Jump to content
Annons

Dragonfly


karl

Trollsländan  

14 röster

  1. 1. Trollsländan

    • 1.På sin höjd Knott
      0
    • 2.Mygg
      1
    • 3.OK
      0
    • 4.Schysst
      10
    • 5.Synful Orchestra
      2


Recommended Posts

LÅTNAMN:Dragonfly

ARTIST/GRUPP:k

GENRE:Instrumental

LÅTLÄNGD:1:50

KOMPOSITÖR:k

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:9xk

INSPELNINGSÅR:05

FORMAT: mp3

STORLEK: (ex. 2.1 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig

LÅTLÄNK:Dragonfly

Satt och pula, skulle ev.förbättra ett tidigare alster men....så blev det denna låt istället....kanske lite för snabb uppbyggnad eller???

Lite åsikter om allt vore nice 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som du säger så är den lite kort för att bara lyssnas på. Du skulle kunna dra ut den till 4-5 minuter utan att det skulle kännas långtråkigt. Till nån rörlig bild skulle det iofs kunna vara hur bra som helst som det är nu.

Väldigt snyggt arrat annars. Kompakt och inga krusiduller. Det gillar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du säger så är den lite kort för att bara lyssnas på. Du skulle kunna dra ut den till 4-5 minuter utan att det skulle kännas långtråkigt. Till nån rörlig bild skulle det iofs kunna vara hur bra som helst som det är nu.

Väldigt snyggt arrat annars. Kompakt och inga krusiduller. Det gillar jag.

Det är tre vändor in alles och jag behöver nå't annat för att gå vidare eller göra den längre... som förstagångslyssnare kanske den känns för kort men jag har levt med figuren ett tag 😆 Tack för lyssning

Dragonfly

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en del av en temaplatta. Det lilla mellanspelet mellan två sångkompositioner. Stråkljuden är lite väl syntiga. Är det Synfull orch? eller var det bara ett skämt?

Helt klart ett användbart tema iallfall. 😄

Synthigt stråk? Har du nån gång lyssnat på en riktig stråkkvartett och hört hur den låter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart ett användbart tema iallfall. 😛

Synthigt stråk? Har du nån gång lyssnat på en riktig stråkkvartett och hört hur den låter?

Tja ööh så här låter det väl inte iallfall. Fast jag har ju hört syntigare stråkar om man säger så. 🙂

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Synthigt stråk? Har du nån gång lyssnat på en riktig stråkkvartett och hört hur den låter?

Well, stråkarna låter juh emulerade i de låga registren men violinerna på topp låter avsevärt bättre 😛

Det är en bra idé att blanda olika bibliotek och mjukvara för nå bästa resultat, exempelvis synful violin, viola och vitos, vienna bas cello osv 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bravo! Vad snyggt! Låter lite murrigt i basen i början men klarare när flöjterna kommer in på tredje vändan. Särskilt impad av halvtonssänkningarna på grundackordet (Bb-m vid 00:56 t ex) blir nån skön dissonans där. Detta ystra lite oroande stycke för mina tankar till förskrigstidens Östeuropa och jiddischkultur.

Skulle platsa i vilken film som helst om detta men mina helt fria associationer alltså 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Synthigt stråk? Har du nån gång lyssnat på en riktig stråkkvartett och hört hur den låter?

Well, stråkarna låter juh emulerade i de låga registren men violinerna på topp låter avsevärt bättre 😛

Det är en bra idé att blanda olika bibliotek och mjukvara för nå bästa resultat, exempelvis synful violin, viola och vitos, vienna bas cello osv 😄

Och plötsligt blev det ingen kvartett...

ok, den riktiga varan låter ju bättre, men har faktiskt inte hört nåt som kommer i närheten av synful än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synthigt stråk? Har du nån gång lyssnat på en riktig stråkkvartett och hört hur den låter?

Well, stråkarna låter juh emulerade i de låga registren men violinerna på topp låter avsevärt bättre 🙂

Det är en bra idé att blanda olika bibliotek och mjukvara för nå bästa resultat, exempelvis synful violin, viola och vitos, vienna bas cello osv 🙂

Och plötsligt blev det ingen kvartett...

ok, den riktiga varan låter ju bättre, men har faktiskt inte hört nåt som kommer i närheten av synful än.

Man kan säkert åstakomma bättreom man har en plånbok stinn.....men jag lägger krutet på skapandeprocessen istället och Synful funkar för mig på den nivån jag använder stråk....Jag var inne på en amerikansk site där filmmusikskapande var i fokus och där lät det snuskigt bra och var en kombination av alla möjliga stråkpluggar....Jag tror Synful låter bra om man håller sig i dom rätta registren för varje instrument vilket jag inte gör alltid 🙂😄

Keep on listening

Dragonfly

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat Karl!

Har oxå införskaffat synful nu sedan jag hörde dina alster. 🙂

Jag har labbat lite med de och tycker att stråkarnas klang framhävs betydligt bättre om man lägger på reverb (t.om. ganska mkt). Jag tycker att på den här inspelningen så låter det som om du kör med defaultinställningarna på pluggen vilket jag tycker låter lite torrt.

Annars är det ett snyggt arr. Lite filmmusik nästan tycker jag.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat Karl!

Har oxå införskaffat synful nu sedan jag hörde dina alster. 😛

Jag har labbat lite med de och tycker att stråkarnas klang framhävs betydligt bättre om man lägger på reverb (t.om. ganska mkt). Jag tycker att på den här inspelningen så låter det som om du kör med defaultinställningarna på pluggen vilket jag tycker låter lite torrt.

Annars är det ett snyggt arr. Lite filmmusik nästan tycker jag.

Mvh / djonas

Korrekt,jag har ett sunkit midikeyboard där modulationshjulet hänger sig så jag använder synful väldigt basic....Vore kul att höra synful med dina alster...kan väl bara bli bra 😉😄

Fortsätt lyssna

Dragonfly

Link to comment
Dela på andra sajter

Svängiga stråkar! Fick mig att tänka på Moondog (i brist på andra referenser). Gillar det! Men jag är fortfarande nyfiken på att höra din röst ovanpå ett stråkarrangemang.

faan, jag är inte så upplyst...och vet inte vem,vad Moondog är??? Att lägga sång på detta ser jag som svårt då melodierna kom till spelandes...inte sjungandes och däri ligger skillnaden för mig 😄

Tack för lyssningen

DRAGONfly

Link to comment
Dela på andra sajter

bra, verkar som att du har öra för instrumentering, påminner om beatles... som du säger, när du spelar i vissa register låter stråkarna väldigt bra..

varför inte skriva en ny melodi som sjungs on top av arret?

Link to comment
Dela på andra sajter

bra, verkar som att du har öra för instrumentering, påminner om beatles... som du säger, när du spelar i vissa register låter stråkarna väldigt bra..

varför inte skriva en ny melodi som sjungs on top av arret?

QUOTE (indi @ 31 March 2005, 02:22)

nej, jag tycker inte att det är för mycket, gillar din röst helt enkelt och skulle vilja höra den "naknare"

förresten, skulle vara kul om du sjöng nåt till ditt stråkarr

Som jag svarade joachime i Dragon tråden så blir det konstigt i mina öron att sjunga in det som kommit spelandes till skillnad från det som kommer via rösten i skapandeprocessen...men ett smakprov på hur röst och Synful kan låta i en tidigare postning finns att lyssna på.....move kanske inte värsta sångljudet men....

Link to comment
Dela på andra sajter

Fullständigt lysande. Vad du än gör...

Uppbyggnaden är fantastisk. Om du vill göra den längre, kleta inte ut det till ett repetivt monster. Hitta på nya variationer.

Den funkar precis som den är... Att göra långa låtar är på tok för övervärderat.

Möjligen skulle jag kunna tänka mig att du kan köra låten genom en massa olika filter för att göra den mer mystisk. Men det beror ju på vad du har för slutmål med din musik och hur dina andra låtar låter, som du vill kombinera den med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Fullständigt lysande. Vad du än gör...

Uppbyggnaden är fantastisk. Om du vill göra den längre, kleta inte ut det till ett repetivt  monster. Hitta på nya variationer.

Den funkar precis som den är... Att göra långa låtar är på tok för övervärderat.

Möjligen skulle jag kunna tänka mig att du kan köra låten genom en massa olika filter för att göra den mer mystisk. Men det beror ju på vad du har för slutmål med din musik och hur dina andra låtar låter, som du vill kombinera den med.

Du har inte hört det jag har liggande på hårddisken så det är inte sant..men kul att du gillar 🙂

Jag tror egentligen jag tänkte på dagslända och inte trollslända...först kläcks dom ur puppan och sedan ett enormt snabbt energiliv sedan off...det var så jag tänkte men en trollslända lever väl längre???eller?? 😲

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...