). När jag skruvar upp ljudet till 1/4 så låter det kanon! Men sen när jag skruvar upp lite till så "dör" min vänstra högtalare. Den är igång fortfarande men det kommer inget ljud ifrån den. Jag tippar på att det är glapp i förstärkaren. Vad tror ni? Går det att fixa problemet själv eller måste någon mer kunnig person ta en titt på det?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan du löda, så är det bara att plocka fram lödstationen och börja leta efter kallödningar, skulle jag tro. Kolla vid alla ställen där det normalt blir varmt, alltså i nätdelen och vid effekttransistorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker också att det kan vara glapp (oxid) i volymvredet du vrider upp på.. Motionera den lite! Vrid fram och tillbaks en massa gåneger och se om det blir skillnad!

Visst! det finns väl oxidlösande sprayer oxå, känns dock som att det inte beror på detta, med tanke på att det är en av högtalarna som dör, men man kan ju prova.

Har haft glapp på en bilradio på ena högtalaren. Den gick igång genom att spela lite högt på den.panorerade max och körde på så vaknade den, dock inget för den hjärtsvage! 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst! det finns väl oxidlösande sprayer oxå, känns dock som att det inte beror på detta, med tanke på att det är en av högtalarna som dör, men man kan ju prova

Tror inte att högtalaren "dör" som han säger.. Tror snarare att det är förstärkaren till högtalaren som inte får signal.. Så det är med stor sannolikhet volympotten som bråkar! Det är 2-gangade pottar i Tandems bandspelare och det är rätt vanligt att den undre banan får för litet tryck på skytteln.. Rätt vanligt fel faktiskt.. Men som du säger.. Oxidlösande spray kan lösa problemet.. Använd dock inte oljebaserad spray.. En spray med Isopropanyl borde lösa det hela samtidigt som du vrider runt på ratten en massa gånger!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...