Jump to content
Annons

Hjälp mig med att hitta rätt akustisk gitarr


Melancholia

Recommended Posts

Hej!

Jag har spenderat den senaste månaden med att försöka hitta den bästa akustiska gitarren för mig. Jag är vänster hänt vilket gör att jag har väldigt svårt att test spela några gitarrer, därför har jag vänt mig hit. Jag gör pop/rock musik som liknar The kooks, Arctic monkeys, Coldplay etc. Gitarren ska främst användas i studion.

De gitarrer som det står emellan är:

Martin D-18

Martin D-28

Martin HD-28

Larrivee L-03

Är det någon som har någon erfarenhet av hur dessa låter inspelade? Vilken hade ni valt och varför? Självklart är jag öppen för förslag bortsett ifrån de ovanstående gitarrerna.

Tacksam för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet ej, men glöm inte att halsprofilen ska kännas bra i handen. Det är lätt att glömma bort, när man jagar träslag mm. Kanske kan du hitta en gitarr med samma spec, som du kan provspela vad gäller detta innan du gör värsta grejen. Annars har väl 4sound och en del andra martin i sortimentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Många föredrar mindre modeller i studion för D. Tex OM, 00, eller 000. Och det är lurigt att välja. Och det beror naturligtvis även mycket på vem det är som spelar, stil och osv. HD och vara en stummer är nog ingen höjdare men den fungerar säkert för finger spel.

Och +1 på laban1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som PME säger, vissa modeller lämpar sig bättre t ex för fingerspel, har mer mid eller vad det nu är. Men,.. det viktigast är nog att du själv gillar halsprofilen, hur den ligger i knät, hur du gillar soundet, kanske även hur den ser ut ... att du blir inspirerad. Mycket av det andra går att justera till en del med EQ och kompression 🙂

Sedan kan en gitarr låta väldigt stort och snyggt för sig själv, men det kan vara en nackdel i en mix, där man vill att den ska ta mindre plats.

I den prisklassen du pratar om hade jag definitivt valt en gitarr som jag trivs att spela med til vardags, om du inte har råd med flera..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag köpte en Martin-gitarr(D-1GT) förra veckan och är verkligen supernöjd, så jag kan verkligen rekommendera en Martin. Vilken modell du ska välja beror mycket på dina preferenser. Jag tycker inte du ska tänka att du kan fixa mycket med EQ och grejer i mixen. Leta efter en gitarr som låter som du vill att en akustisk ska låta, och se till att du gillar att spela på. Jag ser att du har kollat in dreadnought-modeller och det verkar vara ett bra alternativ då de är väldigt mångsidiga, vilket är bra i studiosammanhang. Funkar både för strumming och fingerspel(även om Martins 00-modeller är bättre för fingerpicking). Jag har inte koll på om någon av modellerna har det, men om du inte ska spela live så tycker jag att du ska undvika en med inbyggd mikrofon. Känns onödigt att lägga pengar på en feature som du förmodligen inte har användning för.

HD-28 vet jag är ett bra köp enligt mina preferenser, den var dock snäppet över min budget när jag köpte min gitarr annars hade det kunnat blivit en sådan. Om du vill ha ett till alternativ så finns Martin D15-NT som är riktigt schysst. Den har lock i mahogny, så den har ett lite annorlunda ljud för att vara en akustisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...