Jump to content
Annons

Går den här låten rakt eller i shuffle?


JJRockford

Recommended Posts

Annons

När man ska lyssna på en låt så där... Då kommer det upp nån jävla sida att man ska skaffa Spotify eller logga in där fast man har spotify uppe sen flera år. Hur jävla irriterande som helst, jag hatar nästan allt med datorer. Jag fick aldrig fram låten fast jag har Spotify premium i datorjäveln

Link to comment
Dela på andra sajter

Komp Gitarren har väl det typiska shuffle gunget, men trummorna känns mer raka? Får en känsla av att vid snabbare tempo (som denna) är det svårare att få shuffle-hänget och det blir mer rakt, på en skala så att säga.. En trummis vet nog bättre.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nog är det shuffle allt, även om det inte är den tydligast betonade triolunderdelningen. Har fått förklarat för mig av en entusiastisk yrkesmusiker att det finns rejält med variationer på shuffle, att det ibland kan vara mer flytande och inte alls behöver vara en hårddragen triolunderdelning bakom det hela (minns inte exakt hur han beskrev det.) Detta är dock första gången jag hör ett konkret exempel på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går i både och!

Det är det som är rockabilly. Men det är inte så att en lirar shuffle och en rakt utan det brukar bli hybrid av båda. Samspelet är A & O.

För gamla rockrävar så är det som att cykla eller gå, det bara infinner sig där. För oss vanliga döda så stirrar vi oss blida på varför det inte är rakt eller inte shuffle. Effekten av att blanda och få till det så där svängigt är sjukt imponerande. Inget jag behärskar öht.

Lyssna på det här (har postade det förut här på forumet): Billy Bremner – The Girl Can't Help It

Lite mer rakt men det startar i mer shuffle, sen blir det rakare, men ändå hör man en svag touch av shuffle!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...