Jump to content
Annons

Har vi födda före 75 ett annat "tänk" i dagens digitala ljud-värld?


DMM

Recommended Posts

Orginalfrågan, om det är olika tänk nu och på rullbandstiden, är det verkligen nån skillnad?

Som nybörjare i bägge fallen kanske man vill spela in först en gitarr, sen sjunga till den och så försöka mixa ihop de två spåren? Ingen större skillnad i rullbands eller digitaltänk tycker jag. Tex ungefär samma koll på gain in i apparaterna... Svårigheten att som nybörjare fatta vad en kompressor gör med en sångröst eller virveltrumma är väl också den samma. Man måste nöta o testa o lyssna ganska länge innan man fattar vad som händer, och vilka inställningar som gör det hela bättre i stället för sämre...

Grundtänket är nog väldigt lika. Det fanns ju de som drog det analoga väldigt långt o komplicerat också, tex ABBA o Pink Floyd. Det var ju inga enkla inspelningar bara för att det var analogt hela vägen... Nu ska jag äntligen koppla in min analoga LA610. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Annons

Trots att jag inte tillför något nytt till diskussionen så tillåter jag mig bli nostalgisk och tänker på min egen "musikresa" som började med Farfisaorgel hemma hos föräldrarna, därefter elgitarr (först en benvit gibsonkopia, som 15 åring fick jag en ny Gibson Les Paul, först utskrålad i en 60W DNS och sedermera med en 100W Fender twin reverb med JBL. Sedan kom eran med Fostex och ping-pong, programmerbara trummaskiner och en polysix och jag kommer också ihåg vilket underverk Creator på en Atari 1040 var när man enkelt kunde klippa ihop sina låtar. Dock bara MIDI. Så häftigt!! Snyft!

..numera är jag bara en gammal wannabie. Gammal, men inte bitter.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att jag inte tillför något nytt till diskussionen så tillåter jag mig bli nostalgisk och tänker på min egen "musikresa" som började med Farfisaorgel hemma hos föräldrarna, därefter elgitarr (först en benvit gibsonkopia, som 15 åring fick jag en ny Gibson Les Paul, först utskrålad i en 60W DNS och sedermera med en 100W Fender twin reverb med JBL. Sedan kom eran med Fostex och ping-pong, programmerbara trummaskiner och en polysix och jag kommer också ihåg vilket underverk Creator på en Atari 1040 var när man enkelt kunde klippa ihop sina låtar. Dock bara MIDI. Så häftigt!! Snyft!

..numera är jag bara en gammal wannabie. Gammal, men inte bitter.. 😉

Min musikresa började med en mungiga 1965. Sen blev det lite percussion, munspel och trombone. Skaffade en Radiola rullbandspelare 1967 och jammade med brorsan på sax. Vi trixade med hastigheten och hade två spår att leka med - på känn. Han blev sedan musiker och instrumentbyggare. Han gör bl.a. repliker av arkeologiska fynd, från Birka m.fl. ställen. Han har jobbat mycket med musikarkeologen Kajsa Lund. De gjorde första skivan i serien Musica Svecia med Forntida klanger. Jag blev lärare med musiken som hobby.

Ack ja, walking down memory lane...

Tror inte detta direkt tillförde något i diskussionen... Något för intresseklubben bara...

Det tänk jag har nu jämfört med då är att det går att laborera med flera stämmor nu - på egen hand tämligen enkelt. Har dessutom Korg Sound on sound Recorder nu att leka med...

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att man kan inte basera uppfattning hos en människas tänk, person eller kunskap p g a ålder. Oavsett skola är vi alla både katten och sköldpaddan beroende på vad man vill göra..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

En kanske mer fruktbar fråga än att rikta in sig på när man är född är väl att fråga sig vilka förändringar och möjligheter som den digitala tekniken medfört jämfört med den analoga tidens möjligheter och om något väsentligt gått förlorat i och med denna teknik.Samt inte minst hur musikutvecklingen påverkats av den digitala tekniken... Och det är ett megaämne... Ny tråd om det?

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att man kan inte basera uppfattning hos en människas tänk, person eller kunskap p g a ålder. Oavsett skola är vi alla både katten och sköldpaddan beroende på vad man vill göra..

självklart är det en av komponenterna man kan väga in - rent generellt

katten är söt

Link to comment
Dela på andra sajter

En kanske mer fruktbar fråga än att rikta in sig på när man är född är väl att fråga sig vilka förändringar och möjligheter som den digitala tekniken medfört jämfört med den analoga tidens möjligheter och om något väsentligt gått förlorat i och med denna teknik.

När det gäller tekniken, så är det en utveckling mot ständiga förbättringar. Nackdelen är att vissa mår bättre av begränsningar, men de flesta tycker nog ändå att det är bättre med de i princip obegränsade möjligheter som har kommit tack vare den digital tekniken, som tillåter inspelningar att komma mycket närmare verkligheten, än vad analog teknik någonsin har kunnat göra.

Enligt min mening har ingenting alls gått förlorat, utan man har bara fått förbättringar på alla fronter. Tack vare möjligheterna som finns nu, så är det också lättare att komma igång, eftersom man inte behöver ha lika mycket kunskaper om detaljerna som man behövde anno dazumal. För att sedan fördjupa sig i alla möjligheterna som finns, så behövs det däremot nya kunskaper, som tar tid att skaffa sig. Många saker är ändå oförändrade, så gammal kunskap som man har skaffat genom åren, är absolut inte bortkastad - men vissa gamla kunskaper kan behöva fräschas upp för att anpassas till den nya tekniken...

Samt inte minst hur musikutvecklingen påverkats av den digitala tekniken... Och det är ett megaämne... Ny tråd om det?

Det är ett ämne som genomsyras helt av tycke och smak, så det är nog tyvärr en omöjlig diskussion.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

va?

varför det?

När det gäller subjektiva ämnen är det omöjligt att hitta sakliga grunder för en diskussion, så det blir som regel bara sandlåda av det.

Jag kanske tolkar frågan om "musikutveckling" på ett annat sätt än du, men så ser jag det i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett ämne som genomsyras helt av tycke och smak, så det är nog tyvärr en omöjlig diskussion.

Hur musikutvecklingen påverkats av den digitala tekniken har dels en subjektiv åsikts- och smaksida, dels en mer objektiv fakta- och tekniksida även om de går in i varandra. Båda aspekterna kan mycket väl diskuteras. Enligt min åsikt. Det gäller att kunna ge belägg för sina åsikter. Åsikter har ofta någon form av faktagrund och hämtas inte ur fantasin bara.

/Algotezza

Redigerat av Algotezza
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur musikutvecklingen påverkats av den digitala tekniken har dels en subjektiv åsikts- och smaksida, dels en mer objektiv fakta- och tekniksida även om de går in i varandra. Båda aspekterna kan mycket väl diskuteras. Enligt min åsikt. Det gäller att kunna ge belägg för sina åsikter. Åsikter har ofta någon form av faktagrund och hämtas inte ur fantasin bara.

/Algotezza

De tekniska aspekterna handlar väl isåfall om att de digitala möjligheterna sträcker sig långt över de gamla analoga.

Om man föredrar att färga ljudet med gammal analog teknik kan man såklart göra det. Den digitala ljudåtergivningen klarar av att återge exakt (eller såpassa nära inpå att det blir exakt) samma ljud som du först kört genom din analoga utrustning.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

alltför ofta hämtas faktiskt åsikter enbart ur folks fantasi

Nu blir jag lite filosofisk...

Som jag ser det: Åsikter om musik hämtas ur känsla och erfarenhet. Åsikter är inget man bara fantiserar ihop. De är en organisk del av ens personlighet och denna har sin grund i erfarenhet och förmågor. Erfarenheter kan vi få fler av, förmågor kan vi öva upp. Människor med liknande erfarenheter och förmågor har en tendens att ha liknande åsikter och liknande värderingar inom bl.a. musik. Orsak-verkan (kausalitet) gäller även på åsikternas och värderingarnas område. Åsikter ploppar inte upp hursomhelst i skallen.

Idéer till låtar hämtas ur erfarenhet (av andras musik t.ex.), känsla och fantasi.Och drömmar...

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

så länge man är medveten om att ämnet är subjektivt är det ju inget problem

Problemet är att den medvetenheten varar i ungefär en halv mikrosekund hos alldeles för många - och så tar de det som personangrepp om man kommer mer minsta lilla antydan till något negativt om den musik som de gillar - så är det full fart i sandlådan på nolltid... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att den medvetenheten varar i ungefär en halv mikrosekund hos alldeles för många - och så tar de det som personangrepp om man kommer mer minsta lilla antydan till något negativt om den musik som de gillar - så är det full fart i sandlådan på nolltid... 😏

nja

jag upplever snarare den typen av hetskhet i diskussioner som gäller mer objektiva saker - där vissa hävdar sin mänskliga rättighet att basunera ut sin åsikt som inte baseras på nån som helst fakta utan kokas ihop i nån dimmig subjektiv illusion

Link to comment
Dela på andra sajter

Andras åsikter är inbillning, egna är fakta... Eller? 😄

/Algotezza

nej

nu försöker du ta billiga poäng

åsikter baserade på fakta kontra åsikter ej baserade på fakta - i diskussioner som handlar om faktabaserade saker

vilken musik du gillar tillhör tex inte detta

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Men vad är fakta då och vad har det för betydelse egentligen. Att tillräckligt många säger/tror samma sak gör det inte alltid rätt om man ser det ur ett historiskt perspektiv.

När det gäller ljudteknik så tycker jag personligen att det är löjligt att mixa fram ett akustiskt instrument i en ljudsvärm av dundrande elektriskt förstärkta instrument. Eller att ducka eller vad det heter bakrund/komp för att rösten ska ha en chans att höras etc etc. I det verkliga livet går inte detta för stäng av strömmen så ....... Ja

Men visst kan man leka det är skoj men man kanske ska kalla saker för dess rätta namn. På det här forumet är det viss fakta som respekteras på andra är det andra betingelser som gäller för att det ska vara giltigt så på många sätt är det kanske ändå bara ett enda stort jäkla tyckande överlag samtliga involverade.

Vi kan ta reklamen här som då vissa hävdar och säkert anser är baserat på fakta att den är livsavgörande för forumets fortlevnad. Jag har liiite svårt att acceptera det som fakta.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

nja

jag upplever snarare den typen av hetskhet i diskussioner som gäller mer objektiva saker - där vissa hävdar sin mänskliga rättighet att basunera ut sin åsikt som inte baseras på nån som helst fakta utan kokas ihop i nån dimmig subjektiv illusion

...förstår inte alls vem du har i färskt minne där... 😉

Skämt åsido. Det du säger förekommer också alldeles för ofta, där det fantiseras ihop "fakta" som bara baseras på missuppfattningar, okunskap eller tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

...förstår inte alls vem du har i färskt minne där... 😉

ingen särskild alls 😉

Skämt åsido. Det du säger förekommer också alldeles för ofta, där det fantiseras ihop "fakta" som bara baseras på missuppfattningar, okunskap eller tro.

japp

http://sv.wikipedia.org/wiki/Faktoid

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...