Jump to content
Annons

Hur gör jag dessa techno basar. Förmodligen mer enkelt än vad jag tror. 3xOsc


Johan Brynte

Recommended Posts

Andvänder bara 3xOsc. Jag behöver inte hjälp med själva saw ljudet och masteringen. Det jag är ute efter är hur jag sätter cutoff attack release osv. Kanske någon snäll kunde hjälpa mig föra några enkla presets hur man gör?

Först denna

1:20 startar basen

----------------------------------------------

http://www.youtube.com/watch?v=f2toCmmrp6k

0:00 startar basen

----------------------------------------------

Agostino bas

1:40 startar basen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Pröva att börja med saw-wave och lågpass filter.

Den första: distorsions-ljudet kommer av "clipping", dvs att volymen/amplituden är för hög för hög. Leta efter dist/clip/limiter, någonting sådant.

Den andra: "fjong-ljudet" kommer av filter-envelope. Ett lågpass-filter som sveps neråt för varje ton som spelas.

Den sista var inte så speciell. Du bör kunna experimentera med lågpass-filter/filter-envelope. Utgå från en typisk synth-bas preset?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Oavsett vilken typ av bas jag gör har jag nästan alltid med en ren sinus. Det är lättare att kunna behålla djupet i basen när man leker runt med de andra delarna som sawen. Det beror så klart på hur man jobbar med basen, men har jag en ren separat sinus vet jag att jag kan leka hur mycket som helst utan att djupet försvinner, till en viss gräns då såklart.

Har du tillgång till Sytrus? Den kan vara oerhört rörig i början att lära sig, men har man lite koll på den fungerar så tycker jag personligen att den är lättare att använda för att göra basljud. Skulle nog kunna slänga ihop en preset lite snabbt o beskriva hur jag gjorde om du önskar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...